Nieuwste led-verlichting
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Ik zag op xenonlamp.nl dat er nu ook led verlichting is voor grootlicht (verstralers).
Je kunt kiezen uit allerlei lamptypen en volgens de aanbieder is het plug&play.
Natuurlijk moet je voor de iets jongere A2 wel lampen hebben die canbus proof zijn.
Hebben jullie ervaring met dit soort lampen? Specifiek voor dimlicht en grootlicht?
Je kunt kiezen uit allerlei lamptypen en volgens de aanbieder is het plug&play.
Natuurlijk moet je voor de iets jongere A2 wel lampen hebben die canbus proof zijn.
Hebben jullie ervaring met dit soort lampen? Specifiek voor dimlicht en grootlicht?
- YellowFellow
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 24 mar 2012, 17:48
Er bestaat niet zoiets als een canbus lamp of een niet-canbus lamp. Een lamp is een lamp en is electrisch gezien een belasting voor een stroombron.
Wat auto's met canbus vaak wel hebben is een monitoringssysteem dat kan meten of een lamp stuk is en of er een kortsluiting is ontstaan. Bij dit soort systemen wordt bij aanschakelen van de verlichting kortstondig gekeken hoeveel stroom de lamp vraagt en als dat te weinig is, dan wordt de spanning naar die betreffende lamp afgeschakeld en een melding getoond.
De crux bij ledlampen is dus om ze evenveel stroom te laten trekken als een reguliere gloeilamp door er een extra belastingsweerstand aan parallel te zetten zodat de totale opgenomen stroom van lamp en weerstand gelijk is aan die van de originele lamp.
De grootte van de weerstand is uit te rekenen met R=U/I
Overigens zal je hier een dikke weerstand voor moeten gebruiken, aangezien een halogeenlamp meestal 55 watt is en een LED lamp rond de 3 tot 5 ofzo. Je moet dus per lamp iets van 50 watt aan warmte dissiperen en dat is knap veel kan ik je zeggen. Om geen brandgevaar te krijgen moet je dan al gaan denken aan weerstanden met koelpasta op het frame e.d.
Mogelijk kan je met minder af. Het zal afhangen van de boven- en ondergrens in stroomsterkte van het interne meetsysteem van je auto. Dit is proefondervindelijk vast te stellen.
Wat auto's met canbus vaak wel hebben is een monitoringssysteem dat kan meten of een lamp stuk is en of er een kortsluiting is ontstaan. Bij dit soort systemen wordt bij aanschakelen van de verlichting kortstondig gekeken hoeveel stroom de lamp vraagt en als dat te weinig is, dan wordt de spanning naar die betreffende lamp afgeschakeld en een melding getoond.
De crux bij ledlampen is dus om ze evenveel stroom te laten trekken als een reguliere gloeilamp door er een extra belastingsweerstand aan parallel te zetten zodat de totale opgenomen stroom van lamp en weerstand gelijk is aan die van de originele lamp.
De grootte van de weerstand is uit te rekenen met R=U/I
Overigens zal je hier een dikke weerstand voor moeten gebruiken, aangezien een halogeenlamp meestal 55 watt is en een LED lamp rond de 3 tot 5 ofzo. Je moet dus per lamp iets van 50 watt aan warmte dissiperen en dat is knap veel kan ik je zeggen. Om geen brandgevaar te krijgen moet je dan al gaan denken aan weerstanden met koelpasta op het frame e.d.
Mogelijk kan je met minder af. Het zal afhangen van de boven- en ondergrens in stroomsterkte van het interne meetsysteem van je auto. Dit is proefondervindelijk vast te stellen.
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
[quote="YellowFellow"]Er bestaat niet zoiets als een canbus lamp of een niet-canbus lamp. Een lamp is een lamp en is electrisch gezien een belasting voor een stroombron.
[/quote]
Als je op de site de info leest wel.
Sommige lampen worden geleverd met weerstandsdraad en andere lampen zit het ingebouwd.
De ontwikkelingen gaan snel, dus misschien bestaat het nu wel?
Lees ook de reviews van aangeschafte canbus-lampen.
Of zullen ze toch gebakken lucht verkopen?
hock:
Ik neem jou verhaal aan als waar.
[/quote]
Als je op de site de info leest wel.
Sommige lampen worden geleverd met weerstandsdraad en andere lampen zit het ingebouwd.
De ontwikkelingen gaan snel, dus misschien bestaat het nu wel?
Lees ook de reviews van aangeschafte canbus-lampen.
Of zullen ze toch gebakken lucht verkopen?

