[quote="Peter_Audi_A2"]Ik heb zelf het idee, dat het schoonmaken van de trommelremmen niet tot de normale onderhoudswerkzaamheden hoort.
[/quote]
Hoort wel standaard bij een grote beurt, Niet bij APK of kleine beurt.
piep rem loslaten
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
@Rinus,
zie onder wat een VAG-dealer verstaat onder een grote beurt:
http://www.valleiautogroep.nl/audi/grote-beurt.html
Remsysteem controleren kan ook op de remmentestbank ...
Ben benieuwd of de remtrommels worden schoongemaakt als de remmen verder goed functioneren ...
zie onder wat een VAG-dealer verstaat onder een grote beurt:
http://www.valleiautogroep.nl/audi/grote-beurt.html
Remsysteem controleren kan ook op de remmentestbank ...
Ben benieuwd of de remtrommels worden schoongemaakt als de remmen verder goed functioneren ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Rinus
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
- Locatie: Alblasserdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Oh.....
hock:
Bij mijn garage gaan bij de grote beurt qua remmerij toch echt de wielen eraf, worden de schijven en blokken gecontroleerd op slijtage, klauwen (en indien aanwezig, trommels open) schoongemaakt, alles weer geleidend gemaakt, afgesteld, enz. Geldt ook voor de handremkabels en handrem zelf. Mocht er iets vervangen moeten worden (blokjes en schoentjes, cilindertjes ofzo), dan wordt dat keurig gedaan (nadat ze eerst even bellen).
Wat doen ze bij mijn garage tijdens een grote beurt..,. Olie verversen, olie filter vervangen, luchtfilter en benzine filter controleren, vervangen indien nodig (deze laatste om de 2 beurten), nieuwe bougies, alle andere vloeistoffen controleren op niveau en werkingsgraad, accu controleren, wielophanging en remmen, controleren verlichting op weking en eventueel lampjes vervangen, werking van alle knoppen aan boord, ruitenwissers controleren, bandenspanning en ik zal nog wel wat vergeten zijn. Het is altijd een hele lijst als ik op de rekening kijk, en de vervangen oude onderdelen laten ze me altijd zien. En daarna een stukje rijden of dat alles goed is.
En bij de olides zit daar ook bij... kleppen controleren en eventueel stellen, nieuwe kleppendekselpakking (als die er af is geweest bij het controleren van de kleppen), contactpuntjes vervangen, eventueel rotor en condensator vervangen. Ik hoef nooit om deze zaken te vragen, dat doen ze gewoon automatisch. Echt, de auto wordt technisch gezien, altijd binnenste buiten gekeerd. En dat vind ik een heel fijn en veilig gevoel. Ben er in het verleden wel eens bijgeweest, dus ik heb het met eigen ogen kunnen aanschouwen.
Grote beurt is ook een stukje preventief onderhoud.
En zo hoort het ook in mijn visie.

Bij mijn garage gaan bij de grote beurt qua remmerij toch echt de wielen eraf, worden de schijven en blokken gecontroleerd op slijtage, klauwen (en indien aanwezig, trommels open) schoongemaakt, alles weer geleidend gemaakt, afgesteld, enz. Geldt ook voor de handremkabels en handrem zelf. Mocht er iets vervangen moeten worden (blokjes en schoentjes, cilindertjes ofzo), dan wordt dat keurig gedaan (nadat ze eerst even bellen).
Wat doen ze bij mijn garage tijdens een grote beurt..,. Olie verversen, olie filter vervangen, luchtfilter en benzine filter controleren, vervangen indien nodig (deze laatste om de 2 beurten), nieuwe bougies, alle andere vloeistoffen controleren op niveau en werkingsgraad, accu controleren, wielophanging en remmen, controleren verlichting op weking en eventueel lampjes vervangen, werking van alle knoppen aan boord, ruitenwissers controleren, bandenspanning en ik zal nog wel wat vergeten zijn. Het is altijd een hele lijst als ik op de rekening kijk, en de vervangen oude onderdelen laten ze me altijd zien. En daarna een stukje rijden of dat alles goed is.
