Hallo,
Ik merk dat mijn A2 1.4 tdi 90pk bij stationair draaien precies op de 1000rpm draait... ongeacht warm of koud.
Motor uitlezen geeft geen foutcodes. Iemand enig idee wat het kan zijn ?
Kan dit trouwens kwaad? Verbruikt ie dan ook meer ?
1000rpm bij stationair draaien 1.4 tdi 90pk
- Rinus
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Op zich kan het geen kwaad. Zeker als dit constant is... (zweven in toerental betekent wel dat er iets mis is, want dan is het management constant aan het bijregelen). Verbruik zal navenant niet meer zijn, want het is alleen stationair. Ik zie wel meer auto's, waar het toerental zelfs 1100 RPM stationair is. maar meestal zal het stationair ergens tussen de 850 en 950 RPM zijn. Geven alle meters voor de rest normale waardes aan (koelvloeistof temp. meter?) Meestal zit er bij de luchtmassa /hoeveelheidsmeter nog een stelschroef, waarmee de luchtinlaat by-pass geregeld kan worden bij stationair en daarmee ook eht toerental stationair (al weet ik niet of dat bij de A2 ook zo is, bij mijn Opels en Audi Cabriolet wel).
Ik heb geen stelschroef kunnen vinden, maar als ik de stekker van de luchtmassameter loskoppel blijft de rpm op 1000rpm
(990rpm om precies te zijn).
Hij schommelt verder niet, geeft geen foutmeldingen en is altijd 990rpm ongeacht warm of koud.
Het enige wat me hieraan stoort is dat de trillingen voelbaar zijn in de stuur, of is dit bij elke a2 zo?
(990rpm om precies te zijn).
Hij schommelt verder niet, geeft geen foutmeldingen en is altijd 990rpm ongeacht warm of koud.
Het enige wat me hieraan stoort is dat de trillingen voelbaar zijn in de stuur, of is dit bij elke a2 zo?
- Rinus
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Elke auto heeft een eigen resonantie frequentie, dus een gebied, waarin resonaties / trillingen goed worden doorgegeven. Of dat bij de A2 rond de 1000 toeren is, weet ik niet. Heb er nooit zo opgelet. Wel heb ik altijd gevonden, dat het 1.4 benzineblokje bij stationair niet zo mooi rondloopt dan de andere blokken die ik ken. Het blokje "nagelt" ook wat meer.
Ik kan me voorstellen, dat dat bij de dieselvariant nog erger is.
Ik kan me voorstellen, dat dat bij de dieselvariant nog erger is.