A2 diesel draait mooier dankzij tweetaktolie door brandstof
- Audi_gekkie
Zijn de forumleden die de toevoeging gebruiken nog steeds enthousiast?
Voor al in koudere tijden is de toevoeging een voordeel lijkt me.
Maken jullie er in de zomer ook gebruik van?
Voor al in koudere tijden is de toevoeging een voordeel lijkt me.
Maken jullie er in de zomer ook gebruik van?
- YellowFellow
Afhankelijk van de prijs en temperatuur gooi ik er bij mij een aantal liters zonnebloem- of slaolie olie bij in. Heeft zelfde effect als 2-takt olie in de zin dat je motor (veel) rustiger loopt, met als bijkomend voordeel dat het veel schoner verbrandt en 0% zwavel bevat. Niet dat het milieu me zoveel deert, maar uiteindelijk is verbranding van slaolie CO2 neutraal en diesel of 2-takt olie niet. Het scheelt ook zichtbaar in de roetuitstoot. 2-takt heb ik ook eens geprobeerd, maar levert mij niet hetzelfde resultaat op. Roet wordt er niet zichtbaar minder van. Het loopt inderdaad iets rustiger dan met 100% diesel, maar niet zoveel rustiger als met plantaardige olie is mijn ervaring. Het verschil is al merkbaar bij zo'n 10% bij menging (4 liter)
Rijden op slaolie is dus echt geen fabeltje. Er staan forums vol mee en het kan moeiteloos worden bijgemengd. Een TDI (in feite elke diesel) kan zelfs op 100% slaolie draaien, maar dan moet er wel een brandstof voorverwarmer worden ingebouwd om de viscositeit van de olie te verlagen, anders krijgen de pomp verstuivers het te moeilijk en verstuift de brandstof niet zo goed meer. Als je bijmengt zorgt de diesel voor het grootste deel voor behoud van vloeibaarheid, en de hete injectors (waar het mengsel éérst doorheen gaat voor het verstuift) zorgen voor de rest. Bij mijn A2 red ik in dit winterweer tot 30% bijmenging, voordat de koudstart rond het vriespunt pas merkbaar moeilijker gaat. Bij deze mengverhouding merk ik trouwens geen enkel verschil in trekkracht. Brandstofverbruik scheelt ook niks, behalve dan dat het blokje aanzienlijk rustiger loopt.
Overigens, voor mensen die het ook willen proberen: dit kan alleen bij een TDI. Niet bij een benzinemotor! En daarbij: vloeistoffen waarover geen brandstof accijns is betaald gebruiken als brandstof voor een voertuig op de openbare weg, is een fiscaal delict, ookal is het minder milieu belastend. Als je een uitvinding zou doen waarmee je auto op water zou kunnen rijden geldt hetzelfde. Compleet idioot, maar zo werkt dat hier in onze belasting staat. In Engeland mag je bijvoorbeeld gewoon zelf brandstof maken, mits het voor eigen gebruik is.
Rijden op slaolie is dus echt geen fabeltje. Er staan forums vol mee en het kan moeiteloos worden bijgemengd. Een TDI (in feite elke diesel) kan zelfs op 100% slaolie draaien, maar dan moet er wel een brandstof voorverwarmer worden ingebouwd om de viscositeit van de olie te verlagen, anders krijgen de pomp verstuivers het te moeilijk en verstuift de brandstof niet zo goed meer. Als je bijmengt zorgt de diesel voor het grootste deel voor behoud van vloeibaarheid, en de hete injectors (waar het mengsel éérst doorheen gaat voor het verstuift) zorgen voor de rest. Bij mijn A2 red ik in dit winterweer tot 30% bijmenging, voordat de koudstart rond het vriespunt pas merkbaar moeilijker gaat. Bij deze mengverhouding merk ik trouwens geen enkel verschil in trekkracht. Brandstofverbruik scheelt ook niks, behalve dan dat het blokje aanzienlijk rustiger loopt.
Overigens, voor mensen die het ook willen proberen: dit kan alleen bij een TDI. Niet bij een benzinemotor! En daarbij: vloeistoffen waarover geen brandstof accijns is betaald gebruiken als brandstof voor een voertuig op de openbare weg, is een fiscaal delict, ookal is het minder milieu belastend. Als je een uitvinding zou doen waarmee je auto op water zou kunnen rijden geldt hetzelfde. Compleet idioot, maar zo werkt dat hier in onze belasting staat. In Engeland mag je bijvoorbeeld gewoon zelf brandstof maken, mits het voor eigen gebruik is.
Yellow, waarom sta jij nog niet op de kaart?vloeistoffen waarover geen brandstof accijns is betaald gebruiken als brandstof voor een voertuig op de openbare weg, is een fiscaal delict, ookal is het minder milieu belastend.

