Esp grijpt in?
Zolang ik hem heb is het bij mij een keer voorgevallen dat deze ingreep. Ik voelde dat duidelijk. Bij ons net buiten het dorp heb je een weg met een heel lange luie bocht en daar heb ik hem eens met hoge snelheid ingejaagd en toen greep hij in. Gaf mij een veilig gevoel. Verders nooit iets gemerkt maar ben wel een rustige rijder.
Sjors
Sjors
Ik zal de spanning eens gaan controleren.
Neem aan de garage dat ook gedaan heeft.
Waar hebben jullie de spanning opstaan?
Kan zijn dat het komt, omdat ik een verlaagde BMW gewend was.
Maar naar mijn idee kon het nog wel wat harder voordat het echt onveilig werd.
Maar naar mijn idee kon het nog wel wat harder voordat het echt onveilig werd.
[quote="Romulus"]ESP grijpt naar sommigen smaak snel in, zelf geen ervaring mee. Verschil in afrolomtrek banden kan dit verklaren (verschil in spanning of slijtage). Ik heb ze zelf op 2,5 bar voor en 2,7 bar achter.[/quote]
Mijn bandenspanning heb ik ook het zelfde als Romulus staan.
Gr. Sjors
Mijn bandenspanning heb ik ook het zelfde als Romulus staan.
Gr. Sjors
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="A2robin"]Ik zal de spanning eens gaan controleren.
Maar naar mijn idee kon het nog wel wat harder voordat het echt onveilig werd.[/quote]
Ik vermoed dat bij de A2 het zwaartepunt wat hoger ligt als bij de BMW. De wielbasis is
ook wat korter en als het fout dreigt te gaan (lees de auto begint te glijden) zal het ESP ingrijpen. Dit om veiligheidsclaims van gebruikers te vermijden
Bij de introduktie van de Mercedes A-klasse (kwa afmetingen redelijk vergelijkbaar met de A2) bleek dat deze gevoelig was voor omvallen na een bruuske stuurbeweging (de beruchte Eland-test), Mercedes heeft toen het onderstel verstevigd en ESP gemonteerd.
De introductie van de A2 was een paar jaar later en Audi kon natuurlijk ook geen risico nemen.
Daarna hebben we het harde onderstel en en ABS/ESP gebeuren te danken. Wel veilig, maar
het maakt de auto minder speels ...
Het is naar mijn mening de kunst om zo hard te gaan dat het ESP net niet in werking treed, dat
betekent nl. dat je goede lijn volgt zonder heftige stuurbewegingen ...
Zat er op de BMW ook iets vergelijkbaar met ESP of alleen ABS?
Maar naar mijn idee kon het nog wel wat harder voordat het echt onveilig werd.[/quote]
Ik vermoed dat bij de A2 het zwaartepunt wat hoger ligt als bij de BMW. De wielbasis is
ook wat korter en als het fout dreigt te gaan (lees de auto begint te glijden) zal het ESP ingrijpen. Dit om veiligheidsclaims van gebruikers te vermijden
Bij de introduktie van de Mercedes A-klasse (kwa afmetingen redelijk vergelijkbaar met de A2) bleek dat deze gevoelig was voor omvallen na een bruuske stuurbeweging (de beruchte Eland-test), Mercedes heeft toen het onderstel verstevigd en ESP gemonteerd.
De introductie van de A2 was een paar jaar later en Audi kon natuurlijk ook geen risico nemen.
Daarna hebben we het harde onderstel en en ABS/ESP gebeuren te danken. Wel veilig, maar
het maakt de auto minder speels ...
Het is naar mijn mening de kunst om zo hard te gaan dat het ESP net niet in werking treed, dat
betekent nl. dat je goede lijn volgt zonder heftige stuurbewegingen ...
Zat er op de BMW ook iets vergelijkbaar met ESP of alleen ABS?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

[quote="Peter_Audi_A2"]Bij de introduktie van de Mercedes A-klasse (kwa afmetingen redelijk vergelijkbaar met de A2) bleek dat deze gevoelig was voor omvallen na een bruuske stuurbeweging (de beruchte Eland-test), Mercedes heeft toen het onderstel verstevigd en ESP gemonteerd.[/quote]
Off-topic, dit plaatje circuleerde daarbij in mijn studietijd (1997):

:mrgreen:
Off-topic, dit plaatje circuleerde daarbij in mijn studietijd (1997):

:mrgreen:
[quote="Romulus"]Ik heb ze zelf op 2,5 bar voor en 2,7 bar achter.[/quote]
Achteraan meer druk dan vooraan? Dat is toch enkel bij een vol karretje en met bagage? Voor normaal gebruik staat vooraan toch harder dan achteraan. Of rijden jullie gewoon altijd geladen rond?
Achteraan meer druk dan vooraan? Dat is toch enkel bij een vol karretje en met bagage? Voor normaal gebruik staat vooraan toch harder dan achteraan. Of rijden jullie gewoon altijd geladen rond?