Esp grijpt in?
[quote="j.hoeben1"][quote="Rens 79"]Heb in een ver verleden wel eens een (anti)slip cursus gehad,en daar werd gezegd altijd de banden op de (aanbevolen) maximale druk te zetten.
Betere wegligging, beter verbruik,minder bandenslijtage,etc,etc.[/quote]
Rens, begrijp ik het goed, is dat dan de max. spanning met volle bepakking, dat wil dan zeggen voor 2.4 en achter 2.6
Sjors[/quote]
Ik weet niet uit mijn hoofd wat er aan de binnenkant van het brandstof klepje staat,
maar als hier 2,4 voor en 2,6 achter staat bij volle belasting dan JA
Rens, begrijp ik het goed, is dat dan de max. spanning met volle bepakking, dat wil dan zeggen voor 2.4 en achter 2.6
Sjors[/quote]
Ik weet niet uit mijn hoofd wat er aan de binnenkant van het brandstof klepje staat,
maar als hier 2,4 voor en 2,6 achter staat bij volle belasting dan JA
[quote="Rens 79"][quote="j.hoeben1"][quote="Rens 79"]Heb in een ver verleden wel eens een (anti)slip cursus gehad,en daar werd gezegd altijd de banden op de (aanbevolen) maximale druk te zetten.
Sjors[/quote]
maar als hier 2,4 voor en 2,6 achter staat bij volle belasting dan JA[/quote]
Dat staat er aan de binnenkant van het klepje!
Sjors
Sjors[/quote]
maar als hier 2,4 voor en 2,6 achter staat bij volle belasting dan JA[/quote]
Dat staat er aan de binnenkant van het klepje!
Sjors
Voor de vakantie heb ik de bandendruk nog gecontroleerd,en de voorbanden op 2,5 en
achterbanden op 2,7 gezet.
Je kan er natuurlijk voor kiezen om de spanning lager te zetten maar als je dan ineens met meerdere personen op weg moet,zou je eerst langs de pomp moeten om de banden op te pompen
Je kan er natuurlijk voor kiezen om de spanning lager te zetten maar als je dan ineens met meerdere personen op weg moet,zou je eerst langs de pomp moeten om de banden op te pompen
[quote="Rens 79"]Voor de vakantie heb ik de bandendruk nog gecontroleerd,en de voorbanden op 2,5 en achterbanden op 2,7 gezet.[/quote] :o
hock: :?
Vandaag even een testje gedaan met vooraan 2,2 en 2,4 achteraan, man is dat hard en oncomfortabel. Normaal rijd ik 2,2 vooraan en 2,0 achter. Ik moet wel zeggen dat het nemen van een drempel veel beter ging met de banden harder. Maar daarvoor voelde ik al de kleinste oneffenheid in de weg, nu met meer druk voel ik gewoon dat ik over een witte lijn rijd
hock:
Natuurlijk behoren de wegen in België tot de slechts onderhouden van Europa, dat speelt ook mee.
Bandenmaat is dezelfde als de jouwe 194-45-r16 Pirelli zero nero of zoiets

Vandaag even een testje gedaan met vooraan 2,2 en 2,4 achteraan, man is dat hard en oncomfortabel. Normaal rijd ik 2,2 vooraan en 2,0 achter. Ik moet wel zeggen dat het nemen van een drempel veel beter ging met de banden harder. Maar daarvoor voelde ik al de kleinste oneffenheid in de weg, nu met meer druk voel ik gewoon dat ik over een witte lijn rijd