https://www.google.com/maps/ms?msid=210 ... 135.263672
- Audi_gekkie
[quote="YellowFellow"]Afhankelijk van de prijs en temperatuur gooi ik er bij mij een aantal liters zonnebloem- of slaolie olie bij in.[/quote]
Meer dan 10 jaar geleden reed ik met met Golf II 1.6D op 50% zonnebloemolie.
Ik kocht bij de Aldi "pallets" vol van dat spul, maar naar een aantal jaren was de prijs van de zonnebloemolie verdubbeld waardoor ik het niet meer interessant vond.
Wat scheelt het nu per liter 0.25ct? Ik vind het wel een hoop gedoe.
Net nog getankt 1.389 per liter.
Meer dan 10 jaar geleden reed ik met met Golf II 1.6D op 50% zonnebloemolie.
Ik kocht bij de Aldi "pallets" vol van dat spul, maar naar een aantal jaren was de prijs van de zonnebloemolie verdubbeld waardoor ik het niet meer interessant vond.
Wat scheelt het nu per liter 0.25ct? Ik vind het wel een hoop gedoe.
Net nog getankt 1.389 per liter.
- YellowFellow
[quote="Audi-gekkie"]Meer dan 10 jaar geleden reed ik met met Golf II 1.6D op 50% zonnebloemolie.
Ik kocht bij de Aldi "pallets" vol van dat spul[/quote]
Haha, same here. Met een Beetle 1.9 TDI. Ik kocht het destijds bij de C1000. €0.41 per liter toen nog, tegen €1,40 voor diesel destijds. Zomers tegen de 60% en 's winters rond de 40%. Gedoe vond ik het niet. Liet de flessen thuis uitlekken in een jerrycan, die dan vol achter in de auto stond totdat ik moest tanken. Dan eerst jerrycan erin, en aftoppen met diesel. Mengt het door 't vullen meteen goed.
Bij de Hoogvliet heb ik een paar weken terug de zonnebloemolie nog voor €1,19 gezien, maar de prijzen zijn redelijk volatiel. Ach, ookal is het gelijk aan de dieselprijs, altijd nog goedkoper dan 2-takt olie.
Ik kocht bij de Aldi "pallets" vol van dat spul[/quote]
Haha, same here. Met een Beetle 1.9 TDI. Ik kocht het destijds bij de C1000. €0.41 per liter toen nog, tegen €1,40 voor diesel destijds. Zomers tegen de 60% en 's winters rond de 40%. Gedoe vond ik het niet. Liet de flessen thuis uitlekken in een jerrycan, die dan vol achter in de auto stond totdat ik moest tanken. Dan eerst jerrycan erin, en aftoppen met diesel. Mengt het door 't vullen meteen goed.
Bij de Hoogvliet heb ik een paar weken terug de zonnebloemolie nog voor €1,19 gezien, maar de prijzen zijn redelijk volatiel. Ach, ookal is het gelijk aan de dieselprijs, altijd nog goedkoper dan 2-takt olie.
- Audi_gekkie
[quote="YellowFellow"]Ach, ookal is het gelijk aan de dieselprijs, altijd nog goedkoper dan 2-takt olie.[/quote]
Ik heb geen zin om het te berekenen, maar 0.25% 2-taktolie is voldoende om de motor stiller te laten lopen.
Geldt dit ook voor zonnebloem/slaolie?
Ik heb geen zin om het te berekenen, maar 0.25% 2-taktolie is voldoende om de motor stiller te laten lopen.
Geldt dit ook voor zonnebloem/slaolie?
- joris1980
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Bij mijn A2 doe ik per tankbeurt zo'n 75ml 2-takt olie bij de diesel. Werkt goed, minder ratelen & prijs valt best mee.
Bij action kost een liter 2takt rond de €4.
Ook heb ik in het verleden zonnebloemolie in n diesel gekiept!
Jaren in een T4 1,9 td gereden, tankte zo'n 40% zonnebloemolie. Was wel wat gedoe, maar loonde zeker in prijs! Vond t altijd wel lachen als dr katten aan de uitlaat zaten te ruiken :lol:
#yellowfellow; hoeveel olie doe je per tankbeurt? Verhouding? (ik heb n 32liter tank, wat zou veilig zijn qua bijmengen?) Geen nadelige gevolgen?
Vriendelijke groet, Joris1980
Bij action kost een liter 2takt rond de €4.
Ook heb ik in het verleden zonnebloemolie in n diesel gekiept!
Jaren in een T4 1,9 td gereden, tankte zo'n 40% zonnebloemolie. Was wel wat gedoe, maar loonde zeker in prijs! Vond t altijd wel lachen als dr katten aan de uitlaat zaten te ruiken :lol:
#yellowfellow; hoeveel olie doe je per tankbeurt? Verhouding? (ik heb n 32liter tank, wat zou veilig zijn qua bijmengen?) Geen nadelige gevolgen?
Vriendelijke groet, Joris1980