hydraulische pomp kan niet tegen kou

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
koop9
Berichten: 1285
Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
Locatie: Zandvoort
Motortype: (nog) geen Audi A2

10 dec 2012, 22:00 0 x

pas op met zelf olie bijvullen !!!!

als je zo kijkt lijkt het peil te laag, maar....... dit hoort zo.
even kort samengevat hoe het heurt...
ten eerste moet je de accu min pool los halen, dit om te voorkomen dat de pomp gaat draaien en je straks de heleboel onder de olie hebt zitten tijdens de volgende stap.
en dan de drukaccumulator (zwarte bolletje) een halve slag los draaien.
dan zal het oliepeil langzaam stijgen.
haal het zwarte kapje die om het voorraad vaatje zit er af door hem richting de dop omhoog er af te trekken.
dan evt bijvullen met de speciale olie door de groene dop er af te draaien, dit is dezelfde oliedie in je stuurpomp zit en bij alle auto´s van het vag concern gebruikt word.
dan drukacumulator weer vast draaien en accu pool weer aansluiten.

overigens, als je moet bijvullen heb je ergens lekkage, meestal de leidingen op de gangsteller of de gangsteller zelf die de versnellingen schakeld en aan de achterzijde van de bak geschroefd zit. kijk eens op de grond of je druppels ziet liggen?

mijn advies is om op het 3L forum je even te melden bij 1 van de mensen die daar reparaties uitvoeren, er zitten er een paar door heel NL.

zie ook specialist-voor-onderhoud-audi-a2-1-2-tdi-t1178.html
Gebruikersavatar
koop9
Berichten: 1285
Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
Locatie: Zandvoort
Motortype: (nog) geen Audi A2

10 dec 2012, 22:14 0 x

als je pomp lang blijft draaien kan het de drukaccumulator zelf zijn die de geest heeft gegeven.
dit is zo´n bol waar een membraan met daarboven stikstof het systeem op druk houd
(hetzelfde bolletjes zoals citroen toepaste op hun ds,cx, bx, xm enz deze hebben op elke schokdemper zo´n bolletje, en de audi urquattro heeft deze bol ook voor de hydraulische rembekrachtiging en stuurbekrachtiging).
als die stikstofdruk te laag is of weg is dan moet je pomp langer draaien om de druk te bereiken die nodig is om te starten.
als je de motor uit zet in P staat hij altijd in een versnelling, als de druk te laag is zal de koppeling niet bediend worden en heeft starten geen zin omdat hij dan vooruit zou schieten. daarom start de motor niet tot er genoeg druk is en hij de koppeling kan indrukken.

bij niet starten kun je ook even controleren of je remlichten wel werken, als deze defect zijn kan je remlicht schakelaar defect zijn en dan herkend hij dus niet dat je op de rem staat om te kunnen starten.
ook de achteruitrijlichten schijnen te moeten werken heb ik wel eens gelezen.
Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 389
Lid geworden op: 14 mar 2010, 19:47

10 dec 2012, 23:51 0 x

[quote="koop9"]hetzelfde bolletjes zoals citroen toepaste op hun ds,cx, bx, xm enz [/quote]
De bollen van Citroen (de oudere soorten tenminste) kunnen goedkoop nagevuld worden als ze niet lek zijn, misschien kunnen de A2 bollen dat ook? Er wordt dan een nippel gemonteerd en bijgevuld. Kan niet onbeperkt omdat de membraan niet het eeuwige leven heeft. Succes!
Gompie
Gebruikersavatar
JanvanderGrond
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 jul 2010, 15:17

10 dec 2012, 23:52 0 x

Heb zelf ook eens het probleem meegemaakt.
Toen was er een pakking die lekte.
De pakking is toen vervangen, en olie bijgevuld, er was tenslotte iets uitgelekt en het functioneerde weer.
Zelfs met koud weer kan ik starten, en meteen wegrijden.

Was trouwens wel een ervaring deze storing.
Ik reed bij Kampen, tot de vierde versnelling ging het goed, alleen als ik meteen doortrok, had het systeem niet genoeg druk om naar de vijfde versnelling te schakelen. Dan heb je ineens geen aandrijving meer.
Gelukkig wist ik ongeveer hoe het systeem werkte, en ben het aantal schakelingen gaan tellen.
Dan was het van 1, 2, 3 effe wachten... (snelheid constant houden) en dan door naar naar 4 en 5.
Zo ben ik thuis gekomen.
Snelweg was geen enkel probleem, gewoon in de 5 laten staan...
Dag daarop laten repareren.
Gebruikersavatar
koop9
Berichten: 1285
Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
Locatie: Zandvoort
Motortype: (nog) geen Audi A2

11 dec 2012, 14:34 0 x

ja een 3L ongeacht A2 of lupo blijft een avontuur.

