meer stuk dan gehoopt

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
pionok

15 aug 2012, 13:37 0 x

Voordat ik mijn distributie wilde gaan doen ging mijn dynamo stuk.
Ik heb deze laten reviseren zodat ik deze meteen kon vervangen tijdens het vervangen van de distributie. Dit is nu allemaal in orde, maar helaas is mijn accu (van november vorig jaar) wel overleden. De auto heeft een week of 3 niet gereden voor ik het onderhoud ging doen.
De accu was echt helemaal leeg en dit blijkt niet goed te zijn voor accu's (behalve de gel accu's).
Ik heb de accu al meermalen los opgeladen maar toch start de auto er niet meer mee. Dus de accu heb ik weer vervangen voor een andere.

Ik kan twee oorzaken bedenken 1. echt te leeg geweest waardoor accu's vaak kapot gaan of 2. Er is een hoge piekspanning door de accu heen gegaan op het moment dat de dynamo stuk ging? iemand hier ervaringen mee?

Tweede geval wat waarschijnlijk stuk is, is de bobine van cilinder 4. Deze geeft een misfire.
Ik krijg dan de volgende foutmeldingen.

koppelverschil cilinder 4 grenswaarde overschreden P1007_onregelmatig

databus aandrijflijn, ontbrekend bericht van A/C ECU P1635_onregelmatig

cilinders slaan willekeurig over, soms meer tegelijk P0300_onregelmatig

en misfire Cilinder 4 gedetecteerd P0304_onregelmatig.

Het overslaan van de cilinder voel je soms ook tijdens het rijden.

Wat is nu handig om mee te beginnen?
Ik dacht zelf aan even 2 bobines wisselen om te kijken of het echt de bobine is.

Graag jullie ervaringen.
gr. rene
Romulus

15 aug 2012, 13:45 0 x

Oh oh, dat klinkt niet best, nee.

Dat een accu door een hoge spanning de geest geeft, geloof ik niet zo. Ik gok eerder op het lange stilstaan + de levensduur (die op zichzelf geen bezwaar is, maar hier niet meehelpt).

Bobines wisselen om te zien of de fout meegaat of blijft, lijkt mij ongevaarlijk en snel te doen.
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

15 aug 2012, 19:25 0 x

Eerst de foutcodes wissen en vervolgens twee bobines wisselen om uit te sluiten dat het mogelijk een kabelprobleem is.

Theo
pionok

15 aug 2012, 19:32 0 x

[quote="Thck"]Eerst de foutcodes wissen en vervolgens twee bobines wisselen om uit te sluiten dat het mogelijk een kabelprobleem is.

Theo[/quote]

heb ik idd precies zo gedaan vanmiddag. Bobines zijn verwisseld. De 4e zat ook wat aanslag in. Deze heb ik even schoongemaakt en op 3 gezet.
Daarna gereden en weer uitgelezen, tot op heden nog geen foutcodes.
Kijk even wat hij doet en of ik nog "schokjes" voel, anders lees ik hem volgende week weer uit.

Zag ook een hoop foutcodes van de airco komen. er zit volgens mij een klep vast als ik de codes zo lees. Die heb ik nu even gereset want de airco werkt verder prima. Dus ook daarvoor even kijken of ze terugkomen.

Ik maak gebruik van een solus pro ultra computer, deze gebruikt me schoonpa voor meerdere modellen. Helaas kan ik daarmee niet in het menu komen om dingen als anti-carjack te activeren etc.
Romulus

15 aug 2012, 19:48 0 x

[quote="pionok"]Zag ook een hoop foutcodes van de airco komen. er zit volgens mij een klep vast als ik de codes zo lees. Die heb ik nu even gereset want de airco werkt verder prima. Dus ook daarvoor even kijken of ze terugkomen. [/quote]
Ga daar maar van uit. Er rijdt haast geen A2 rond zonder. Maar ze hoeven lang niet altijd merkbaar te zijn. Ik heb er ook een handvol terugkerende storingen in zitten, dat zal de volgende klus wel worden. Het enige wat ik merk is dat de binnentemperatuur soms een paar minuten daalt en dan weer stijgt. Vermoedelijk is de potmeter van de temperatuurregelklep V68 overleden.

Dat van de bobines klinkt voor nu goed. Even aankijken.
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

15 aug 2012, 21:12 0 x

Die meldingen van de airco zijn eigenlijk een "normaal" verschijnsel bij de A2. Ook ik ben deze met regelmaat tegengekomen bij het uitlezen van mijn A2. Heb al eens geprobeerd om ze weg te krijgen maar heb wat dit betreft de moed opgegeven, mede omdat (zoals Romulus al aangeeft) het in de werking van het systeem niet of nauwelijks merkbaar is.

Theo
pionok

15 aug 2012, 23:17 0 x

Ik had t al eerder eens gezien dat ik een flinke lijst codes kreeg van de airco.
Nu hoor ik ook soms wel wat kleppen bewegen onder t dashboard. Maar de werking is prima.
Ga me er ook niet al te druk om maken.
Hoop nu op goed resultaat van de bobine en anders vervang ik hem.

Nu eerst maar weer lekker stukjes rijden na alle klussen van de afgelopen maand.

Gr. Rene
Plaats reactie