zijwindgevoelig
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
[quote="MN-NL"]Auto's met een goede stroomlijn dus lage Cw (juist, zoals de A2 :-) ) zijn altijd verhoogd zijwindgevoelig....[/quote]
Volgens mij hebben juist lage auto's een lage cw-waarde...
Volgens mij hebben juist lage auto's een lage cw-waarde...
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="Audi-gekkie"][quote="MN-NL"]Auto's met een goede stroomlijn dus lage Cw (juist, zoals de A2 :-) ) zijn altijd verhoogd zijwindgevoelig....[/quote]
Volgens mij hebben juist lage auto's een lage cw-waarde...[/quote]
Cw-waarde staat los van het grootte van het frontaal oppervlak van het voertuig.
Een hoog voertuig kan toch relatief weinig luchtweerstand hebben door een gunstige stroomlijn (lees Cw-waarde)
Zie ook hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Weerstands ... ci%C3%ABnt
Hier vind je meer over de oorsprong van de aerodynamische vorm van de A2:
http://xklsv.org/viewwiki.php?title=Kammback
Volgens mij hebben juist lage auto's een lage cw-waarde...[/quote]
Cw-waarde staat los van het grootte van het frontaal oppervlak van het voertuig.
Een hoog voertuig kan toch relatief weinig luchtweerstand hebben door een gunstige stroomlijn (lees Cw-waarde)
Zie ook hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Weerstands ... ci%C3%ABnt
Hier vind je meer over de oorsprong van de aerodynamische vorm van de A2:
http://xklsv.org/viewwiki.php?title=Kammback
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- rolf
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
- Locatie: Noorwegen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Hier heeft een student wat gehobbied met luchtweerstand op een A2. (pdf document)
http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=& ... 7550,d.bGE
http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=& ... 7550,d.bGE
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
@Peter_Audi_A2: Je hebt gelijk.
@rolf: Ik ga morgen gelijk aan de slag :lol:

@rolf: Ik ga morgen gelijk aan de slag :lol:
- YellowFellow
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 24 mar 2012, 17:48
De A2 is door zijn vorm inderdaad gevoelig voor zijwind, maar de vorm, in combinatie met banden etc is niet de enige reden van vermindere stabiliteit.
Wat ook niet bepaald bijdraagt aan de rechtuit stabiliteit van de A2 is de constructie van de bovenste veerpootlagers op de voorvering. Dit zijn kogellagers welke er voor moeten zorgen dat de veren aan de bovenkant vrij kunnen draaien als er wordt gestuurd (McPherson veerpoot principe).
Door water en vuil spoelt het vet er naar verloop van tijd uit en gaan de kogeltjes in die lagers roesten. Op een goed moment lopen de lagers dan heel erg stroef, of zitten zelfs compleet vast. Gevolg is dat er bij stuurbewegingen steeds ongelijke radiale spanning in de voorveren zit (onderkant van de veer zit vast aan de veerpoot en draait mee met het sturen, terwijl de bovenkant van de veer door het lager op zijn plaats wordt houden, of in schokkende stapjes draait.
Gevolg hiervan is dat de steeds wisselende spanning in de veren het stuurgedrag gaat beinvloeden, wat voor slingergedrag zorgt. Bij wind wordt dit gedrag versterkt. Je voelt het ook op minder winderige dagen, en het lijkt alsof je altijd zijwind hebt of dat je in vrachtwagen sporen rijdt, terwijl de weg vlak is. Als de lagers in extreem slechte conditie zijn dan hoor je soms bij het sturen zelfs de veren 'verspringen'.
Laat je niet op het verkeerde been zetten als de auto op de brug staat, want als het gewicht van de veerpoten is zullen ze gemakkelijk draaien en lijkt er niks aan de hand met de lagers. Als de auto weer op de grond staat, leunt het volle gewicht er weer op en gaan ze weer stoef. Met twee personen en een brug kan je het voelen. 1 persoon stuurt, en de ander voelt aan de veer. Als er een schurend, trillend gevoel ontstaat in de veer, tijdens het sturen dan weet je genoeg. Een tijdelijke oplossing is dan om de lagers schoon te spoelen met een vetspuit en een naald (soaken). Dit moet je wel op een brug doen, anders kan je er niet bij.