Natuurlijk behoren de wegen in België tot de slechts onderhouden van Europa, dat speelt ook mee.
Bandenmaat is dezelfde als de jouwe 194-45-r16 Pirelli zero nero of zoiets
- Thck
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Best wel een hoge bandenspanning om voor aanvang van een vakantierit mee te beginnen, je moet hierbij in het oog houden dat door de warmte die ontstaat door het langer achtereen rijden en de hogere buitentemperaturen (kans op afkoeling is er bijna niet) de druk nog eens behoorlijk kan oplopen en dan wordt het wel erg hoog :!:Voor de vakantie heb ik de bandendruk nog gecontroleerd,en de voorbanden op 2,5 en
Theo
- Rinus
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Mijn bandjes staan 2.4 rondom, en dat is (in combinatie met mijn sportvering) hard zat. Verkeersdrempels (vooral als ze kort en relatief hoog zijn) vind ik sowieso al een ramp met de A2. Die moet je qua snelheid heel goed inschatten, anders word je gelanceerd tegen het dak aan.
Ik heb het ESP lampje nog nooit zien branden bij mij tijdens een (lange) bocht of zo, maar ik moet eerlijk bekennen, dat ik nooit de grenzen op zoek van een auto.

Ik heb het ESP lampje nog nooit zien branden bij mij tijdens een (lange) bocht of zo, maar ik moet eerlijk bekennen, dat ik nooit de grenzen op zoek van een auto.
Persoonlijk denk ik dat dit wel meevalt hoor.Thck schreef:Best wel een hoge bandenspanning om voor aanvang van een vakantierit mee te beginnen, je moet hierbij in het oog houden dat door de warmte die ontstaat door het langer achtereen rijden en de hogere buitentemperaturen (kans op afkoeling is er bijna niet) de druk nog eens behoorlijk kan oplopen en dan wordt het wel erg hoog :!:Voor de vakantie heb ik de bandendruk nog gecontroleerd,en de voorbanden op 2,5 en
Theo
Ik verhoog de bandenspanning met maar 0,1 meer, dan Audi aangeeft in het brandstof klepje.
Wordt de band onder de door jouw geschetste omstandigheden bijv. 0,3 bar meer (in mijn geval dan 0,4) daar lig ik en ook de band niet niet wakker van.
Heb de heenreis meest in de nacht gereden :lol: en een hogere bandenspanning heeft weer tot gevolg dat een band minder snel warm wordt,minder wrijving is minder warmte maar dat hoef ik jou niet te vertellen,
Rens
- Thck
- Motortype: (nog) geen Audi A2
De bandenspanning zoals deze in het klepje staat vermeld dient gemeten te worden bij 20 gr celcius (technisch uitgangspunt in de bandentechniek).
Per 10 gr celcius stijging of daling neemt de druk toe (of af) met 0,1 bar.
Je kunt hiermee dus zelf berkeken op welke spanning je de banden zet afhankelijk of je naar de tropen of naar Alaska gaat :lol:
nadeel van te hoge bandenspanning is dat de band (loopvlak) rond wordt en derhalve iets minder grip heeft en onjuist slijtagebeeld, maar dan meot de spanning wel langdurig veel te hoog zijn
Theo
Per 10 gr celcius stijging of daling neemt de druk toe (of af) met 0,1 bar.
Je kunt hiermee dus zelf berkeken op welke spanning je de banden zet afhankelijk of je naar de tropen of naar Alaska gaat :lol:
nadeel van te hoge bandenspanning is dat de band (loopvlak) rond wordt en derhalve iets minder grip heeft en onjuist slijtagebeeld, maar dan meot de spanning wel langdurig veel te hoog zijn
Theo
[quote="Rens 79"]Persoonlijk denk ik dat dit wel meevalt hoor.[/quote]
Ik ook. Ik zie geen enkele technische reden om niet met 2,5 bar (voor) en 2,7 bar (achter) te rijden. Wie het liever allemaal smooth heeft, en inderdaad okuki, niet de witte strepen op de weg wil voelen, die doet er beter wat minder in...
Ik ook. Ik zie geen enkele technische reden om niet met 2,5 bar (voor) en 2,7 bar (achter) te rijden. Wie het liever allemaal smooth heeft, en inderdaad okuki, niet de witte strepen op de weg wil voelen, die doet er beter wat minder in...