Hydraulic valve lifter adittive
- koop9
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
- Locatie: Zandvoort
- Motortype: (nog) geen Audi A2
nee, het is om tikken van klepstoters te verhelpen.
dat ze tikken komt doordat er vuil in de stoter zit en daardoor leeg lopen, de olie druk kan ze niet snel genoeg weer vullen en daardoor ontstaat te veel klepspeling waardoor een tikkend geluid ontstaat.
vroeger moest je kleppen stellen maar sinds 1986 is bij vw audi de hydraulische klepstoter geintroduceerd (de 5 cil audi en de boxermotoren in de busjes hadden het al eerder)
wat waren we blij als monteurs!!! niet meer elke 30.000 km het klepdeksel eraf halen en klepspeling meten en afstellen..... heerlijk vonden we het!
even heel simpel hoe een hydraulische stoter werkt;
met de hydraulische klepstoter word de klepspeling opgeheven door olie in de stoter te pompen dmv de oliedruk van de motor.
in de stoter zit een klein gaatje waar de olie in kan en daardoor word hij opgepompt tot de speling weg is (je hebt dus feitelijk geen speling)
als de motor warm word dan zet alles iets uit en moet de stoter iets olie kwijt raken om de kleppen niet open te laten staan, dit gebeurd doordat er altijd olie weglekt tussen de 2 delen van de stoter, dit is bewust zo gemaakt.
vroeger hield men rekening met het uitzetten door speling toe te passen die je eens in de zoveel tijd moest afstellen.
er zit een soort terugslag klepje in de stoter om te voorkomen dat hij bij stilstaan helemaal leegloopt en je na elke keer starten de stoters hoort tikken.
als er nou vuil in de stoter komt kan soms de terugslagklep/ kogeltje niet meer afdichten en loopt de olie er sneller uit dan de oliedruk hem kan vullen en dan..... tik tik tik tik. uit de cilinderkop.
het kan geen kwaad maar het klinkt niet prettig.
dat ze tikken komt doordat er vuil in de stoter zit en daardoor leeg lopen, de olie druk kan ze niet snel genoeg weer vullen en daardoor ontstaat te veel klepspeling waardoor een tikkend geluid ontstaat.
vroeger moest je kleppen stellen maar sinds 1986 is bij vw audi de hydraulische klepstoter geintroduceerd (de 5 cil audi en de boxermotoren in de busjes hadden het al eerder)
wat waren we blij als monteurs!!! niet meer elke 30.000 km het klepdeksel eraf halen en klepspeling meten en afstellen..... heerlijk vonden we het!
even heel simpel hoe een hydraulische stoter werkt;
met de hydraulische klepstoter word de klepspeling opgeheven door olie in de stoter te pompen dmv de oliedruk van de motor.
in de stoter zit een klein gaatje waar de olie in kan en daardoor word hij opgepompt tot de speling weg is (je hebt dus feitelijk geen speling)
als de motor warm word dan zet alles iets uit en moet de stoter iets olie kwijt raken om de kleppen niet open te laten staan, dit gebeurd doordat er altijd olie weglekt tussen de 2 delen van de stoter, dit is bewust zo gemaakt.
vroeger hield men rekening met het uitzetten door speling toe te passen die je eens in de zoveel tijd moest afstellen.
er zit een soort terugslag klepje in de stoter om te voorkomen dat hij bij stilstaan helemaal leegloopt en je na elke keer starten de stoters hoort tikken.
als er nou vuil in de stoter komt kan soms de terugslagklep/ kogeltje niet meer afdichten en loopt de olie er sneller uit dan de oliedruk hem kan vullen en dan..... tik tik tik tik. uit de cilinderkop.
het kan geen kwaad maar het klinkt niet prettig.
- rolf
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
- Locatie: Noorwegen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Zo een stoter "spoelt" ook niet echt lekker door om het eventueele "vuil" af te voeren.
Soms wil een graadje dikkere olie na verloop van tijd nog wel eens helpen.
Enige goede remedie is ze gewoon te vervangen als je je er aan irriteerd, zolang het alleen een paar seconden na de koude start is zou ik het lekker laten zoals het is.
Blijft het tikken, dan zou ik ze vervangen.
Soms wil een graadje dikkere olie na verloop van tijd nog wel eens helpen.
Enige goede remedie is ze gewoon te vervangen als je je er aan irriteerd, zolang het alleen een paar seconden na de koude start is zou ik het lekker laten zoals het is.
Blijft het tikken, dan zou ik ze vervangen.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ik heb wel eens iets vergelijkbaars gebruikt, maar dan bij mijn oldtimer golf gti van 1986, uitgerust met
hydraulische stoters.
Na circa 4 wekend stilstand (ik probeer 1x per maand met de Golf te rijden), hoor ik de kleppen ca. 3 sekonden
tikken, daarna is het over. Als ik hem dezelfde dag nog weer een keer start, hoor ik ze niet
Het flushen van de motor haalde bij mij niets uit. De auto is er inmiddels 27 jaar mee geworden ...
hydraulische stoters.
Na circa 4 wekend stilstand (ik probeer 1x per maand met de Golf te rijden), hoor ik de kleppen ca. 3 sekonden
tikken, daarna is het over. Als ik hem dezelfde dag nog weer een keer start, hoor ik ze niet
Het flushen van de motor haalde bij mij niets uit. De auto is er inmiddels 27 jaar mee geworden ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- koop9
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
- Locatie: Zandvoort
- Motortype: (nog) geen Audi A2
peter.
na een paar weken stil staan zijn de stoters leeggelopen, dit is heel normaal en gebeurd nu nog steeds.
niets om je zorgen om te maken.
als ze echt vervuild zijn/lekken tikken ze continue of duurt het km´s voordat ze stil zijn.
na een paar weken stil staan zijn de stoters leeggelopen, dit is heel normaal en gebeurd nu nog steeds.
niets om je zorgen om te maken.
als ze echt vervuild zijn/lekken tikken ze continue of duurt het km´s voordat ze stil zijn.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="koop9"]peter.
na een paar weken stil staan zijn de stoters leeggelopen, dit is heel normaal en gebeurd nu nog steeds.
niets om je zorgen om te maken.
als ze echt vervuild zijn/lekken tikken ze continue of duurt het km´s voordat ze stil zijn.[/quote]
Ik heb de oude gebruiksaanwijzing er nog bij, en daar staat inderdaad in dat tikkende geluiden kort na
de koude start normaal zijn. Dit wist men toen dus ook al ...
Dan hoef ik mij hierover in ieder geval geen zorgen te maken.
Of topic: het is een 16V PL blok met KE-jetronic injectie. Blokje loopt goed, verbruikt wel iets olie, maar
dat mag ook na 27 jaar en 240000 km ...
na een paar weken stil staan zijn de stoters leeggelopen, dit is heel normaal en gebeurd nu nog steeds.
niets om je zorgen om te maken.
als ze echt vervuild zijn/lekken tikken ze continue of duurt het km´s voordat ze stil zijn.[/quote]
Ik heb de oude gebruiksaanwijzing er nog bij, en daar staat inderdaad in dat tikkende geluiden kort na
de koude start normaal zijn. Dit wist men toen dus ook al ...
Dan hoef ik mij hierover in ieder geval geen zorgen te maken.
Of topic: het is een 16V PL blok met KE-jetronic injectie. Blokje loopt goed, verbruikt wel iets olie, maar
dat mag ook na 27 jaar en 240000 km ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 