Ik neem jou verhaal aan als waar.

- jmkoole
- Berichten: 661
- Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
- Locatie: Sdwest-Frysln
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Waarom zou je LED-lampen van 5 Watt monteren plus een (nutteloze) weerstand van 50 Watt?
Het ging bij LED's toch om energiebesparing?
Het ging bij LED's toch om energiebesparing?
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
[quote="jmkoole"]Waarom zou je LED-lampen van 5 Watt monteren plus een (nutteloze) weerstand van 50 Watt?
Het ging bij LED's toch om energiebesparing?[/quote]
Beter licht (vergelijkbaar met xenon) en nooit meer lampjes vervangen en dus zeker zijn dat je lampen het altijd doen.
Misschien kun je via Vagcom de melding van 'kapotte lamp' ook wel uitzetten.
Het ging bij LED's toch om energiebesparing?[/quote]
Beter licht (vergelijkbaar met xenon) en nooit meer lampjes vervangen en dus zeker zijn dat je lampen het altijd doen.
Misschien kun je via Vagcom de melding van 'kapotte lamp' ook wel uitzetten.
- YellowFellow
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 24 mar 2012, 17:48
[quote="Audi-gekkie"]Als je op de site de info leest wel.
Sommige lampen worden geleverd met weerstandsdraad en andere lampen zit het ingebouwd.
[/quote]
Dat is marketingtaal. Technisch gezien heeft een lamp 2 aansluit draden en door die draden loopt gewoon gelijkstroom, geen gesuperponeerd digitaal canbus signaal of wat dan ook. Door het 'canbus' lampen te noemen krijg je de indruk dat er intelligentie in zo'n lamp zit, maar nee dus.
En inderdaad, er zit gewoon een weerstand bij in gesoldeerd. Om reden die ik al aangaf.
Ik heb zelf eens LED-stadslichtjes gekocht voor mijn vorige auto. Die hadden een aantal SMD shunt weerstandjes erop gesoldeerd. Mijn ervaring met die dingen is dat de warmte niet goed werd afgevoerd en de weerstandjes zichzelf na verloop van tijd lossoldeerden van de printplaatjes. Gevolg: stadslichtje weer uit en een alarm op mijn boordcomputer. Kl#te dus.
Nu is een stadslichtje nog maar iets van 5 watt, dus als zich bij dergelijk lage wattages al hitteproblemen voordoen laat zich raden wat er bij een 55W LED dimlicht met ingebouwde shuntweerstand voordoet. Vergeet niet, bij een ingebouwde weerstand wordt de warmte dus IN de socket van de lamp gedissipeerd. De hitte wordt niet (zoals bij een halogeenlamp) deels door de reflector uitgestraald naar buiten.
Ongeacht wat reviews zeggen; LED dimlichten met ingebouwde weerstanden vind ik linke soep om eerlijk te zijn. Als ik het ooit al zou gaan proberen, dan zou ik zeker voor externe weerstanden gaan. Wegens brandgevaar. En ja, een LED lamp + shunt is nooit zuiniger dan een Halogeenlamp. Maar een LED lamp heb je natuurlijk primair voor de optische verfraaiing neem ik aan
Sommige lampen worden geleverd met weerstandsdraad en andere lampen zit het ingebouwd.
[/quote]
Dat is marketingtaal. Technisch gezien heeft een lamp 2 aansluit draden en door die draden loopt gewoon gelijkstroom, geen gesuperponeerd digitaal canbus signaal of wat dan ook. Door het 'canbus' lampen te noemen krijg je de indruk dat er intelligentie in zo'n lamp zit, maar nee dus.
En inderdaad, er zit gewoon een weerstand bij in gesoldeerd. Om reden die ik al aangaf.
Ik heb zelf eens LED-stadslichtjes gekocht voor mijn vorige auto. Die hadden een aantal SMD shunt weerstandjes erop gesoldeerd. Mijn ervaring met die dingen is dat de warmte niet goed werd afgevoerd en de weerstandjes zichzelf na verloop van tijd lossoldeerden van de printplaatjes. Gevolg: stadslichtje weer uit en een alarm op mijn boordcomputer. Kl#te dus.
Nu is een stadslichtje nog maar iets van 5 watt, dus als zich bij dergelijk lage wattages al hitteproblemen voordoen laat zich raden wat er bij een 55W LED dimlicht met ingebouwde shuntweerstand voordoet. Vergeet niet, bij een ingebouwde weerstand wordt de warmte dus IN de socket van de lamp gedissipeerd. De hitte wordt niet (zoals bij een halogeenlamp) deels door de reflector uitgestraald naar buiten.
Ongeacht wat reviews zeggen; LED dimlichten met ingebouwde weerstanden vind ik linke soep om eerlijk te zijn. Als ik het ooit al zou gaan proberen, dan zou ik zeker voor externe weerstanden gaan. Wegens brandgevaar. En ja, een LED lamp + shunt is nooit zuiniger dan een Halogeenlamp. Maar een LED lamp heb je natuurlijk primair voor de optische verfraaiing neem ik aan

- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Vrijdag laat ik mij door automaterialenzaak AST informeren over led-verlichting.
In de tussentijd heeft mijn vader ook dagrij-leds gekocht voor de Octavia (2010) en zoals verwacht gaf deze een storing in de boordcomp. ondanks dat ze "canbusproof" zijn.
De stadslampen van de A2 zijn van het type W3W en de bedoeling is dat ik die vervang voor W5W leds. Doordat het wattage iets hoger ligt verwacht ik geen problemen van de canbus.
Nu wil ik de "groot- gedimtlicht" vervangen door 100watt lampen.
Zou dit een probleem geven met de canbus/
In mijn oude Golf II heb ik deze lampen ook lange tijd gebruikt en was daarover zeer tevreden.
Ja ik weet dat het officieel max. 55watt mag zijn.
In de tussentijd heeft mijn vader ook dagrij-leds gekocht voor de Octavia (2010) en zoals verwacht gaf deze een storing in de boordcomp. ondanks dat ze "canbusproof" zijn.
De stadslampen van de A2 zijn van het type W3W en de bedoeling is dat ik die vervang voor W5W leds. Doordat het wattage iets hoger ligt verwacht ik geen problemen van de canbus.
Nu wil ik de "groot- gedimtlicht" vervangen door 100watt lampen.
Zou dit een probleem geven met de canbus/
In mijn oude Golf II heb ik deze lampen ook lange tijd gebruikt en was daarover zeer tevreden.
Ja ik weet dat het officieel max. 55watt mag zijn.

[quote="Audi-gekkie"]Vrijdag laat ik mij door automaterialenzaak AST informeren over led-verlichting.
In de tussentijd heeft mijn vader ook dagrij-leds gekocht voor de Octavia (2010) en zoals verwacht gaf deze een storing in de boordcomp. ondanks dat ze "canbusproof" zijn.
De stadslampen van de A2 zijn van het type W3W en de bedoeling is dat ik die vervang voor W5W leds. Doordat het wattage iets hoger ligt verwacht ik geen problemen van de canbus.
Nu wil ik de "groot- gedimtlicht" vervangen door 100watt lampen.
Zou dit een probleem geven met de canbus/
In mijn oude Golf II heb ik deze lampen ook lange tijd gebruikt en was daarover zeer tevreden.
Ja ik weet dat het officieel max. 55watt mag zijn.
[/quote]
Bij mijn weten loop je risico op het beschadigen van je bekabeling wanneer je bijna het dubbele vermogen in een bestaande set-up zet. CAN gebeuren zal denk ik geen problemen geven omdat er zeker voldoende energie zal worden doorgelaten en door de lamp zal worden.
In de tussentijd heeft mijn vader ook dagrij-leds gekocht voor de Octavia (2010) en zoals verwacht gaf deze een storing in de boordcomp. ondanks dat ze "canbusproof" zijn.
De stadslampen van de A2 zijn van het type W3W en de bedoeling is dat ik die vervang voor W5W leds. Doordat het wattage iets hoger ligt verwacht ik geen problemen van de canbus.
Nu wil ik de "groot- gedimtlicht" vervangen door 100watt lampen.
Zou dit een probleem geven met de canbus/
In mijn oude Golf II heb ik deze lampen ook lange tijd gebruikt en was daarover zeer tevreden.
Ja ik weet dat het officieel max. 55watt mag zijn.

