1.2 tdi welke accu goeie ervaringen ?
Ik lees je verhaal nu pas Willie. Ik schrijf nu gevoelsmatig mijn gedachten op. Qua koudstartstroom zijn er geen bijzondere eisen aan de accu, want een A2 heeft maar een lichte motor. Je hebt alleen een dikke 80Ah accu nodig, omdat er veel stroomverbruikers zijn. De stuurbekrachtiging, de hydrauliekpomp, de verlichting en het starten zorgen gezamenlijk voor een groot verbruik. Dus m.a.w. wel veel verbruik, maar geen hoge piekstromen.
Daarom hoef je geen speciale accu te kopen. gewoon een 80Ah lijkt me prima. Zelf heb ik trouwens in een 3L nooit een accu hoeven te vervangen, dus ben nog geen ervaringsdeskundige. Wie weet binnenkort wel.
Daarom hoef je geen speciale accu te kopen. gewoon een 80Ah lijkt me prima. Zelf heb ik trouwens in een 3L nooit een accu hoeven te vervangen, dus ben nog geen ervaringsdeskundige. Wie weet binnenkort wel.

- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
<p abp="988">Voor de A2 's met een stand kachel met tijdklok en vooral combinatie diesel zou er wel rekening gehouden moeten worden met een hogere start capaciteit dan nodig is zonder stand kachel .
<p abp="988">Vooral in winterse omstandigheden zoals sneeuwval en kouder dan 0 graden en relatief kortere afstand word gereden na de koude start.
<p abp="988">Zelf heb ik 10 jaar een diesel gehad met webasto standkachel op tijdklok die halfuur draaide voor vertrek om sneeuwvrij weg te rijden of bevroren ramen en een rit van minimaal 50 km aflegde met fileverkeer.
<p abp="988">
<p abp="988">Ook moet er rekening gehouden dat de cilinderkop warmer is dan de rest van het motorblok en bak, dus niet gas erop en planken ondanks de stand kachel gebruikt te hebben.
<p abp="988">Zo behoud je de motorlanger in goede conditie door rustig te gaan rijden tijdens opwarmperiode.
<p abp="988">
<p abp="988"><br abp="989">
<p abp="990"><br abp="991">
<p abp="988">Vooral in winterse omstandigheden zoals sneeuwval en kouder dan 0 graden en relatief kortere afstand word gereden na de koude start.
<p abp="988">Zelf heb ik 10 jaar een diesel gehad met webasto standkachel op tijdklok die halfuur draaide voor vertrek om sneeuwvrij weg te rijden of bevroren ramen en een rit van minimaal 50 km aflegde met fileverkeer.
<p abp="988">
<p abp="988">Ook moet er rekening gehouden dat de cilinderkop warmer is dan de rest van het motorblok en bak, dus niet gas erop en planken ondanks de stand kachel gebruikt te hebben.
<p abp="988">Zo behoud je de motorlanger in goede conditie door rustig te gaan rijden tijdens opwarmperiode.
<p abp="988">
<p abp="988"><br abp="989">
<p abp="990"><br abp="991">
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
523.785.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.600.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.790km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.600.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.790km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Bedankt voor jullie reakties, inderdaad 80 AH , Toen ik deze kocht had ik al gezien dat er een te kleine accu in stond 55AH, in de zomer ging dat prima, maar nu afgelopen week kreeg hij er dus wat moeite mee en was het nog niet eens echt koud.Nu dus een goede accu er in ook qua model en afmetingen, zodat hij weer mooi in de accubak past en vastgeklemd staat met het kunststof schot.