Nieuw brandstoffilter na ca. 5000 KM al verstopt? [UPDATE]

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
YellowFellow
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 mar 2012, 17:48

24 dec 2012, 16:25 0 x

Een vraagje voor de ervaren monteurs onder ons: Wat is een reële levensduur voor een brandstoffilter?

De afgelopen weken begon mijn motor zachtjes te stotteren, en dat werd steeds heviger. Vooral bij optrekken en in de hogere toeren. Ik had vlak daarvoor (zelf) mijn distributie riem vervangen en had al angsten voor defecte kabelboom, hall-sensoren, injectoren etc. Het bleek slechts door een compleet verstopt brandstoffilter te komen.

5000 KM geleden heeft mijn A2 een grote beurt gehad tijdens de vervanging van het OSS, en daarbij is volgens de factuur ook het brandstoffilter vervangen. Ruim 5000 verder kan die dan toch niet al verstopt zijn zou je zeggen? Ik vind dat bijzonder snel eerlijk gezegd. In het verleden heb ik diverse leaseauto's gehad en ik heb nog nooit meegemaakt dat ik tussen beurten een brandstoffilter heb moeten laten wisselen. Met onderhoudsintervallen van 50K gingen die filters dus kennelijk 10x zo lang mee, en misschien wel langer ook.

Ik vraag me af of dit toeval is, of dat het komt door het grotere aantal witte pompen tegenwoordig (minder goede brandstoffen?), of dat er wellicht toch geen filter is gewisseld tijdens de vorige grote beurt. Dat laatste zou me aan de ene kant verbazen gezien de goede naam van de dealer waar dat is gebeurd, maar aan de andere kant, een filter wisselen bij een A2 is een smerige klus en ik kan me zo voorstellen dat dat dan wel eens wordt 'vergeten'.

foto: pikzwart diesel filter. Onderin het filter deksel lag bovendien nog een bijna 1 cm dikke laag drab.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3868
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 dec 2012, 17:40 0 x

Ik ben geen ervaren automonteur, maar het filter ziet er in mijn ogen meer uit als een motoroliefilter.
Zo vies wordt een brandstoffilter normaal gesproken niet.

Is de brandstoftank een keer helemaal leeggereden?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
rolf
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 dec 2012, 18:01 0 x

Mogelijk tandempomp lekage.
Dan lekt er olie naar de brandstof. Seal 1 stuk/ beschadigd.
Gebruikersavatar
koop9
Berichten: 1285
Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
Locatie: Zandvoort
Motortype: (nog) geen Audi A2

24 dec 2012, 21:30 0 x

ja dan is je tandempomp lek.
deze zit aan de zijkant van de kop, en zorgt voor hoge druk in de cinderkop van de brandstof maar ook voor vacuum voor de rembekrachtiging.
als hij inwendig lekt loopt de olie de brandstof in.
als het filter zo snel weer vol met olie zit moet je de tandempomp en het filter vv, maar in dit geval ook je filterhuis schoonmaken en de tank leegmaken en de daar aanwezige olie er uit dweilen.....ander blijft je filter zwart worden.
het hoeft niet brandschoon te zijn maar het meeste moet weg zijn, de rest spoelt hij wel weg met schone diesel tijdens rijden.
als het hele systeem leeg is moet je wel even de boel ontluchten met testkast of het brandstofpomp relais doorverbinden.
kijk ook even of je oliepeil niet hoger geworden is want dan moet je ook je olie verversen.
mooi klusje met de kerst. :s hock:
succes.......
Gebruikersavatar
YellowFellow
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 mar 2012, 17:48

25 dec 2012, 01:18 0 x

[quote="rolf"]Mogelijk tandempomp lekage.
Dan lekt er olie naar de brandstof. Seal 1 stuk/ beschadigd.[/quote]
Bedankt voor de tekening Rolf!

Het zou best zo kunnen zijn, want ik lees net op andere forums ook over relatief veel problemen met die tandempompen.