als je een nieuwe kocht ging het vrij goed zonder al te grote problemen maar nu er overal zo tussen de 2 en 3 ton op de teller staat kun je soms je lol op.
diverse lupo´s meegemaakt die na aanschaf de bestuurder een glimlach gaven ivm verbruik en de ontbrekende rekening voor de wegenbelasting maar die al snel ellende gaven.
de turbo, versnellingsbak lagers, koppeling, glijbus voor druklager, schakelmechaniek, hydro pomp, lekkage´s en dergelijke kosten uren, geld en irritatie en dan is de lol en het financiele voordeel snel voorbij.
het probleem is dat je vaak niet weg kan rijden met een storing en dat word je na een paar keer wel zat, of je moet echt een super liefhebber en ras optimist zijn.
wel erg jammer want het was vooruitstrevende techniek en zuinigheid waar geen enkele andere fabrikant tegenop kon.
helaas voor de eerste eigenaren was er geen extra belasting voordeel toendertijd en de basis prijs een stuk hoger dan een standaard lupo. je moest dus wel flink km´s maken en zuinig om het er uit te halen maar je kon in iedergeval tegen de buren opscheppen dat groen bezig was en 1 op 33 kon halen.
tevens zat er heel veel extra garantie dan wel coulance op de techniek. het was tenslotte ook een prestige project van de fabriek en daar moet je dan ook wel achter staan en ze gaven onder andere banden en uitlijning nagenoeg gratis weg en ook alle explciete delen die voor de 3L op de auto geschroeft zaten zat een goede langdurige coulance op.
maar nu de laatste jaren mogen ze de wegenbelasting in de zak houden maar ik betwijfel of er nog een eerste eigenaar rondrijd in zijn 3L.
er zijn er honderden uit duitsland geimporteerd al dan niet met een (on)logische km stand om hier maar onder de belasting uit te komen.
er word vaak denigrerend gedaan over de 3L maar ik vond het altijd een leuk idee dat nog steeds toonaangevend is qua verbruik maar qua comfort niet meer van deze tijd is.
op dit moment is er de polo blue motion met ook een 3 cil met start stop systeem maar hier moet je zelf schakelen, ik denk dat het te duur werd om hem automatisch te laten schakelen wat wel weer verbruiks voordelen opleverd.
deze polo staat in de showroom met een bord 1 op 30 en als je er echt naar gaat rijden haal je dat ook echt (meerder keren mee gereden en je kunt er echt nog zuiniger mee rijden dan de fabriek aan geeft maar je moet er wel wat voor doen)

bij mij in de omgeving rijden 10 tallen polo b.m. als les auto rond en ook als lease auto en prive is hij erg gewild.
jammer dat de regering weer zo naief was om te denken dat alleen de echte bomen knuffelaars er in gingen rijden..... maar nee als er geld bespaard kan worden gaan we met z´n allen uit de golf in een 3 cil polo waar ze eerst hun neus voor ophaalde... en dan nog klagen dat het start stop systeem af en toe niet werkt omdat de airco te hard moet werken of de kachel op heet staat in de winter.
en omdat we er massaal in zijn gaan rijden en in alle andere merken met een zuinigheids monstertje, heeft de regering in al hun wijsheid besloten om de belasting maatregel weer te veranderen en zullen er diverse van deze auto´s weer belasting moeten gaan betalen.
gevolg: waarde daling van de auto´s en heb je deels voor niets zuinig gereden....
welkom in nederland. :(

ok genoeg.
wat was de vraag ook al weer? :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3868
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

11 dec 2012, 21:07 0 x

[quote="koop9"]

ok genoeg.
wat was de vraag ook al weer? :mrgreen: :mrgreen:[/quote]

Ontopic: Hydraulische pomp die niet tegen de koude kan ... ;)

Offtopic: Maar je hebt wel gelijk, met belasting(voordeel) kun je een hoop sturen ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 389
Lid geworden op: 14 mar 2010, 19:47

12 dec 2012, 00:53 0 x

[quote="zeurpiet"]"bolletje" kost ongeveer 50 euro.[/quote]
Prijs valt me mee.
Dus op naar de dealer, vuist op tafel slaan en ondertussen roepen:"Ik wil bolletje!"
Als ze dat niet snappen kunnen ze net zo goed bij een bakker gaan werken....
Maar voor zo'n dure beschuit komen ze wel in aktie denk ik. :mrgreen:
Gompielekes
Gebruikersavatar
falcon
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 mei 2010, 13:04

12 dec 2012, 09:55 0 x

LOL @ Gompie :)
Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 apr 2012, 00:06
Locatie: Dordrecht
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

22 nov 2013, 05:29 0 x

Ik heb zelfs gehad dat ik er niet mee kon rijden omdat vermoedelijk de olie bevroren was 's ochtends.
's middags kon ik hem starten en bleef hij gewoon staan in z'n D.
toen de motorwarmte alles ontdooid had na 10 min kon ik gewoon rijden.
Dit is 1x gebeurd en geen last meer gehad. Ik hoop er dit jaar geen last van te hebben.
Plaats reactie