Bij mijn weten loop je risico op het beschadigen van je bekabeling wanneer je bijna het dubbele vermogen in een bestaande set-up zet. CAN gebeuren zal denk ik geen problemen geven omdat er zeker voldoende energie zal worden doorgelaten en door de lamp zal worden.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="Audi-gekkie"]Vrijdag laat ik mij door automaterialenzaak AST informeren over led-verlichting.
In de tussentijd heeft mijn vader ook dagrij-leds gekocht voor de Octavia (2010) en zoals verwacht gaf deze een storing in de boordcomp. ondanks dat ze "canbusproof" zijn.
De stadslampen van de A2 zijn van het type W3W en de bedoeling is dat ik die vervang voor W5W leds. Doordat het wattage iets hoger ligt verwacht ik geen problemen van de canbus.
Nu wil ik de "groot- gedimtlicht" vervangen door 100watt lampen.
Zou dit een probleem geven met de canbus/
In mijn oude Golf II heb ik deze lampen ook lange tijd gebruikt en was daarover zeer tevreden.
Ja ik weet dat het officieel max. 55watt mag zijn.
[/quote]
Bij de Golf 2 zijn de koplampen van glas/metaal, die zijn redelijk goed tegen de hitte bestand.
Bij de A2 is het voor zover ik kan zien, alles kunststof. Ben bang dat de hele boel smelt ....
In de tussentijd heeft mijn vader ook dagrij-leds gekocht voor de Octavia (2010) en zoals verwacht gaf deze een storing in de boordcomp. ondanks dat ze "canbusproof" zijn.
De stadslampen van de A2 zijn van het type W3W en de bedoeling is dat ik die vervang voor W5W leds. Doordat het wattage iets hoger ligt verwacht ik geen problemen van de canbus.
Nu wil ik de "groot- gedimtlicht" vervangen door 100watt lampen.
Zou dit een probleem geven met de canbus/
In mijn oude Golf II heb ik deze lampen ook lange tijd gebruikt en was daarover zeer tevreden.
Ja ik weet dat het officieel max. 55watt mag zijn.

Bij de Golf 2 zijn de koplampen van glas/metaal, die zijn redelijk goed tegen de hitte bestand.
Bij de A2 is het voor zover ik kan zien, alles kunststof. Ben bang dat de hele boel smelt ....

Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
[quote="Peter_Audi_A2"][quote="Audi-gekkie"]Vrijdag laat ik mij door automaterialenzaak AST informeren over led-verlichting.
In de tussentijd heeft mijn vader ook dagrij-leds gekocht voor de Octavia (2010) en zoals verwacht gaf deze een storing in de boordcomp. ondanks dat ze "canbusproof" zijn.
De stadslampen van de A2 zijn van het type W3W en de bedoeling is dat ik die vervang voor W5W leds. Doordat het wattage iets hoger ligt verwacht ik geen problemen van de canbus.
Nu wil ik de "groot- gedimtlicht" vervangen door 100watt lampen.
Zou dit een probleem geven met de canbus/
In mijn oude Golf II heb ik deze lampen ook lange tijd gebruikt en was daarover zeer tevreden.
Ja ik weet dat het officieel max. 55watt mag zijn.
[/quote]
Bij de Golf 2 zijn de koplampen van glas/metaal, die zijn redelijk goed tegen de hitte bestand.
Bij de A2 is het voor zover ik kan zien, alles kunststof. Ben bang dat de hele boel smelt ....
[/quote]
Ja daar heb ik ook aan gedacht.
Ik kan ook kiezen voor 65- of 80watt lampen.
In de tussentijd heeft mijn vader ook dagrij-leds gekocht voor de Octavia (2010) en zoals verwacht gaf deze een storing in de boordcomp. ondanks dat ze "canbusproof" zijn.
De stadslampen van de A2 zijn van het type W3W en de bedoeling is dat ik die vervang voor W5W leds. Doordat het wattage iets hoger ligt verwacht ik geen problemen van de canbus.
Nu wil ik de "groot- gedimtlicht" vervangen door 100watt lampen.
Zou dit een probleem geven met de canbus/
In mijn oude Golf II heb ik deze lampen ook lange tijd gebruikt en was daarover zeer tevreden.
Ja ik weet dat het officieel max. 55watt mag zijn.

Bij de Golf 2 zijn de koplampen van glas/metaal, die zijn redelijk goed tegen de hitte bestand.
Bij de A2 is het voor zover ik kan zien, alles kunststof. Ben bang dat de hele boel smelt ....

Ja daar heb ik ook aan gedacht.
Ik kan ook kiezen voor 65- of 80watt lampen.