Maar is het niet zo dat als er olie bij de brandstof komt, ik die olie kwijt moet raken uit het carter? Aangezien olie zich prima mengt met diesel (en dus ook mee verbrandt) heb je in 5000 KM toch behoorlijke hoeveelheden weglekkende olie nodig voordat een filter verstopt raakt. Ik heb alleen totaal geen olieverbruik. Geen druppel bijgevuld in die 5000 KM dus ik vraag me af of het dan echt olie is. Bij het vervangen van het filter heb ik de kleur van de diesel in de tank nog bekeken met een slangetje. Was normaal, niet zwart of troebel, maar gewoon helder geel/groen.

Ik hou het voorlopig nog op vuile diesel, met bezinksel tot gevolg totdat ik echt olieverbruik bespeur.
Mocht de pomp toch lek zijn, dan denk ik bovendien dat ik eerst die pakkingen vervang alvorens de hele pomp.
Pompen doet-ie immers nog prima en ik heb ook geen vacuüm tekort.

Bedankt voor het meedenken allemaal!
Gebruikersavatar
koop9
Berichten: 1285
Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
Locatie: Zandvoort
Motortype: (nog) geen Audi A2

25 dec 2012, 19:08 0 x

pas er wel mee op, ik heb ze stuk zien lopen bij mensen die er mee door reden.....

als je het vuile filter nog hebt ga dan even met je vinger tussen de lamellen van het filter, als je vinger zwart is van de olie moet je er niet mee rijden, zeker als jij aangeef dat je geen olieverbruik hebt want dit geeft aan dat er wel olie in de diesel komt maar je olie peil op peil blijft door diesel in de olie die de boel weer aanvult!!
dit heel link want diesel smeert niet zo goed als olie dat doet en funest voor klepstoters en nokkenas die als eerste gaan slijten en uiteindelijk een nok van de nokkenas dwars door de klepstoter gaat. en de kans dat daardoor de nokkenas vast slaat met grote motorschade tot gevolg....!!

onderschat je probleem alsjeblieft niet!! ik zou het lullig vinden als je er mee doorrijd en ons later laat weten dat de boel stuk is gelopen.
Gebruikersavatar
koop9
Berichten: 1285
Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
Locatie: Zandvoort
Motortype: (nog) geen Audi A2

25 dec 2012, 19:19 0 x

p.s. de olie mengt zich op zich wel met de diesel maar in grotere hoeveelheden is de olie te zwaar en zakt naar de bodem in je filterhuis en tank. het deel dat zich vermengt met de diesel word weer gescheiden in het brandstoffilter dat een veel hogere dichtheid heeft dan een oliefilter
je filter verstopt doordat de olie filter blokkeert en als je dan gasgeeft trekt je tandempomp te weinig diesel door het filter en gaat je motor stotteren, een nieuw filter is dan de oplossing voor dit probleem maar je haalt de oorzaak er niet mee weg.

nogmaals, denk er niet te licht over........
Gebruikersavatar
YellowFellow
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 mar 2012, 17:48

25 dec 2012, 20:50 0 x

Dankjewel koop9!

Ik heb het filter nog, maar nu niet bij de hand om te zien of het olie was.

Maar in principe is dus volgens jou de conclusie: dieselfilter zwart = kapotte tandempomp?
Gebruikersavatar
koop9
Berichten: 1285
Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
Locatie: Zandvoort
Motortype: (nog) geen Audi A2

25 dec 2012, 21:08 0 x

yep.
Gebruikersavatar
rolf
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

25 dec 2012, 21:18 0 x

Filter kan zwart zijn maar hoeft niet van een overdadige hoeveelheid olie.
Filter van mijn passat was na 30000km ook redelijk zwart maar dat was geen olie vervuiling.
Maar niet na 5000km, dan mag ie niet zo zwart zijn..........
Check ook even of je tankpomp wel werkt.

Verder sluit ik me bij koop9 aan, je kunt door de schrale olie grote motorschade oplopen.
Plaats reactie