Klopt!
Wat ik met wiellager bedoel is nr 1. Die zit bij de a2 tussen trommel en remschoen. En op foto zit hij achter het remschoen of doe dat ding ook mag heten. Dus hij kreeg die schoenen er niet uit zonder dat wiellager eruit te halen.
Die trommel zit toch ook vast aan het wiellager met een kruiskop schroef?
Handrem blijft vastplakken.
- Thck
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Dat z.g. 'dingetje" is de "naaf"! In deze naaf zitten de lagers gemonteerd. Het is normaalgesproken niet de bedoeling dat men voor het vervangen van de remschoenen de naaf verwijderd (sterker nog, het is zelfs af te raden aangezien je bij de- en montage het risico loopt op beschadiging van de lagers).
Waarom deze monteeur het dan wel heeft gedaan is achteraf niet dudielijk, mogelijk heeft hij gedacht dat je dan nog makkelijker overal bij kunt.
V.w.b. het stellen, dit is wel degelijk mogelijk, (zie foto). Dit moet je dus aan de achterzijde van de handremhendel doen met de moer nummer 7.
Waarom deze monteeur het dan wel heeft gedaan is achteraf niet dudielijk, mogelijk heeft hij gedacht dat je dan nog makkelijker overal bij kunt.
V.w.b. het stellen, dit is wel degelijk mogelijk, (zie foto). Dit moet je dus aan de achterzijde van de handremhendel doen met de moer nummer 7.
Theo bij de rechterkant wilde juist de lagers niet in de naaf. Dus hierbij moest de hamer te pas komen. Met flink geweld tegen het naaf is het hem gelukt om de lagers in de naaf te krijgen. Als gevolg hiervan kreeg hij de wiel niet meer op de naaf. Omdat door het slaan met de hamer de naaf is gaan uitzetten o.i.d. Daarna begon hij met schuurpapier de naaf weer pas te maken zodat de wiel er wel op kon.
Uit eindelijk is alles wel keurig weer gemonteerd, maar echt tevreden ben ik niet! Ach ja zo zie je maar dat goedkoop vaak duurkoop is!
Ik hoor geen gekke geluiden rechts achter. Anders wordt de naaf met de lagers gewoon bij een echte monteur vervangen.
Is het veilig om nog zo door te rijden???
Uit eindelijk is alles wel keurig weer gemonteerd, maar echt tevreden ben ik niet! Ach ja zo zie je maar dat goedkoop vaak duurkoop is!
Ik hoor geen gekke geluiden rechts achter. Anders wordt de naaf met de lagers gewoon bij een echte monteur vervangen.
Is het veilig om nog zo door te rijden???
Ik heb zelf geen trommelrem achter, maar schijfremmen.
Ik weet niet wat de monteur allemaal precies gedaan heeft, maar ik heb wel bij meerdere auto's achterremschoenen vervangen en daar heb ik echt nog nooit iets met lagers te maken gehad.
Desalniettemin dacht de monteur misschien dat het een snellere methode was. maar wat ik nu terug lees klinkt niet als erg professioneel.
Lagers dienen rustig en netjes geplaatst te worden. Dat er een hamer bijgekomen is waar flinke klappen mee uitgedeeld zijn waardoor de naaf weer beschadigd raakte lijkt mij niet de bedoeling.
Wij kunnen vanaf hier niet beoordelen of alles nu in orde is of niet want we hebben geen beeld bij de uitvoering van de reparatie.
ik hoop dat je rem goed werkt en je lagers geen herrie gaan maken.
Ik weet niet wat de monteur allemaal precies gedaan heeft, maar ik heb wel bij meerdere auto's achterremschoenen vervangen en daar heb ik echt nog nooit iets met lagers te maken gehad.
Desalniettemin dacht de monteur misschien dat het een snellere methode was. maar wat ik nu terug lees klinkt niet als erg professioneel.