Na inspuiten van de lagers ken je je auto niet meer terug. Het is werkelijk een verschil van dag en nacht (zelf ervaren). Beste is natuurlijk vervangen.
De lagertjes zelf kosten een paar tientjes per stuk, maar je moet wel heel je veerpoot demonteren en met een veerspanner de schokdempers loshalen om ze te vervangen. Rotwerk bij een A2 trouwens, omdat je ook nauwelijks bij de bovenste 3 boutjes van de veerpoten kan komen met een sleutel.
Wat ook niet bepaald bijdraagt aan de rechtuit stabiliteit van de A2 is de constructie van de bovenste veerpootlagers op de voorvering. Dit zijn kogellagers welke er voor moeten zorgen dat de veren aan de bovenkant vrij kunnen draaien als er wordt gestuurd (McPherson veerpoot principe).
Door water en vuil spoelt het vet er naar verloop van tijd uit en gaan de kogeltjes in die lagers roesten. Op een goed moment lopen de lagers dan heel erg stroef, of zitten zelfs compleet vast. Gevolg is dat er bij stuurbewegingen steeds ongelijke radiale spanning in de voorveren zit (onderkant van de veer zit vast aan de veerpoot en draait mee met het sturen, terwijl de bovenkant van de veer door het lager op zijn plaats wordt houden, of in schokkende stapjes draait.
Gevolg hiervan is dat de steeds wisselende spanning in de veren het stuurgedrag gaat beinvloeden, wat voor slingergedrag zorgt. Bij wind wordt dit gedrag versterkt. Je voelt het ook op minder winderige dagen, en het lijkt alsof je altijd zijwind hebt of dat je in vrachtwagen sporen rijdt, terwijl de weg vlak is. Als de lagers in extreem slechte conditie zijn dan hoor je soms bij het sturen zelfs de veren 'verspringen'.
Laat je niet op het verkeerde been zetten als de auto op de brug staat, want als het gewicht van de veerpoten is zullen ze gemakkelijk draaien en lijkt er niks aan de hand met de lagers. Als de auto weer op de grond staat, leunt het volle gewicht er weer op en gaan ze weer stoef. Met twee personen en een brug kan je het voelen. 1 persoon stuurt, en de ander voelt aan de veer. Als er een schurend, trillend gevoel ontstaat in de veer, tijdens het sturen dan weet je genoeg. Een tijdelijke oplossing is dan om de lagers schoon te spoelen met een vetspuit en een naald (soaken). Dit moet je wel op een brug doen, anders kan je er niet bij.
Na inspuiten van de lagers ken je je auto niet meer terug. Het is werkelijk een verschil van dag en nacht (zelf ervaren). Beste is natuurlijk vervangen.
De lagertjes zelf kosten een paar tientjes per stuk, maar je moet wel heel je veerpoot demonteren en met een veerspanner de schokdempers loshalen om ze te vervangen. Rotwerk bij een A2 trouwens, omdat je ook nauwelijks bij de bovenste 3 boutjes van de veerpoten kan komen met een sleutel.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
@YellowFellow, dit kan de moeite waard zijn om te onderzoeken. Ik had zelf nog niet aan de toplagers gedacht.
Worden de toplagers standaard vervangen bij het vervangen van de schokdempers?
Dit zou dan de verbeterde koersvastheid kunnen verklaren ....
Worden de toplagers standaard vervangen bij het vervangen van de schokdempers?
Dit zou dan de verbeterde koersvastheid kunnen verklaren ....
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- YellowFellow
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 24 mar 2012, 17:48
Bij fastfitters (Kwikfit etc) zeker niet, en als je losse schokbrekers koopt heb je ook alleen de schokbrekers.
Complete sets kopen is het meest interessant als je toch tegen nieuwe dempers aan zit.
Dit is een complete set voor de A2 met alle lagers. Een vergelijkbare heb ik een maandje terug samen met een collega onder een Lupo gezet, en hij is zeer content mee. Ondanks dat het merkloos is.
Natuurlijk kan je de lagers ook gewoon los kopen.
Maar ik raad je aan om eerst even op een brug te gaan en een goeie diagnose te stellen. Tenzij je het vervangen zelf doet ben je voor een set + manuren zo een aantal honderden euros verder. Zou zonde zijn als dan blijkt dat het niet aan de lagers lag maar aan wat anders (speling op stuurkogel, fuseekogel of draagarm). Dat gezegd, bij onze beide A2's van eind 2004 waren de originele toplagers aan gort. Dus het is zeker geen incident..
