Nieuw brandstoffilter na ca. 5000 KM al verstopt? [UPDATE]

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Pet

28 dec 2012, 12:31 0 x

En daar om werk ik nu bij een universele garage
Audi_gekkie

28 dec 2012, 13:54 0 x

[quote="Pet"]En daar om werk ik nu bij een universele garage[/quote]

Oooo was jij die monteur die daar werkte :mrgreen:
Of was jij die directeur :twisted:

Je weet wie 't zegt :lol:
YellowFellow

07 jan 2013, 01:39 0 x

Hallo Allemaal,

Even een update op dit onderwerp.

Ondanks dat de auto met een nieuw filter aanzienlijk beter rijdt (mooiere en vloeiendere acceleratie) heb ik toch maar het zekere voor het onzekere genomen en de tandem pomp vervangen.

De originele tandem pompen zijn vrij prijzig bij de dealer en daar had ik weinig zin in. Dus heb ik er één op Ebay (Dld) gekocht van het merk Pierburg. Geen gereviseerde, maar een nieuwe uiteraard. De pomp kostte €232,90 inclusief verzendkosten en de levertijd was ook redelijk; 4 dagen.

Uitbouwen is een fluitje van een cent. Je hebt genoeg sleutelruimte naast het blok. Vacuumslang en beide brandstofslangen moeten los. Dan 1 beugeltje en 4 inbus-boutjes van de pomp zelf los en dan haal je hem zo van het blok. Er liep uit de koppeling met de nokkenas een plasje olie, en onderuit de pomp kwam een scheutje diesel. Ik heb alleen geen enkele referentie om vast te stellen of dit door een intern lek komt, of dat het normaal is dat er heel iets olie en diesel uit lekt. Immers, een pakking zit daar ook niet voor niets lijkt me. Ik heb de olie uit het blok nog bekeken en die zag er niet slecht uit, al ga het nog wel vervangen. Just to be sure.

Voor het terugzetten heb ik dezelfde pakking gebruikt. Na openen van de verpakking van de pomp bleek er géén nieuwe pakking bijgeleverd te zijn, dus ik had geen andere keus dan de oude te gebruiken. Voor de zekerheid aan beide zijden een laagje vloeibare pakking gedaan. Als-ie alsnog gaat lekken, wat ik niet verwacht, dan kan ik de pakking altijd nog wel vernieuwen.

Starten ging een beetje rot, want de pomp zuigt zelf niet aan en dus was er geen druk in het systeem. Normaal zou de opvoerpomp in de tank druk op moeten bouwen, maar volgens mij is die ook stuk, want na 2x 10 sec starten nog steeds niks. Uiteindelijk heb ik de retourslang na de pomp weer losgehaald, en via een extra lange slang met mijn mond diesel omhoog gezogen door de tandempomp. Toen de slang weer op de pomp gezet en opnieuw gestart. Na opnieuw 10 sec starten sloeg de motor aan.

Moet zeggen dat de motor nog net weer wat beter loopt ook. Starten gaat in elk geval aanmerkelijk sneller lijkt het. Sleutel omdraaien en direct lopen. Voorheen was het zeker na een tijdje stil staan toch enkele omwentelingen méér. Remmen gaat ook wat beter. Kennelijk was het vacuüm van de vorige pomp ook niet meer 100%. Maar goed, het is wel appels met peren vergelijken ook; Pierburg van 0 KM versus LUK van 126.000 KM.

Al met al krap 45 min mee bezig geweest, inclusief foto's maken en opruimen. Goed te doen op straat of op de oprit.

Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken en de tips v.w.b. de pomp. Ik denk dat het de juiste beslissing is geweest om die te vervangen. Hoewel voor mij nog niet vast staat of- en hoe erg de pomp intern lekte, is het wel een gerust gevoel om nu in elk geval een nieuwe te hebben. Gelukkig vallen de kosten mee, zeker als je het zelf doet.

Hier nog wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 jan 2013, 10:54 0 x

Mooi dat ie weer gaat!

Zou wel heel snel checken of je tank pomp wel of niet werkt, vindt de tandempomp niet fijn als hij alles alleen moet doen.....
falcon

07 jan 2013, 12:53 0 x

Fijn dat 't ding relatief eenvoudig te vervangen is. Dieselsmaak al uit je mond? :) Voor wat betreft de pomp in de tank bij een TDI, daarover is nogal wat verwarring. Was laatst onderwerp van gesprek op het duitse forum. De diesels schijnen geen pomp in de brandstoftank te hebben. Het is echt de tandempomp die de diesel aanzuigt. Lees de uitleg maar eens vanaf de bovenstaande link en verder...
rolf

07 jan 2013, 13:41 0 x

Dat is dan mooi, kan ie ook niet stuk gaan......... :D
Heb nu ff geen E%%A bij de hand, anders had ik ff gekeken maar het germaanse verhaal is erg duidelijk.
YellowFellow

07 jan 2013, 13:44 0 x

[quote="falcon"]Dieselsmaak al uit je mond? :) [/quote]
Haha. Nee, geen diesel in mijn mond gekregen. Ik doe dat altijd via een slang met halverwege een klein flesje, zodat de diesel in het flesje druppelt en niet in mijn mond :)

[quote="falcon"]De diesels schijnen geen pomp in de brandstoftank te hebben. Het is echt de tandempomp die de diesel aanzuigt. Lees de uitleg maar eens vanaf de bovenstaande link en verder...[/quote]
Thanks, ik had me er eerlijk gezegd ook nog niet echt in verdiept en aangenomen dat er net als bij de 1.9 TDI's wel een tankpomp zou zijn. Overigens worden op Ebay gek genoeg wel tankpompen voor de 1.4 TDI's aangeboden. Wellicht spraakverwarringen. In de Workshop Manual staat ook niets over een tank pomp, dus dat betekent dat ik klaar ben zo :)
rolf

07 jan 2013, 13:45 0 x

Heb je je filter nog nagekeken of heb je er nu een verse in gestopt?
YellowFellow

07 jan 2013, 14:03 0 x

[quote="rolf"]Heb nu ff geen E%%A bij de hand, anders had ik ff gekeken maar het germaanse verhaal is erg duidelijk.[/quote]
Hier staat een explosietekening van de tanksensor. Wordt niet gerept over een pomp.
rolf

07 jan 2013, 14:19 0 x

Nee, die zit er niet, dat zeg ik: Germaanse verhaal was heel duidelijk: Keine pump! ;)
Plaats reactie