Een nieuw forumlid en zoekende

Stel hier jezelf en je A2 voor.
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

11 feb 2013, 23:08 0 x

tja inkoppertje.........

VOLVO Verloren Onderdelen Liggen Verder Op :mrgreen:

(ok ok ........AUDI Als U Duwen Intereseert :s hock: )
Audi_gekkie

11 feb 2013, 23:56 0 x

Ik ben het met Marc eens.
Doorrijden is vaak goedkoper en soms kan een ruilbak of motor ook heel goed.
Je moet wat geluk hebben met de aanschaf of inbouwkosten. Nog voordeliger is als je de kennis hebt om zelf in- en uit te bouwen.
Vroeger gingen de auto's naar de schroothoop omdat het een roestbak was. Er was letterlijk geen redden meer aan.

Een auto kost gewoon veel geld.
Als die nieuw is, veel afschrijving en weinig onderhoud en als deze wat ouder wordt zal het de andere kant opslaan.
Bij een nieuwe auto zeuren mensen ook niet dat ze het eerste jaar bijv. 7.000 euro inleveren, dus als het een keer voorkomt dat je dat zelfde bedrag kwijt bent aan reparatie dan kan dit niet? Toegegeven de auto is economisch total loss, maar dit is ook bij ons ingeprent.

De vorige eigenaren van mij A2 en mijn oude 90 TD hebben ook netjes voordat ik 'm kocht, besloten er een nieuwe motor in te hangen... :D

Ik heb heel wat karretjes gehad, maar nog nooit één tot zijn graf gereden.
Een mens wil na jaren wel eens wat anders.
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

12 feb 2013, 08:42 0 x

Nu ga ik ook een betje vloeken in de kerk :D :D :D

Persoonlijk vind ik de V70 Classic 1 van de laatste echte Volvo's. Zonder al te veel modernisme erin, en super degelijk. Van voor de tijd, dat Volvo ook pretenties begon te krijgen. Eigenlijk haast gebouwd voor het leven, met een echt Zweedse insteek. Als de auto voor de rest helemaal goed is (en zie de laatste APK), zou het jammer zijn om de auto op te ruimen. Afschrijving heb je er niet meer aan, alleen rij-, verzekering/houderschap en onderhoudskosten. En je rijdt al op gas, dus relatief goedkoop. En qua marktwaarde doet de auto ook niets (het is jammer genoeg geen 200 serie)

Bij gewoon normaal onderhoud zullen de kosten daarvoor ook wel los lopen, denk ik. Als ik zo naar de onderhoudskosten van min oldies kijk (en ik rij al jaren youngtimers), dat hoor ik toch vaak, dat moderne / recente auto's vaak hogere onderhoudskosten hebben. Alleen de kostprijzen van beurten bij de dealer al. Ik ben door de bank plm 350 Euries kwijt voor een grote beurt vioor de Monza (1 x in de 2 a 3 jaar in combi met de APK) en voor de Kadett meestal net over de 200 Euries voor dezelfde beurt. En dan zijn ze echt helemaal "onderste boven en binnenste buiten" gehaald (ben er wel eens bij gebleven).

Kleine beurtjes (olie verversen, nieuwe pitten, luchtfilter, oliefilter) doe ik zelf. Kom ik meestal nog geen eens uit op 100 Euro aan materiaal kosten. En ja, soms gaan er zaken bij oudere auto's kapot. Een radiateurtje, een startmotor of dynamo. Maar dat hoort erbij. Vaak zijn die zaken te reviseren (is vaak stukken goedkoper).

Maar alles bij elkaar opgeteld... staan de onderhoudskosten ten opzichte van de afschrijvingskosten van een (recente) auto tot geen vergelijk met elkaar (uitzonderingen daargelaten). En een oudere auto is net zo betrouwbaar (misschien soms nog meer, vanwege dat er veel minder gevoelige electronica inzit), dan een moderne.

Voorbeeldje van een recente auto qua kosten bij de dealer.. Pas bracht mijn collega zijn TT-tje voor een grote beurt en APK naar de Audi dealer......en hij kon meer dan 1000 Euries aftikken., En naderhand bleek, dat er nog een stel onregelmatigheden op de rekening stonden (dingen die er niet op hadden moeten staan). Hij was des duivels. Betalen voor zaken die niet of gedeeltelijk waren uitgevoerd. En dit is niet de eerste keer dat het gebeurde. Hij is nu op zoek naar een goede universele garage. Ik ben met het lijstje dat ze gedaan hadden bij de TT naar mijn garage gehobbeld, en gevraagd wat dat zou kosten bij hun, en toen kwamen ze uit op 650 / 700 Euries max. Zie daar het verschil.

Bij de aanschaf van de A2 (een jaar geleden alweer), toen de auto ook helemaal van onder tot boven laten doen. Investering van plm 500 Euries, maar ik weet zeker, dat de Audi dealer mij nog veel meer in rekening zou brengen, als was het alleen al door het (veel) hogere uurloon dat men daar heeft Dat mooie pand moet ook betaald worden, en al die nette pakken daar ook.

Blijft natuurlijk een feit, dat autorijden en goed onderhoud geven op je auto geld kost. Maar afschrijving op een auto is gewoon geld dat is vervlogen. Onderhoudskosten krijg je iets voor terug (namelijk een geleverde dient met onderdelen).
Jeroen Kruit

02 jun 2015, 20:49 0 x

En ja, eindelijk is het zover. Ik kom 'uit de kast'. De A2 is er namelijk al een half jaar. Uiteindelijke reden van aanschaf is geen leuke. Een echtscheiding (zich nog aan het voltrekken) en een acute behoefte aan eigen vervoer. Snik.

