Stukje productie proces
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ik denk zelf dat dit een promotiefilm is van Trumpf, de leveranciers van de lasrobots.
Trumpf is een bekende naam op het gebied van lasersnijden en -lassen.
zie ook hun website voor meer info: http://www.nl.trumpf.com
Trumpf is een bekende naam op het gebied van lasersnijden en -lassen.
zie ook hun website voor meer info: http://www.nl.trumpf.com
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Een stukje uit de tekst uit Audiworld:
The connections are formed by riveting as well as various welding techniques including MIG and laser welding and, for the first time, the particularly efficient laser-hybrid welding process. Laser welding allows large-area panels to be connected to the body structure particularly efficiently owing to the fact that the resulting linear joins achieve superior strength and rigidity values to punctual ones. The body of the new Audi A8 includes a total of 20 metres of laser connecting seams
Er wordt hier inderdaad gesproken over laserlassen, al geldt dit hier dan voor de tweede generatie A8.
Ik weet niet of dit al voor de A2 werd gedaan.
Blijft een leuk filmfragment, zij het meer bedoeld voor de kopers van lasrobots dan voor het grote publiek.
The connections are formed by riveting as well as various welding techniques including MIG and laser welding and, for the first time, the particularly efficient laser-hybrid welding process. Laser welding allows large-area panels to be connected to the body structure particularly efficiently owing to the fact that the resulting linear joins achieve superior strength and rigidity values to punctual ones. The body of the new Audi A8 includes a total of 20 metres of laser connecting seams
Er wordt hier inderdaad gesproken over laserlassen, al geldt dit hier dan voor de tweede generatie A8.
Ik weet niet of dit al voor de A2 werd gedaan.
Blijft een leuk filmfragment, zij het meer bedoeld voor de kopers van lasrobots dan voor het grote publiek.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Hier nog een voorbeeldje van laserlassen van aluminium, in dit geval de Audi A8:
http://www.youtube.com/watch?v=dkjCsxWwpXg
http://www.youtube.com/watch?v=dkjCsxWwpXg
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- rolf
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
- Locatie: Noorwegen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="Rinus"]Mooi filmpje. Als ex-vliegtuigbouwer ben ik sowieso geïnteresseerd in alles met alu te maken heeft.[/quote]
Jij ook al, 18 jaar bij Fokker gewerkt. (Schiphol)
Als gediplomeerd "vliegtuigbouwer metaal" van de bedrijfsschool gekomen maar eigelijk direct bij Fokker Space terecht gekomen na de ontslaggolf door het afketsen van de F-29.
Jij ook al, 18 jaar bij Fokker gewerkt. (Schiphol)
Als gediplomeerd "vliegtuigbouwer metaal" van de bedrijfsschool gekomen maar eigelijk direct bij Fokker Space terecht gekomen na de ontslaggolf door het afketsen van de F-29.
- Rinus
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
- Locatie: Alblasserdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
[quote="rolf"][quote="Rinus"]Mooi filmpje. Als ex-vliegtuigbouwer ben ik sowieso geïnteresseerd in alles met alu te maken heeft.[/quote]
Jij ook al, 18 jaar bij Fokker gewerkt. (Schiphol)
Als gediplomeerd "vliegtuigbouwer metaal" van de bedrijfsschool gekomen maar eigelijk direct bij Fokker Space terecht gekomen na de ontslaggolf door het afketsen van de F-29.[/quote]
Beetje hetzelfde verhaal hier... 17 jaar gewerkt voor Fokker, vooral in Drechtsteden (Papendrecht, Dordrecht, maar ook eventje in A;dam). Begonnen als plaatwerker, maar daarna snel de logistieke hoek in gehobbeld. Later bij werkplaatsbesturing gezeten. Vlak voor de "val" wegggegaan en uiteindelijk, na wat omzwervingen, bij Defensie terechtgekomen, waar ik nu nog werk. Maar mijn zus werkt nog steeds bij Fokker (in Hoogeveen) en ik heb nog veel oud-collega's zitten in Drechtsteden (Slobbengors).
Ik denk er nog wel eens aan terug, want vond het een heel fijn bedrijf, waar soms hele gezinnen werkten. Echt een ons kent ons bedrijf.
Jij ook al, 18 jaar bij Fokker gewerkt. (Schiphol)
Als gediplomeerd "vliegtuigbouwer metaal" van de bedrijfsschool gekomen maar eigelijk direct bij Fokker Space terecht gekomen na de ontslaggolf door het afketsen van de F-29.[/quote]
Beetje hetzelfde verhaal hier... 17 jaar gewerkt voor Fokker, vooral in Drechtsteden (Papendrecht, Dordrecht, maar ook eventje in A;dam). Begonnen als plaatwerker, maar daarna snel de logistieke hoek in gehobbeld. Later bij werkplaatsbesturing gezeten. Vlak voor de "val" wegggegaan en uiteindelijk, na wat omzwervingen, bij Defensie terechtgekomen, waar ik nu nog werk. Maar mijn zus werkt nog steeds bij Fokker (in Hoogeveen) en ik heb nog veel oud-collega's zitten in Drechtsteden (Slobbengors).
Ik denk er nog wel eens aan terug, want vond het een heel fijn bedrijf, waar soms hele gezinnen werkten. Echt een ons kent ons bedrijf.