En bij de olides zit daar ook bij... kleppen controleren en eventueel stellen, nieuwe kleppendekselpakking (als die er af is geweest bij het controleren van de kleppen), contactpuntjes vervangen, eventueel rotor en condensator vervangen. Ik hoef nooit om deze zaken te vragen, dat doen ze gewoon automatisch. Echt, de auto wordt technisch gezien, altijd binnenste buiten gekeerd. En dat vind ik een heel fijn en veilig gevoel. Ben er in het verleden wel eens bijgeweest, dus ik heb het met eigen ogen kunnen aanschouwen.
Grote beurt is ook een stukje preventief onderhoud.
En zo hoort het ook in mijn visie.

- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ik sprak onlangs een monteur die bij een VW/Audi dealer werkt, en heb het remtrommelverhaal even nagevraagd.
Bij hen was het standaard bij een grote beurt testen op de rembank en de voeringdikte via een kijkgaatje in de remankerplaat controleren.
Extra werkzaamheden alleen bij afwijkingen (remkrachtverschil/piepen/warmlopen/nat worden van de remtrommels) of op verzoek van de klant.
Dit heeft ook te maken met de vaste prijzen die worden gehanteerd voor de verschillende onderhoudsbeurten.
Dus het klopt precies met de omschrijving van de werkzaamheden op de website. Alleen controle, geen herstel/schoonmaakwerkzaamheden.
Bij hen was het standaard bij een grote beurt testen op de rembank en de voeringdikte via een kijkgaatje in de remankerplaat controleren.
Extra werkzaamheden alleen bij afwijkingen (remkrachtverschil/piepen/warmlopen/nat worden van de remtrommels) of op verzoek van de klant.
Dit heeft ook te maken met de vaste prijzen die worden gehanteerd voor de verschillende onderhoudsbeurten.
Dus het klopt precies met de omschrijving van de werkzaamheden op de website. Alleen controle, geen herstel/schoonmaakwerkzaamheden.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- koop9
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
- Locatie: Zandvoort
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Het probleem van de t.s. is dat het piept bij rem los laten.
Dit is een bekend probleem bij alle vw audi´s met trommelremmen.
Wat er gebeurd is het volgende; tijdens het remmen worden de remschoenen op de ankerplaat verschoven.
Er zitten 3 uitstulpingen op de ankerplaat per remschoen waar hij tegenaan ligt.
Bij het rem los laten schuift de remschoen terug en ¨schraapt¨ het metalen deel (waar de voering op zit) langs deze uitstulping, deze is ook van metaal. En dit geeft het piepende geluid.
Het is heel simpel op te lossen, je hoeft niets te vervangen, maar even het wiel en de trommel er af en met een schroevendraaier even wat vet tussen de remschoen en de uitstulping smeren terwijl je met een 2e schroevendraaier de remschoen even van de ankerplaat drukt. Je kunt er ook spuitvet tussen spuiten maar dan bestaat de kans dat alles onder zit.
Klein klusje, zo gepiept.
Succes.
Dit is een bekend probleem bij alle vw audi´s met trommelremmen.
Wat er gebeurd is het volgende; tijdens het remmen worden de remschoenen op de ankerplaat verschoven.
Er zitten 3 uitstulpingen op de ankerplaat per remschoen waar hij tegenaan ligt.
Bij het rem los laten schuift de remschoen terug en ¨schraapt¨ het metalen deel (waar de voering op zit) langs deze uitstulping, deze is ook van metaal. En dit geeft het piepende geluid.
Het is heel simpel op te lossen, je hoeft niets te vervangen, maar even het wiel en de trommel er af en met een schroevendraaier even wat vet tussen de remschoen en de uitstulping smeren terwijl je met een 2e schroevendraaier de remschoen even van de ankerplaat drukt. Je kunt er ook spuitvet tussen spuiten maar dan bestaat de kans dat alles onder zit.
Klein klusje, zo gepiept.
Succes.