Auto slaat af bij inschakelen cc

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
mister

01 feb 2013, 17:33 0 x

Zoals titel aangeeft heb ik een probleem met mijn cruise control.
Als ik mijn cc inschakel heb ik soms (tot nu toe 3x voorgekomen) dat mijn auto afslaat. Dan krijg ik een rode uitroepteken en ABS melding op dashboard. Ik heb even met marja gebeld die het cc hebben ingebouwd. Maar die geven aan dat het niet aan cc ligt. De cc wordt automatisch uitgeschakeld ivm. veiligheid.
Dus ik zou even verder moeten uitzoeken wat het is.
Ik denk dat het aan mijn ABS sensor kan liggen. Omdat een tijdje terug bij het wisselen van mijn remtrommel rechts achter de wiellager met naaf brutale kracht is teruggeplaats.

Kan het zijn dat sensor nu kapot is? Maar dit gebeurt alleen bij inschakelen van cc. En ook weer niet altijd.

Het blijft een gevalletje gokken? Of is het even die sensor vervangen?

Ik blijf het even in de gaten houden. Ik heb er niet specifiek opgelet maar het lijkt of het alleen gebeurt met regenachtig weer...

Misschien dat hij daardoor ergens mis communiceert?

En ook heb ik wel eens gehad dat de cc zomaar uitgaat zonder afslaan auto. Dan druk ik weer op resume en pakt hij weer op opgeslagen snelheid.
Dit gebeurt dan een paar x achter elkaar.

Beetje lange verhaal... Maar ik hoop dat iemand weet waar het aan ligt, voordat ik naar de stealer ga!
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

01 feb 2013, 19:15 0 x

Uitlezen met Vagcom, als er een sensor defect is, of wat anders, komt dat wel boven.
YellowFellow

02 feb 2013, 15:03 0 x

Een ABS sensor lijkt me sterk. Eerder op een defecte remlicht microswitch, of een losse cc kabel (zwevende massa bij inschakelen). Afslaan van de motor hoort dan niet echt tot de symptomen, wel de meldingen op je dashboard.

Verder wat Rolf al zegt; beginnen met uitlezen. Elektronische problemen oplossen begint bij foutcodes traceren en sensoren testen.
mister

02 feb 2013, 15:35 0 x

Remlichtschakelaar is ongeveer een jaar geleden al vervangen voor een nieuwe. Toen had ik EPC melding op dashboard. Nu heb ik die melding niet.

Het rare is dat het niet altijd gebeurt...

Ik houdt het nog even een tijdje aan. Als ik weer binnenkort voor een beurt moet, laat ik even alles nalopen. Zelf ben ik niet technisch en heb de nodige apparatuur niet.
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

02 feb 2013, 21:07 0 x

Mischien iemand in de buurt met Vagcom die hem even uit wil lezen voor je?

vagcom-wie-heeft-het-en-waar-t1549.html
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

03 feb 2013, 11:24 0 x

controleer even de kleine stekkertjes die in de multistekker van het motorregelapparaat zit.
en dan specifiek die paar van de cruise controle.
waar ik aan denk is dat er misschien contact is tussen de stekkers onderling evt door een los uitstekend koperdraadje.
ik heb dit ooit meegemaakt met een andere storing, je zoekt je wezeloos....
je moet dan wel durfen om de grote multistekker deels te ontleden, niet iets voor de beginnend doe het zelver.
maar controleer gewoon even visueel onder het luikje onder de l.v. mat hoe het er uit ziet misschien valt er iets op.
Plaats reactie