Thermostaat 1.2 tdi vervangen
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Beter is minder dan de helft afdekken bij een benzine, zodat de ventilator nog doorstroming rijwind koude lucht kan doorlaten en niets steeds de ventilator door afdekken juist gaat aanspreken tijdens de rit er dan weer geen sprake is van zuiniger rijden ...
Heb uit voorzorg verleden jaar bij 165.000 km thermostaat laten vervangen aangezien sensor koelwater toch vervangen moest worden.
Heb uit voorzorg verleden jaar bij 165.000 km thermostaat laten vervangen aangezien sensor koelwater toch vervangen moest worden.
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.180.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.180.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- Audi_gekkie
@Peter_Audi_A2 Bedankt, maar daar ben ik mij van bewust.
Hier in het oosten kennen wij geen files. Ik heb 1x per jaar file als ik op vakantie ga.
Hier in het oosten kennen wij geen files. Ik heb 1x per jaar file als ik op vakantie ga.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
@Audi-Gekkie/@Foppe,
Deze tips worden ook door andere forummers gelezen, die misschien wel in een file terechtkomen.
Als je dan geen erg hebt dat je de radiateur hebt afgedekt heb je kans op een oververhitte motor ...
Deze tips worden ook door andere forummers gelezen, die misschien wel in een file terechtkomen.
Als je dan geen erg hebt dat je de radiateur hebt afgedekt heb je kans op een oververhitte motor ...

Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

Poging om de thermostaat te vervangen is mislukt, ik en diverse andere mensen krijgen de onderste bout niet vast. Ik heb diep respect voor de mensen hier die het gelukt is. Wat een ergernis zeg de afgelopen drie dagen. Mocht iemand in de buurt wonen van Heerhugowaard die het voorelkaar heeft gekregen dan is hij zeer welkom.
Ik vraag me nog steeds af hoe je de onderste hebt vast gekregen.... mijn vingers passen namelijk niet.Vanmiddag ook even de thermostaat van de 1.2 tdi vervangen, het is niet moeilijk maar wel een friemelwerk waar je maar net bij kunt zonder andere onderdelen te hoeven verwijderen.Afgelopen week gemerkt dat het wel 30 km duurde voordat de auto op temperatuur (90) kwam.Nu de thermostaat dus vervangen en nu gaat de temperatuur een stuk sneller naar de 90.2 m10 boutjes, het bovenste is goed te bereiken maar de onderste is moeilijk bereikbaar en je kunt nagenoeg geen slag maken om het onderste boutje los of vast te draaien.Het is echter gelukt, na het plaatsen van de nieuwe thermostaat de koelvloeistof weer bijgevuld, ik heb het er tijdens het wisselen gewoon uitlaten lopen, valt wel mee, ik denk ongeveer 3 ltr verloren en daarna bijgevuld.Voor een paar tientjes ben je klaar inclusief koelvloeistof.Beter voor de motor, komt hij weer goed op temperatuur en is het comfortabeler in de auto, lekker warm en mogelijk ook weer wat zuiniger rijden ivm juiste bedrijfstemperatuur van de motor.
Dan zal ik wel geluk gehad hebben..............
Ze zitten niet echt vast hoor, bovenste is geen probleem,\
onderste het grootste gedeelte met de hand er ingedraaid en vervolgens nog wat vaster gezet met de knie-dopsleutel zoals ik jullie gemaild heb.
Ik ben het met jullie eens dat het niet "makkelijk" is.
Maar het is mogelijk zonder de dynamo etc te verwijderen.
Ze zitten niet echt vast hoor, bovenste is geen probleem,\
onderste het grootste gedeelte met de hand er ingedraaid en vervolgens nog wat vaster gezet met de knie-dopsleutel zoals ik jullie gemaild heb.
Ik ben het met jullie eens dat het niet "makkelijk" is.
Maar het is mogelijk zonder de dynamo etc te verwijderen.
@foppe ik, denk dat je het bovenste boutje wat losser moet zetten zodat je iets kun schuiven met je thermostaatbehuizing . Dat was bij mij ook het geval dat ie eerst niet wilde pakken omdat ie kennelijke precies voor het schroefgaatje zat.
Dat moet jou toch wel lukken als ik al lees wat je zelf gesleuteld hebt ,
Dat moet jou toch wel lukken als ik al lees wat je zelf gesleuteld hebt ,
Dat zou je ook zeggen, maar deze lukte me zo niet.
Dat bovenste boutje zat al heel erg los en de behuizing zat ook lekker los. Dat was het niet
Er zit zo weinig ruimte, je drukt met de hand de behuizing weg. waardoor de onderste bout net niet voor het gat in het blok valt. De bout pakt de draad daardoor niet.
Dat bovenste boutje zat al heel erg los en de behuizing zat ook lekker los. Dat was het niet
Er zit zo weinig ruimte, je drukt met de hand de behuizing weg. waardoor de onderste bout net niet voor het gat in het blok valt. De bout pakt de draad daardoor niet.