Lagers dienen rustig en netjes geplaatst te worden. Dat er een hamer bijgekomen is waar flinke klappen mee uitgedeeld zijn waardoor de naaf weer beschadigd raakte lijkt mij niet de bedoeling.
Wij kunnen vanaf hier niet beoordelen of alles nu in orde is of niet want we hebben geen beeld bij de uitvoering van de reparatie.
ik hoop dat je rem goed werkt en je lagers geen herrie gaan maken.
- Thck
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Even wat uitleg, er zijn grofweg 2 soorten lagerbevestigingen voor de achterwielen.Theo bij de rechterkant wilde juist de lagers niet in de naaf. Dus hierbij moest de hamer te pas komen. Met flink geweld tegen het naaf is het hem gelukt om de lagers in de naaf te krijgen. Als gevolg hiervan kreeg hij de wiel niet meer op de naaf. Omdat door het slaan met de hamer de naaf is gaan uitzetten o.i.d. Daarna begon hij met schuurpapier de naaf weer pas te maken zodat de wiel er wel op kon.
1e: Naaf met daarin 2x recht kogellager gemonteerd, de naaf zit met deze lagers op de as en tegen de naaf wordt vervolgens de trommel gemonteerd.
2e: In de remtrommel zitten 2 konische rollagers, hier wordt de trommel kompleet met lagers zo op de as geplaatst (deze is ook het simpelst te verwijderen aangezien je na het losdraaien van de naafmoer zo de complete trommel met lagers eraf pakt).
(we hebben het hier over vrijdragende en halfvrijdragende assen)
De A2 is uitgerust met type 1 (we het nu over de remtrommel uitvoering hebben).
Aangezien we het hier hebben over de z.g. "rechte" lagers worden deze als één geheel in de naaf geperst (en dus ook met de pers verwijderd). Het feit dat de monteur de naaf met lager en al heeft gedemonteerd is op zich al vreemd en waarschijnlijk is bij deze handeling ook één (of beide) lagers uit de naaf los gekomen al dan niet door ongepast geweld.
Het is wel logisch dat hij bij montage een probleem kreeg aangezien je deze lagers normaal gesproken niet zomaar terug in de naaf duwt zonder een pers.
Door nu het lager met een hamer erin te gaan slaan is de kans heel reeël aanwezig dat je het lager (of de lagers) beschadigd.
Het is niet aannemelijk dat door het inzetten van het lager de buitenzijde van de naaf (waar de trommel overheen komt) is uitgezet, dit kan in principe niet aangezien dit dan ook zou gebeuren indien het met een pers erin wordt gezet.
Meer voor de hand liggend is dat hij tijdens de bewerking met die hamer per ongeluk aan de buitenzijde erop heeft geslagen waardoor er mogelijk een braam of uitstelping is ontstaan die hij weer weg heeft gevijld.
Wat wel even de vraag is , is het feit of het wiel (via de trommel) wel mooi in balans draait (dit vanwege het vijlwerk dat eraan is gedaan).
Ik zou dus even het bewuste wiel opkrikken en dan erachter gaan kijken nadat je het een flinke swiep hebt gegeven om te zien of je geen hoogteslag c.q. slingering hebt.
Indien dit niet het geval is en je hoort het lager ook niet dan kun je stellen dat je deze keer geluk hebt gehad.
Mij lijkt volgende keer even naar een echte vakman toe gaan.
Theo
Theo bedankt voor je duidelijke uitleg! Wat moesten we zonder jou!
Ik heb even die verdachte wiel opgekrikt en door iemand anders laten draaien. Ik heb niks verdachts kunnen zien! Hij draait mooi recht. Er zit ook geen speling o.i.d.
Dit was een mooie lesje voor mij! Voortaan toch maar de dealer of betere universele garage!!!
Ik heb even die verdachte wiel opgekrikt en door iemand anders laten draaien. Ik heb niks verdachts kunnen zien! Hij draait mooi recht. Er zit ook geen speling o.i.d.
Dit was een mooie lesje voor mij! Voortaan toch maar de dealer of betere universele garage!!!