1000rpm bij stationair draaien 1.4 tdi 90pk

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
4ringen
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 mar 2013, 11:45

11 mar 2013, 10:09 0 x

Hallo,

Ik merk dat mijn A2 1.4 tdi 90pk bij stationair draaien precies op de 1000rpm draait... ongeacht warm of koud.
Motor uitlezen geeft geen foutcodes. Iemand enig idee wat het kan zijn ?

Kan dit trouwens kwaad? Verbruikt ie dan ook meer ?
Gebruikersavatar
Rinus
Berichten: 1661
Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
Locatie: Alblasserdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

11 mar 2013, 16:44 0 x

Op zich kan het geen kwaad. Zeker als dit constant is... (zweven in toerental betekent wel dat er iets mis is, want dan is het management constant aan het bijregelen). Verbruik zal navenant niet meer zijn, want het is alleen stationair. Ik zie wel meer auto's, waar het toerental zelfs 1100 RPM stationair is. maar meestal zal het stationair ergens tussen de 850 en 950 RPM zijn. Geven alle meters voor de rest normale waardes aan (koelvloeistof temp. meter?) Meestal zit er bij de luchtmassa /hoeveelheidsmeter nog een stelschroef, waarmee de luchtinlaat by-pass geregeld kan worden bij stationair en daarmee ook eht toerental stationair (al weet ik niet of dat bij de A2 ook zo is, bij mijn Opels en Audi Cabriolet wel).
4ringen
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 mar 2013, 11:45

12 mar 2013, 10:25 0 x

Oke bedankt voor je antwoord, ik zal eens gaan kijken naar de inlaat of er wat te 'spelen' valt,

Voor de rest geen foutmeldingen, storingen, lampjes etc. de toerental is ook constant, schommelt niet.
4ringen
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 mar 2013, 11:45

27 mar 2013, 12:15 0 x

Ik heb geen stelschroef kunnen vinden, maar als ik de stekker van de luchtmassameter loskoppel blijft de rpm op 1000rpm
(990rpm om precies te zijn).

Hij schommelt verder niet, geeft geen foutmeldingen en is altijd 990rpm ongeacht warm of koud.
Het enige wat me hieraan stoort is dat de trillingen voelbaar zijn in de stuur, of is dit bij elke a2 zo?
Gebruikersavatar
Rinus
Berichten: 1661
Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
Locatie: Alblasserdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

27 mar 2013, 21:04 0 x

Je bedoelt trillingen doorgegeven vanuit het blok tijdens stationair?
4ringen
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 mar 2013, 11:45

28 mar 2013, 10:48 0 x

juist
Gebruikersavatar
Rinus
Berichten: 1661
Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
Locatie: Alblasserdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

28 mar 2013, 12:18 0 x

Elke auto heeft een eigen resonantie frequentie, dus een gebied, waarin resonaties / trillingen goed worden doorgegeven. Of dat bij de A2 rond de 1000 toeren is, weet ik niet. Heb er nooit zo opgelet. Wel heb ik altijd gevonden, dat het 1.4 benzineblokje bij stationair niet zo mooi rondloopt dan de andere blokken die ik ken. Het blokje "nagelt" ook wat meer.

Ik kan me voorstellen, dat dat bij de dieselvariant nog erger is.
Plaats reactie