Beste A2 liefhebbers!
Een vraagje mbt melding te lage/te hoge koelvloiestof temperatuur.
De afgelopen dagen komt bij het starten van onze A2 (1.4 benzine) de melding in het display van te lage / te hoge temperatuur van de koelvloeistof. Ook 3 keer een piep erbij....
Geen idee wat er aan de hand is, hiervoor namelijk nooit last van gehad (voor de vorst periode dus).
Heeft iemand van jullie een idee waar dit in kan zitten?
Laag niveau vloeistof?
Te lage vorst bescherming?
Ik hoor het graag !
Groet,
Peter
Te lage / te hoge koelvloeistof temperatuur
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
[quote="PK-ACE"]Beste A2 liefhebbers!
Een vraagje mbt melding te lage/te hoge koelvloiestof temperatuur.
De afgelopen dagen komt bij het starten van onze A2 (1.4 benzine) de melding in het display van te lage / te hoge temperatuur van de koelvloeistof. Ook 3 keer een piep erbij....
Geen idee wat er aan de hand is, hiervoor namelijk nooit last van gehad (voor de vorst periode dus).
Heeft iemand van jullie een idee waar dit in kan zitten?
Laag niveau vloeistof?
Te lage vorst bescherming?
Ik hoor het graag !
Groet,
Peter[/quote]
Beste Peter,
Normaliter stellen nieuwe forumgebruikers zich eerst voor...
Ik neem aan dat er koelvloeistof in zit van het type G12 (roze vloeistof), want dit is voorgeschreven door Audi.
De G12 vloeistof heeft zeker in dit land voldoende bescherming tegen lage temperaturen.
Eenvoudig is om het niveau te controleren onder de motorkap. Als je er voor staat dan zie je tegen de rechter achterkant een bolvormige vaatje waar de koelvloeistof in zit. Op dit koelvloeistofreservoir staan een ma. en een min. streep, waardoor je kunt bepalen of er genoeg in zit.
Mocht dit in orde zijn, dan is het verstandig de auto te laten uitlezen voor eventuele foutcodes.
Een vraagje mbt melding te lage/te hoge koelvloiestof temperatuur.
De afgelopen dagen komt bij het starten van onze A2 (1.4 benzine) de melding in het display van te lage / te hoge temperatuur van de koelvloeistof. Ook 3 keer een piep erbij....
Geen idee wat er aan de hand is, hiervoor namelijk nooit last van gehad (voor de vorst periode dus).
Heeft iemand van jullie een idee waar dit in kan zitten?
Laag niveau vloeistof?
Te lage vorst bescherming?
Ik hoor het graag !
Groet,
Peter[/quote]
Beste Peter,
Normaliter stellen nieuwe forumgebruikers zich eerst voor...
Ik neem aan dat er koelvloeistof in zit van het type G12 (roze vloeistof), want dit is voorgeschreven door Audi.
De G12 vloeistof heeft zeker in dit land voldoende bescherming tegen lage temperaturen.
Eenvoudig is om het niveau te controleren onder de motorkap. Als je er voor staat dan zie je tegen de rechter achterkant een bolvormige vaatje waar de koelvloeistof in zit. Op dit koelvloeistofreservoir staan een ma. en een min. streep, waardoor je kunt bepalen of er genoeg in zit.
Mocht dit in orde zijn, dan is het verstandig de auto te laten uitlezen voor eventuele foutcodes.
Dag Peter,
Mijn auto heeft dit probleem ook en komt alléén voor wanneer (buiten)temperatuur ver onder 0 graden komt. Ik heb het niveau van de koelvloeistof gecontroleerd en dat is goed. Verder geen aandacht aan geschonken, omdat dit de vorige winter ook gebeurde. Uitlezen kan natuurlijk geen kwaad.
Mvg. Charles
Mijn auto heeft dit probleem ook en komt alléén voor wanneer (buiten)temperatuur ver onder 0 graden komt. Ik heb het niveau van de koelvloeistof gecontroleerd en dat is goed. Verder geen aandacht aan geschonken, omdat dit de vorige winter ook gebeurde. Uitlezen kan natuurlijk geen kwaad.