Complete sets kopen is het meest interessant als je toch tegen nieuwe dempers aan zit.
Dit is een complete set voor de A2 met alle lagers. Een vergelijkbare heb ik een maandje terug samen met een collega onder een Lupo gezet, en hij is zeer content mee. Ondanks dat het merkloos is.
Natuurlijk kan je de lagers ook gewoon los kopen.
Maar ik raad je aan om eerst even op een brug te gaan en een goeie diagnose te stellen. Tenzij je het vervangen zelf doet ben je voor een set + manuren zo een aantal honderden euros verder. Zou zonde zijn als dan blijkt dat het niet aan de lagers lag maar aan wat anders (speling op stuurkogel, fuseekogel of draagarm). Dat gezegd, bij onze beide A2's van eind 2004 waren de originele toplagers aan gort. Dus het is zeker geen incident..
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
@YellowFellow, ik zal er bij gelegenheid eens na (laten) kijken, het probleem speelt eigenljik alleen bij sterke zijwind
op de snelweg. Ik hoor bij stilstand bij niet draaiende motor ook geen vreemde geluiden vanaf de voorzijde van de auto.
Vandaag stond er tijdens mijn wekelijkse (snelweg)rit naar mijn ouders ook wel wat wind, en nu ik er op let merk ik dat A2 een vrij directe besturing heeft t.o.v. mijn vorige auto (een Golf 3 cabrio).
Als ik bij een windvlaag mijn stuur gewoon vasthoudt en de neiging onderdruk te gaan tegensturen, dan blijft de auto netjes op koers. Als ik wel tegenstuur, reageert de auto direct. Ken iemand van de forummers dit verschijnsel?
op de snelweg. Ik hoor bij stilstand bij niet draaiende motor ook geen vreemde geluiden vanaf de voorzijde van de auto.
Vandaag stond er tijdens mijn wekelijkse (snelweg)rit naar mijn ouders ook wel wat wind, en nu ik er op let merk ik dat A2 een vrij directe besturing heeft t.o.v. mijn vorige auto (een Golf 3 cabrio).
Als ik bij een windvlaag mijn stuur gewoon vasthoudt en de neiging onderdruk te gaan tegensturen, dan blijft de auto netjes op koers. Als ik wel tegenstuur, reageert de auto direct. Ken iemand van de forummers dit verschijnsel?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
[quote="Peter_Audi_A2"]
Als ik bij een windvlaag mijn stuur gewoon vasthoudt en de neiging onderdruk te gaan tegensturen, dan blijft de auto netjes op koers. Als ik wel tegenstuur, reageert de auto direct. Ken iemand van de forummers dit verschijnsel?[/quote]
Vandaag deze test gedaan.
Windvlaag niet tegensturen en in de sloot beland...
Haha, ware het niet dat ik toch maar ging tegensturen, want ik werd anders werd het wel de sloot.
Als ik bij een windvlaag mijn stuur gewoon vasthoudt en de neiging onderdruk te gaan tegensturen, dan blijft de auto netjes op koers. Als ik wel tegenstuur, reageert de auto direct. Ken iemand van de forummers dit verschijnsel?[/quote]
Vandaag deze test gedaan.
Windvlaag niet tegensturen en in de sloot beland...
Haha, ware het niet dat ik toch maar ging tegensturen, want ik werd anders werd het wel de sloot.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="Audi-gekkie"]
Vandaag deze test gedaan.
Windvlaag niet tegensturen en in de sloot beland...
Haha, ware het niet dat ik toch maar ging tegensturen, want ik werd anders werd het wel de sloot.[/quote]
Misschien dat er zondag minder wind stond dan maandag ...
Wat ik bedoel is dat je bij een windvlaag (onbewust) te heftig tegenstuurt en daardoor weer moet corrigeren.
Vandaag deze test gedaan.
Windvlaag niet tegensturen en in de sloot beland...
Haha, ware het niet dat ik toch maar ging tegensturen, want ik werd anders werd het wel de sloot.[/quote]
Misschien dat er zondag minder wind stond dan maandag ...
Wat ik bedoel is dat je bij een windvlaag (onbewust) te heftig tegenstuurt en daardoor weer moet corrigeren.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 
