Esp grijpt in?

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
A2robin
Berichten: 128
Lid geworden op: 25 jul 2012, 19:49

10 aug 2012, 19:58 0 x

Hallo,

hebben jullie ook wel eens als je iets harder als normaal de bocht neemt, de auto op een wiel af doet remmen?

Ik vind dat hij wel erg snel ingrijpt.
Is dit normaal?

groeten Robin
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 661
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: (nog) geen Audi A2

10 aug 2012, 21:27 0 x

Misschien hebben je banden weinig profiel/grip?
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Gebruikersavatar
A2robin
Berichten: 128
Lid geworden op: 25 jul 2012, 19:49

10 aug 2012, 22:03 0 x

Grip genoeg,

bandenmaat 185 50 r16
Gebruikersavatar
j.hoeben1
Berichten: 722
Lid geworden op: 04 jun 2009, 17:04

10 aug 2012, 22:18 0 x

Zolang ik hem heb is het bij mij een keer voorgevallen dat deze ingreep. Ik voelde dat duidelijk. Bij ons net buiten het dorp heb je een weg met een heel lange luie bocht en daar heb ik hem eens met hoge snelheid ingejaagd en toen greep hij in. Gaf mij een veilig gevoel. Verders nooit iets gemerkt maar ben wel een rustige rijder.

Sjors
Gebruikersavatar
A2robin
Berichten: 128
Lid geworden op: 25 jul 2012, 19:49

11 aug 2012, 12:26 0 x

Ik zal de spanning eens gaan controleren.
Neem aan de garage dat ook gedaan heeft.

Waar hebben jullie de spanning opstaan?

Kan zijn dat het komt, omdat ik een verlaagde BMW gewend was.
Maar naar mijn idee kon het nog wel wat harder voordat het echt onveilig werd.
Gebruikersavatar
Romulus
Berichten: 1587
Lid geworden op: 15 jan 2010, 13:33

11 aug 2012, 13:10 0 x

ESP grijpt naar sommigen smaak snel in, zelf geen ervaring mee. Verschil in afrolomtrek banden kan dit verklaren (verschil in spanning of slijtage). Ik heb ze zelf op 2,5 bar voor en 2,7 bar achter.
Gebruikersavatar
j.hoeben1
Berichten: 722
Lid geworden op: 04 jun 2009, 17:04

11 aug 2012, 14:27 0 x

[quote="Romulus"]ESP grijpt naar sommigen smaak snel in, zelf geen ervaring mee. Verschil in afrolomtrek banden kan dit verklaren (verschil in spanning of slijtage). Ik heb ze zelf op 2,5 bar voor en 2,7 bar achter.[/quote]

Mijn bandenspanning heb ik ook het zelfde als Romulus staan.

Gr. Sjors
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3868
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

11 aug 2012, 14:49 0 x

[quote="A2robin"]Ik zal de spanning eens gaan controleren.
Neem aan de garage dat ook gedaan heeft.

Waar hebben jullie de spanning opstaan?

Kan zijn dat het komt, omdat ik een verlaagde BMW gewend was.
Maar naar mijn idee kon het nog wel wat harder voordat het echt onveilig werd.[/quote]

Ik vermoed dat bij de A2 het zwaartepunt wat hoger ligt als bij de BMW. De wielbasis is
ook wat korter en als het fout dreigt te gaan (lees de auto begint te glijden) zal het ESP ingrijpen. Dit om veiligheidsclaims van gebruikers te vermijden
Bij de introduktie van de Mercedes A-klasse (kwa afmetingen redelijk vergelijkbaar met de A2) bleek dat deze gevoelig was voor omvallen na een bruuske stuurbeweging (de beruchte Eland-test), Mercedes heeft toen het onderstel verstevigd en ESP gemonteerd.

De introductie van de A2 was een paar jaar later en Audi kon natuurlijk ook geen risico nemen.
Daarna hebben we het harde onderstel en en ABS/ESP gebeuren te danken. Wel veilig, maar
het maakt de auto minder speels ...

Het is naar mijn mening de kunst om zo hard te gaan dat het ESP net niet in werking treed, dat
betekent nl. dat je goede lijn volgt zonder heftige stuurbewegingen ...

Zat er op de BMW ook iets vergelijkbaar met ESP of alleen ABS?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
Romulus
Berichten: 1587
Lid geworden op: 15 jan 2010, 13:33

11 aug 2012, 16:01 0 x

[quote="Peter_Audi_A2"]Bij de introduktie van de Mercedes A-klasse (kwa afmetingen redelijk vergelijkbaar met de A2) bleek dat deze gevoelig was voor omvallen na een bruuske stuurbeweging (de beruchte Eland-test), Mercedes heeft toen het onderstel verstevigd en ESP gemonteerd.[/quote]
Off-topic, dit plaatje circuleerde daarbij in mijn studietijd (1997):

Afbeelding

:mrgreen:
Gebruikersavatar
okuki
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 nov 2011, 00:37

12 aug 2012, 00:32 0 x

[quote="Romulus"]Ik heb ze zelf op 2,5 bar voor en 2,7 bar achter.[/quote]
Achteraan meer druk dan vooraan? Dat is toch enkel bij een vol karretje en met bagage? Voor normaal gebruik staat vooraan toch harder dan achteraan. Of rijden jullie gewoon altijd geladen rond?
Plaats reactie