Mvg. Charles
- koop9
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
- Locatie: Zandvoort
- Motortype: (nog) geen Audi A2
en controleren bij koude motor s.v.p.
nooit bij warme motor de dop er af halen tenzij het niet anders kan en er nood aan de man is.
draai hem dan langzaam een paar slagen los tot hij sist, en pas als hij uitgesist is verder draaien.
dit i.v.m. druk in het systeem.
altijd de roze-rode G12 er in doen of de licht paarse G12 ++ (plus plus) de laatste is de opvolger van G12+
meestal wel bij tankstation te krijgen of de vakhandel.
nooit maar dan ook nooit!! blauwe, groene of andere kleuren er in doen. dit kan heel erg fout gaan want het mixt niet goed met de G12 (ook al staat er vw of audi op want die leveren ook deze kleuren voor oudere auto´s) je kunt er een bruine drap van overhouden in het koelsysteem en de koeling is dan niet meer goed, en je moet alles vreselijk lang doorspoelen om het er uit te krijgen.
als je ooit stil staat en je hebt niets of niets anders dan de verkeerde kleur dan kun je hem beter vullen met water om thuis te komen en dan later de boel verversen
een halve liter water is geen probleem dat kun je laten zitten, van de week nog eens G12++ getest en kwam uit dat het tot -40 graden vorst is beveiligd dus daar kan wel een slokje water bij.
mischien dat het bij rolf zo koud word maar ik zie dat hier nog niet gebeuren.
nooit bij warme motor de dop er af halen tenzij het niet anders kan en er nood aan de man is.
draai hem dan langzaam een paar slagen los tot hij sist, en pas als hij uitgesist is verder draaien.
dit i.v.m. druk in het systeem.
altijd de roze-rode G12 er in doen of de licht paarse G12 ++ (plus plus) de laatste is de opvolger van G12+
meestal wel bij tankstation te krijgen of de vakhandel.
nooit maar dan ook nooit!! blauwe, groene of andere kleuren er in doen. dit kan heel erg fout gaan want het mixt niet goed met de G12 (ook al staat er vw of audi op want die leveren ook deze kleuren voor oudere auto´s) je kunt er een bruine drap van overhouden in het koelsysteem en de koeling is dan niet meer goed, en je moet alles vreselijk lang doorspoelen om het er uit te krijgen.
als je ooit stil staat en je hebt niets of niets anders dan de verkeerde kleur dan kun je hem beter vullen met water om thuis te komen en dan later de boel verversen
een halve liter water is geen probleem dat kun je laten zitten, van de week nog eens G12++ getest en kwam uit dat het tot -40 graden vorst is beveiligd dus daar kan wel een slokje water bij.
mischien dat het bij rolf zo koud word maar ik zie dat hier nog niet gebeuren.
Ohja voorstellen.....sorry.
Even in het kort.
Vorig jaar april onze Passat variant ingeruild voor een Audi A2!
Wel iets minder ruimte in de auto, maar veel meer stuur plezier!
Verder is de auto nog helemaal standaard enige is dat ik aan audilink aan de concert 2 heb gehangen zodat we nu ook mp3's kunnen luisteren.
Verder de auto op winterbanden gezet (kan ik iedereen aanraden).
Zal het weekend ook even foto's uploaden en in het off topic mij voorstellen.
Koelvloeistof niveau is goed, geen lekkage te zien, motortemp gewoon.... denk dat de auto het dus gewoon koud heeft..
Morgen gaat de A2 voor onderhoud, dan nog even verder kijken hoe en wat.
Allen bedankt voor de snelle reacties!
Groet,
Peter
Even in het kort.
Vorig jaar april onze Passat variant ingeruild voor een Audi A2!
Wel iets minder ruimte in de auto, maar veel meer stuur plezier!
Verder is de auto nog helemaal standaard enige is dat ik aan audilink aan de concert 2 heb gehangen zodat we nu ook mp3's kunnen luisteren.
Verder de auto op winterbanden gezet (kan ik iedereen aanraden).
Zal het weekend ook even foto's uploaden en in het off topic mij voorstellen.
Koelvloeistof niveau is goed, geen lekkage te zien, motortemp gewoon.... denk dat de auto het dus gewoon koud heeft..
Morgen gaat de A2 voor onderhoud, dan nog even verder kijken hoe en wat.
Allen bedankt voor de snelle reacties!
Groet,
Peter
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Ik zag dat je al wel een tijdje hebt gegluurd op dit forum?
Vanaf april 2012 had je je aangemeld.
We zien de foto's graag tegemoet.

Vanaf april 2012 had je je aangemeld.
We zien de foto's graag tegemoet.