A4 - 2 = A2

Stel hier jezelf en je A2 voor.
FrankLM

06 aug 2012, 12:33 0 x

Hoi!

In deze moeilijke tijden is het soms noodzakelijk om een stapje terug te doen qua grootte van je auto, PK's en al dat soort ongein. De uitdaging is dan natuurlijk wel om een auto te gaan rijden waar je een beetje blij van wordt! Mijn besluit was te gaan zoeken naar een A2. Zoals zovelen zeggen, is het een auto met een combinatie van eigenschappen die je niet vaak bij andere auto's terugvindt. En na al die jaren begin ik 'm ook echt cool te vinden.

Afgelopen zaterdag mijn A4 B6 Avant TDI AVF uit 2003 ingeruild met 268000 km. Rijd nog maar tussen de 15 en 20k per jaar, dus dan wordt de belasting wel erg duur he...Snif, was zwarte 130pk 6-bak met sportstoelen en 17" RS4. Mis 'm wel een beetje. Maar ja, dat had ik ook toen ik overstapte van een Ibiza 1.9TDI 110 Sport naar die A4. Helemaal anders weer.

Nu naar de A2. Het is een 2004 Kristallblau gespoten 1.4 16v Proline (alhoewel sommige sites zoals die van de verzekering e.d.) hem typeren als S-line. Er zitten 17"S-line velgen onder met Conti SportContact 3's, S-line sportonderstel, zwarte sportstoelen met leren zijstukken en hoofdsteunen, zwart leren S-line stuur, pookknop en handrem, dubbele bagagebodem, opblaasbaar reservewiel, Concert radio met 8 speakers. En mooiste van alles om het gemis aan een open dak goed te maken: een zwarte dakhemel. Alles is dus zwart van binnen.

Auto heeft 85000 km gelopen. Zat wel NAP bij, maar heb (nog) geen onderhoudshistorie omdat serviceplan er niet bij zat. Mogelijk dat de oude eigenaar dat nog heeft. Voorbumper is overgespoten, net als de twee spatbordranden voor. Verder heb ik de velgen onder handen genomen en heb ik die helemaal vrij gemaakt van stoeprandschade en gespoten. Inmiddels zit er ook een X-carlink in voor de nodige USB en Aux ondersteuning.

Eerste rit van ongeveer twee uur, met het nodige uitproberen erbij (zeer afwisselende rit), kwam ik op 7L/100km uit. Dat kan dus zuiniger als ik er normaal mee rijd. Moet toch even wennen aan het feit dat er echt geen gang meer in zit als je even vergeet te schakelen. Dat is wel iets anders dan die A4. Kwestie van wennen.

Wil er geen "project" van maken (moet vooral allemaal niet veel kosten), maar wellicht dat ik nog eens wat van die romeinse kaarsen (stadslicht en kentekenverlichting) door LED's wil vervangen, ik er een (leren) armsteun in ga zetten en dat ik er cruisecontrol in wil. Laatste mis ik nu al.

Ook zou ik graag de voor- en achterruit optisch met elkaar willen verbinden door het dakje zwart te wrappen. Mat of glans weet ik nog niet. En dan meteen het verweerde chromen stripje meenemen op de achterbumper. We zien wel even.

Ik ben er blij mee, hopen dat dat zo blijft!

Foto's komen er nog aan...

Groeten, Frank
2004 Kristallblau 1.4 S-Line, zwart half leer interieur, sportstoelen, zwarte hemel, 16" VW Golf 4 BBS velgen + Vredestein Quatrac 5 195/50
chipsoer
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

06 aug 2012, 12:42 0 x

Welkom hier op het forum, het zal toch wel een hele omschakeling zijn geweest. Ik vermoedt toch dat je een S-line uitvoering hebt, zwarte dakhemel is S-line. Mooie bekleding dat alcantara. Foto,s zijn meer dan welkom en veel veilige km,s gewenst.
Romulus

06 aug 2012, 12:55 0 x

Welkom Frank. Dat klinkt goed, de A2 en de plannen ermee. Lekker mee rijden en je verwonderen over hoe doordacht deze auto is, die alweer 12 jaar geleden op de markt kwam... en per jaar € 100 minder aan belasting betalen dan wat de A4 per kwartaal kostte... en aan de pomp met een beetje geluk evenveel liters benzine afrekenen als de A4 diesel lustte...

Succes met de A2 en met de moeilijke tijden!
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

06 aug 2012, 13:12 0 x

Bij deze welkom op het forum en veel veilige km's met je Audi A2.

Zal inderdaad even wennen zijn, maar veel later zul je heus niet thuis
zijn met de A2 ...
Moest zelf ook eerst wennen aan de weinige trekkracht onderin het toerenbereik,
maar ben het inmiddels wel gewend.
Probeer nu zoveel mogelijk vooruit te kijken, zodat ik niet teveel hoef af te
remmen/optrekken.

Ik heb zelf een Colour Storm, zit een matzwart dak op af fabriek. Lijkt me
goed te doen dmw wrappen ...

met vriendelijke groet,

Peter
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
FrankLM

06 aug 2012, 13:32 0 x

Dankjulliewel! En v.w.b. het gemis aan power: ik merk dat het inderdaad een soort sport wordt nu om de snelheid erin te houden en de auto te laten rollen. Anticiperen dus. Alleen maar goed...

Dat onderstel is best OK, het is gewoon een grote kart. Kan veel meer aan dan het motortje levert. Mja, dan maar even niet he. Denk er wel aan om te kijken hoe ik e.e.a. zo kan verfijnen dat ie net die paar procent soepeler loopt. Wellicht is er wel een lijstje van? Ik noem maar wat waar ik al e.e.a. over las: EGR, bepaalde filters, bougies, additieven, bepaalde oliesoort....etc. Zal nog wel zoeken en er desnoods een nieuwe post voor doen.
2004 Kristallblau 1.4 S-Line, zwart half leer interieur, sportstoelen, zwarte hemel, 16" VW Golf 4 BBS velgen + Vredestein Quatrac 5 195/50
FrankLM

06 aug 2012, 13:45 0 x

[quote="Romulus"]en per jaar € 100 minder aan belasting betalen dan wat de A4 per kwartaal kostte.../quote]

Ga om precies te zijn van 115 euro/m naar 25 euro/m

:-)
FrankLM

06 aug 2012, 13:46 0 x

[quote="chipsoer"]Ik vermoedt toch dat je een S-line uitvoering hebt, zwarte dakhemel is S-line. Mooie bekleding dat alcantara. [/quote]

't is stof met leer, geen alcantara hoor...:-)
okuki

06 aug 2012, 15:04 0 x

Van harte welkom, een A2 is misschien iets minder comfortabel maar je zult er tonnen plezier aan beleven :D
FrankLM

06 aug 2012, 15:32 0 x

Dankje okuki....Mooi wit trouwens!
Kogelman

06 aug 2012, 16:03 0 x

Welkom hier Frank, zo te lezen komt het wel goed met jouw A2 rijplezier.
We zijn zelf ook van A4 TDI via A3 benzine naar A2 benzine "afgedaald" en hebben daar nog geen spijt van. De A2 is veel auto voor het geld. Veel veilige kilometers toegewenst en kom maar op met de foto's!
Plaats reactie