1.2 tdi welke accu goeie ervaringen ?

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willie60
Berichten: 261
Lid geworden op: 22 sep 2013, 22:15

03 dec 2014, 10:52 0 x

Ik ben even nieuwsgierig naar de accu's in de 1.2 tdi,Er moet bij mij een andere in,   wat hebben jullie in de 1.2 tdi staan en of ervaringen,wel of geen agm accu ?  
msstona
Berichten: 106
Lid geworden op: 29 okt 2011, 19:19

05 dec 2014, 15:06 0 x

Zou geen AMG accu nemen, bij mij werkte het niet kreeg de accu nooit helemaal vol. 2 jaar geleden met een Northstar  accu geprobeerd.   (   350 euro )
Gebruikersavatar
Willie60
Berichten: 261
Lid geworden op: 22 sep 2013, 22:15

06 dec 2014, 17:57 0 x

Ik heb er vandaag een nieuwe normale  accu ingezet,  er stond een 55ah dat was te klein.... Nu een 80AH   er in gezet,  merk Wilco, 
Gebruikersavatar
foppe
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 mei 2014, 12:22

06 dec 2014, 18:33 0 x

Ik lees je verhaal nu pas Willie.  Ik schrijf nu gevoelsmatig mijn gedachten op. Qua koudstartstroom zijn er geen bijzondere eisen aan de accu, want een A2 heeft maar een lichte motor. Je hebt  alleen een dikke 80Ah accu nodig, omdat er veel stroomverbruikers zijn. De stuurbekrachtiging, de hydrauliekpomp, de verlichting en het starten zorgen gezamenlijk voor een groot verbruik. Dus m.a.w. wel veel verbruik,  maar geen hoge piekstromen. 
Daarom hoef je geen speciale accu te kopen. gewoon een 80Ah lijkt me prima. Zelf heb ik trouwens in een 3L nooit een accu hoeven te vervangen, dus ben nog geen ervaringsdeskundige. Wie weet binnenkort wel.   ;)
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid
Berichten: 2325
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

06 dec 2014, 19:16 0 x

<p abp="988">Voor de A2  's met een stand kachel  met tijdklok en vooral combinatie  diesel  zou  er wel rekening gehouden moeten worden met een hogere start capaciteit dan nodig is zonder stand kachel .
<p abp="988">Vooral  in winterse omstandigheden zoals sneeuwval en kouder dan 0 graden en relatief kortere afstand word gereden na de koude start.
<p abp="988">Zelf heb ik 10 jaar een diesel gehad met webasto standkachel  op tijdklok die halfuur draaide voor vertrek om sneeuwvrij weg te rijden of bevroren ramen en een rit van minimaal  50 km aflegde met fileverkeer. 
<p abp="988">

<p abp="988">Ook moet er rekening gehouden dat de cilinderkop  warmer is dan de rest van het motorblok en bak, dus niet gas erop en planken   ondanks de stand kachel gebruikt te hebben.
<p abp="988">Zo behoud je de motorlanger  in goede conditie door rustig te gaan rijden tijdens opwarmperiode.
<p abp="988">

<p abp="988"><br abp="989">
<p abp="990"><br abp="991">
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 523.785.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.600.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.790km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Gebruikersavatar
Willie60
Berichten: 261
Lid geworden op: 22 sep 2013, 22:15

06 dec 2014, 20:01 0 x

Bedankt voor jullie reakties,     inderdaad 80 AH  ,   Toen ik deze kocht had ik al gezien dat er een te kleine accu in stond 55AH,  in de zomer ging dat prima, maar nu afgelopen week kreeg hij er dus wat moeite mee en was het nog niet eens echt koud.Nu dus een goede accu er in ook qua model en afmetingen,  zodat hij weer mooi in de accubak past en vastgeklemd staat met het kunststof schot.
Plaats reactie