Nu ga ik ook een betje vloeken in de kerk
Persoonlijk vind ik de V70 Classic 1 van de laatste echte Volvo's. Zonder al te veel modernisme erin, en super degelijk. Van voor de tijd, dat Volvo ook pretenties begon te krijgen. Eigenlijk haast gebouwd voor het leven, met een echt Zweedse insteek. Als de auto voor de rest helemaal goed is (en zie de laatste APK), zou het jammer zijn om de auto op te ruimen. Afschrijving heb je er niet meer aan, alleen rij-, verzekering/houderschap en onderhoudskosten. En je rijdt al op gas, dus relatief goedkoop. En qua marktwaarde doet de auto ook niets (het is jammer genoeg geen 200 serie)
Bij gewoon normaal onderhoud zullen de kosten daarvoor ook wel los lopen, denk ik. Als ik zo naar de onderhoudskosten van min oldies kijk (en ik rij al jaren youngtimers), dat hoor ik toch vaak, dat moderne / recente auto's vaak hogere onderhoudskosten hebben. Alleen de kostprijzen van beurten bij de dealer al. Ik ben door de bank plm 350 Euries kwijt voor een grote beurt vioor de Monza (1 x in de 2 a 3 jaar in combi met de APK) en voor de Kadett meestal net over de 200 Euries voor dezelfde beurt. En dan zijn ze echt helemaal "onderste boven en binnenste buiten" gehaald (ben er wel eens bij gebleven).
Kleine beurtjes (olie verversen, nieuwe pitten, luchtfilter, oliefilter) doe ik zelf. Kom ik meestal nog geen eens uit op 100 Euro aan materiaal kosten. En ja, soms gaan er zaken bij oudere auto's kapot. Een radiateurtje, een startmotor of dynamo. Maar dat hoort erbij. Vaak zijn die zaken te reviseren (is vaak stukken goedkoper).
Maar alles bij elkaar opgeteld... staan de onderhoudskosten ten opzichte van de afschrijvingskosten van een (recente) auto tot geen vergelijk met elkaar (uitzonderingen daargelaten). En een oudere auto is net zo betrouwbaar (misschien soms nog meer, vanwege dat er veel minder gevoelige electronica inzit), dan een moderne.
Voorbeeldje van een recente auto qua kosten bij de dealer.. Pas bracht mijn collega zijn TT-tje voor een grote beurt en APK naar de Audi dealer......en hij kon meer dan 1000 Euries aftikken., En naderhand bleek, dat er nog een stel onregelmatigheden op de rekening stonden (dingen die er niet op hadden moeten staan). Hij was des duivels. Betalen voor zaken die niet of gedeeltelijk waren uitgevoerd. En dit is niet de eerste keer dat het gebeurde. Hij is nu op zoek naar een goede universele garage. Ik ben met het lijstje dat ze gedaan hadden bij de TT naar mijn garage gehobbeld, en gevraagd wat dat zou kosten bij hun, en toen kwamen ze uit op 650 / 700 Euries max. Zie daar het verschil.
Bij de aanschaf van de A2 (een jaar geleden alweer), toen de auto ook helemaal van onder tot boven laten doen. Investering van plm 500 Euries, maar ik weet zeker, dat de Audi dealer mij nog veel meer in rekening zou brengen, als was het alleen al door het (veel) hogere uurloon dat men daar heeft Dat mooie pand moet ook betaald worden, en al die nette pakken daar ook.
Blijft natuurlijk een feit, dat autorijden en goed onderhoud geven op je auto geld kost. Maar afschrijving op een auto is gewoon geld dat is vervlogen. Onderhoudskosten krijg je iets voor terug (namelijk een geleverde dient met onderdelen).