Hydraulic valve lifter adittive

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

29 jan 2013, 11:55 0 x

Is inderdaad een heel normaal verschijnsel. Ook bij mijn youngtimers hoor je bij de koude start altijd even de kleppen tikken. Dat hoort even later, wanneer de stoters op druk gebracht worden, wel over te zijn. De stoters liggen hoog in het blok, dus dat duurt altijd even, voordat de olie daar is. Veel blokken hebben daarom in de kop oliegleufjes, zodat o.a. nokken nog gedept liggen in de achtergebleven olie, om juist gedurende die tijd nog enigszins een smering te hebben. Mijn Monza heeft daarnaast ook nog een distributie ketting (dat is bij alle CIH blokken zo), en die wordt ook gespannen met een hydraulische spanner. Dat hoor je er het "ratelen" van de ketting er dan ook nog even bij. :D :D :D In ieder geval, niets om over wakker te liggen.
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

29 jan 2013, 21:06 0 x

[quote="Peter_Audi_A2"]

Ik heb de oude gebruiksaanwijzing er nog bij, en daar staat inderdaad in dat tikkende geluiden kort na
de koude start normaal zijn. Dit wist men toen dus ook al ...
Dan hoef ik mij hierover in ieder geval geen zorgen te maken.
Of topic: het is een 16V PL blok met KE-jetronic injectie. Blokje loopt goed, verbruikt wel iets olie, maar
dat mag ook na 27 jaar en 240000 km ...[/quote]

ik had er ook zo eentje, 87er zonder kat KR motor met de orginele 139 pk, wereld auto, staat in de top 4 van alle die ik heb gehad (in willekeurige volgorde, de urquattro, audi 90 quattro, golf gti 16v, en natuurlijk de A2) maar daar gaat het nou niet om.....
ook mijn 16v-tje tikte toen al (1989) bij koude motor maar ook als ik er weer eens mee op zandvoort scheurde en de olie temperatuur over de zeik ging...... 130 tot 140 graden op de MFA vond hij niet leuk.... en ratelde er op los, moest eigenlijk een olie koelertje op.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

30 jan 2013, 19:15 0 x

[quote="koop9"][quote="Peter_Audi_A2"]

Ik heb de oude gebruiksaanwijzing er nog bij, en daar staat inderdaad in dat tikkende geluiden kort na
de koude start normaal zijn. Dit wist men toen dus ook al ...
Dan hoef ik mij hierover in ieder geval geen zorgen te maken.
Of topic: het is een 16V PL blok met KE-jetronic injectie. Blokje loopt goed, verbruikt wel iets olie, maar
dat mag ook na 27 jaar en 240000 km ...[/quote]

ik had er ook zo eentje, 87er zonder kat KR motor met de orginele 139 pk, wereld auto, staat in de top 4 van alle die ik heb gehad (in willekeurige volgorde, de urquattro, audi 90 quattro, golf gti 16v, en natuurlijk de A2) maar daar gaat het nou niet om.....
ook mijn 16v-tje tikte toen al (1989) bij koude motor maar ook als ik er weer eens mee op zandvoort scheurde en de olie temperatuur over de zeik ging...... 130 tot 140 graden op de MFA vond hij niet leuk.... en ratelde er op los, moest eigenlijk een olie koelertje op.[/quote]

Hier nog een plaatje en praatje van mijn Golf GTI: http://www.audi-a2.nl/topic1130-30.html

Nu weer ontopic: Ervaring met hydraulic valve lifter additive in een Audi A2 1.4 benzine ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
vRees

30 jan 2013, 19:39 0 x

Allemaal bedankt voor de reacties! Ik had het forum en paar dagen niet bekeken daarom deze late reactie.

Groeten Arie
Plaats reactie