Ruitenwisser blijft haken...

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
mister

07 dec 2012, 19:42 0 x

Hallo,

Sinds vandaag blijft mijn ruitenwisser haken. Na de sneeuwval van vandaag heb ik weer pech!

Vanmiddag na het werk, na de enorme sneeuwval heb ik zonder eerst de sneeuw van het raam af te vegen meteen de wisser gestart. Dit heeft volgens mij schade aan de wissermotor aangericht? Als ik wisser van het raam optil draait wisser wel makkelijk rondt. Maar zodra ik wisser weer op het raam plaats, blijft hij in het midden en gaat niet verder. Alleen als je met de hand een klein beetje optild.

Ik ben langs een monteur geweest en die geeft aan dat het de wissermotor is. Ik weet dat sommige A2's soms moeite hebben met het wissen. Ik heb nog geprobeerd om het met wd40 soepel te maken maar niks helpt...

Hiervoor had ik al bij hele lichte regen dat de wisser zeer langzaam terug ging. Kan dit hiermee iets te maken hebben? Want ik denk dat dit de motor funst is geworden op den duur?

Ik hoop dat iemand mij hier de goede weg kan wijzen voordat ik zomaar geld uitgeef zonder een oplossing...

Alvast bedankt voor het meedenken!
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 dec 2012, 20:27 0 x

Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 dec 2012, 20:35 0 x

Ik heb twee gebruikte voor je gevonden..

http://www.onderdelenlijn.nl/voorraad/r ... motor+voor
mister

07 dec 2012, 21:24 0 x

Dank je wel voor de snelle reactie's! Die 2 motors had ik al gevonden. Maar voordat ik overga tot aankoop van die wissermotor, kan ik niet de boel eerst schoonmaken? Ik heb de wisserarm er al los van af gehaald. Wat ik merk is dat de mechanisme best wel langzaam draait! Zou dit misschien kunnen zijn dat mechaniek even schoon gemaakt moet worden?

Het is een klusje waar je moeilijk bij komt...
Rinus

08 dec 2012, 16:31 0 x

Kun je altijd proberen, en daarna het mechaniek smeren. Baat het niet, dan schaadt het niet.
mister

08 dec 2012, 19:59 0 x

Ik heb even gebeld met die sloperij, dat ding kost 90 euro. En dan komt er nog verzendkosten bij, zit ik gauw tegen de 100 euro aan. Nieuwe kost ie 140 euro. Ik ga voor nieuwe want ik heb in heel brabant alle sloperijen gebeld. Maar niemand had er een liggen. Ik heb heel het systeem uitelkaar gehaald, maar het mechanisme werkt gewoon soepel. Dus hier lag het niet aan.

Dit is gewoon een stomme fout van mij! Dus iedereen bij deze gewaarschuwd, controleer altijd voor het wegrijden of je wisser niet vast gevroren zit aan je ruit. En NIET wissen als er een berg sneeuw op je ruit ligt... :D
Rinus

09 dec 2012, 13:13 0 x

Dure les geleerd. Als het vriest, zet ik de wissers altijd op rubber dopjes. Vrezen ze niet vast.
Audi_gekkie

10 dec 2012, 14:28 0 x

[quote="mister"]Ik heb even gebeld met die sloperij, dat ding kost 90 euro. En dan komt er nog verzendkosten bij, zit ik gauw tegen de 100 euro aan. Nieuwe kost ie 140 euro. Ik ga voor nieuwe want ik heb in heel brabant alle sloperijen gebeld. Maar niemand had er een liggen. Ik heb heel het systeem uitelkaar gehaald, maar het mechanisme werkt gewoon soepel. Dus hier lag het niet aan.

Dit is gewoon een stomme fout van mij! Dus iedereen bij deze gewaarschuwd, controleer altijd voor het wegrijden of je wisser niet vast gevroren zit aan je ruit. En NIET wissen als er een berg sneeuw op je ruit ligt... :D [/quote]

Flink balen!
Kun je niet aangeven wat eraan mankeert?
Iets van kapotte tandwielen? Raar dat het wel soepel draait.

Ik heb ooit zoiets gehad bij mijn Vauxhall Cavallier.
Daar bleek dat de moer die de draagarm waar de wisser op zit, iets los zat.
Nadat ik deze moer weer stevig had aangedraaid deed de wisser het weer.
mister

10 dec 2012, 20:33 0 x

Ik heb de hele systeem losgehaald. Het mechanisme werkt redelijk soepel, heb veel wd40 gebruikt. Maar dit heeft niet geholpen! Als je de wisser van het raam haalt draait het wisser wel gewoon rond, maar zonder genoeg kracht om de hele ruit te wissen. Ik heb nog een paar tikken aan het motor gegeven, wat heeft geleid dat de motor nu helemaal niks meer doet.

Ik verdenk gewoon dat de motor het heeft begeven. Is ook normaal hè, ruim 12 jaar oud...

Ik heb bij de dealer een nieuwe motor en mechanisme besteld. Alleen is de motor los van het mechanisme. Dus ik moet alles zelf monteren. Maar ik weet niet de juiste basisstand van het mechanisme... Of maakt dit niet uit? Want ik heb de oude ook helemaal losgehaald zonder iets te markeren. Maar als ik zo kijk, raakt het armpje in het mechanisme niks. Hij zou gewoon 360 graden kunnen draaien. Als iemand hierover een tip/suggestie heeft hoor ik het graag.
chartjes

10 dec 2012, 21:53 0 x

[quote="mister"]Ik heb de hele systeem losgehaald. Het mechanisme werkt redelijk soepel, heb veel wd40 gebruikt. Maar dit heeft niet geholpen! Als je de wisser van het raam haalt draait het wisser wel gewoon rond, maar zonder genoeg kracht om de hele ruit te wissen. Ik heb nog een paar tikken aan het motor gegeven, wat heeft geleid dat de motor nu helemaal niks meer doet.

Ik verdenk gewoon dat de motor het heeft begeven. Is ook normaal hè, ruim 12 jaar oud...

Ik heb bij de dealer een nieuwe motor en mechanisme besteld. Alleen is de motor los van het mechanisme. Dus ik moet alles zelf monteren. Maar ik weet niet de juiste basisstand van het mechanisme... Of maakt dit niet uit? Want ik heb de oude ook helemaal losgehaald zonder iets te markeren. Maar als ik zo kijk, raakt het armpje in het mechanisme niks. Hij zou gewoon 360 graden kunnen draaien. Als iemand hierover een tip/suggestie heeft hoor ik het graag.[/quote]

misschien heb je hier wat aan.(bijlage)
met dank aan onze Duitse vriendin BOML http://www.a2-freun.de/forum/member.php?u=25681

groet,

Cees
Plaats reactie