A2 bevalt tot nu toe erg goed. Rijdt heerlijk en we passen er goed met z'n vieren (drieën) in. Zelfs mijn meest favoriete vervoermiddel (fiets) past er in.

Al van alles in vervoerd. Hij is bijna net zo praktisch als de oude V70. Die overigens wegens te veel plotselinge onkosten teruggegaan is naar de oude eigenaar (5 jaar en 190.000 kilometers erbij). Geruild voor een mooie fles whisky. Ha!

Net gehoord dat hij blijft rijden, want na 500.000 km op LPG G3 was hij nog niet klaar. :-)
De Volvo werd vervolgens een Peugeot 106. Ook super praktisch autootje. Juist, twee mensen twee auto’s. Nog steeds wennen.

De vrijheid bevalt goed en ben zelfs een rustige rijder geworden. 3000 toeren 110 op de teller tussen de 1:19 en 1:20 is niet gek. Wel gas geven bij inhalen, want mensen in de weg zitten is niet mijn hobby.

Vertrek zo voor 2 weken voor werk en een korte vakantie naar Italië. Spannend, want hoe gaat hij (1.4 benzine) het in de bergen doen? Voor de zekerheid een extra litertje olie in de kofferbak. Ook eens kijken hoe hij het doet bij langdurig sneller rijden (op de terugweg).
Ik ben in ieder geval van plan de mooie bergpassen op de fiets te doen. Kan de A2 acclimatiseren.

Later meer, gegroet
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

02 jun 2015, 21:54 0 x

Welkom terug zullen we maar zeggen. ;-)

Vanwaar de keuze voor benzine en niet diesel zoals gepland? is de auto ook voorzien van een cruise-control en eventueel knipperlicht comfortmodule (1 x tikken = 3 x knipperen)?

Vergeet niet om de kentekenplaatschroeven te vervangen door een RVS variant, de originele zijn erg roestgevoelig en daardoor kan de kop snel afbreken wanneer het glaasje los moet voor het vervangen van het lampje. Eenmaal gebroken moet de achterplaat er volledig af. Tijdens de meeting van zondag heb ik dit kunstje geleerd en bij twee auto's met succes toegepast. ;-)

Heel veel plezier in Italië en goede reis gewenst!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Audi_gekkie

03 jun 2015, 00:45 0 x

Leuk dat je je weer meldt Jeroen.
Wat HansJan zegt, waarom geen diesel? Vanaf zo'n 20.000 per jaar is het omslagpunt naar diesel.
In de bergen moet je de 1.4 wat meer in de toeren houden en dan kan die probleemloos naar boven. Misschien kun je mooie plaatjes plaatsen van de A2 in de bergen?
Alvast goede reis en een leuke vakantie!
Dirck

03 jun 2015, 01:08 0 x

Welkom, ja ook een Volvo heeft niet het eeuwige leven, de katterug en Amazone hebben het ook niet overleeft, moest wel erg veel nieuwe plaat ingelast dus voor de sloop gegaan wat er nog goed aan was....

De A2 zal geen roest kennen, tenzij je als Hans Jan achter me aan reed en dat leuke uitlaat sierstukje beter had bekeken....
Ja, en die roestige kenteken verlichting, nu RVS dankzij...
Ik had geluk, gingen er goed uit, die oude maar ik had wel 3 verschillende inmiddels wat model en lengte en dankzij 31 mei weer netjes...

Ik ben zelf op zoek naar een betere omdat deze mooie blauwe wel leuk is maar er is meer...
Dus als ik een andere koop, dan wel de Sinterklaas versie vermoedelijk want dan heb ik na druk op de knop ook een staanplaats!
Jeroen Kruit

03 jun 2015, 20:57 0 x

Ha allen, dank voor de goede wensen. Sinds gisteren helaas een afgebroken veer (linksachter). Slik. Hopelijk morgen gefikst. Was relatief eenvoudig te repareren dacht ik op het forum te hebben gelezen.

Erg druk met werk en kinders en maandag rijden naar Italie. Etc. etc.

Het is een benzine geworden omdat ik zelf relatief weinig rijd. zo'n 10 - 15.000 had ik bedacht. Alhoewel ik al op 8.500 zit nu. Rijd op eens veel voor werk (te declareren). Dus ja. Idee was een auto die stilstaand weinig kost. We gaan het zien.

En de diesel is toch wat meer een stinkerd. Vind ik gevoelsmatig ook weer wat minder.

Ik heb 4 jaar een 6 cilinder Volvo 740 diesel gehad die alles achter mij in de mist zette. Wel spectaculair, maar niet zo lekker. Reed en klonk geweldig. Dat dan weer wel. En al fietsend (mijn favoriete hobby) ruik ik liever een benzine auto dan een diesel. Hoe modern ook. Het beneemt je de adem.
Audi_gekkie

03 jun 2015, 22:08 0 x

Jeoren let bij het aanschaffen van de veer op het volgende.
Op de veren staan merktekens in de vorm van verfkleuren bijv. groen, groen, oranje, wit.
Zorg er voor dat je dezelfde veer aanachaft dan die jij rechtsachter hebt zitten.
Zo blijven de rij-eigenschappen goed.
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

03 jun 2015, 23:32 0 x

Het beste is 2 nieuwe veren instaleren.
origineel zijn ze wel flink duurder dan b.v. sachs,spidan etc of andere vervangende veren.

De veerkracht neemt al na b.v.50.000 km gereden te hebben af tov een ongebruikte veer .

Als je 1 veer vervangt zal dit niet positief voor rijeigenschappen zijn.

Rem schijven,dempers vervang je toch ook per twee ,waarom dan nu alleen 1 veer.

Grt
Rolf
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Plaats reactie