Extreme slijtage binnenzijde voorbanden

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Audi_gekkie

11 aug 2014, 02:53 0 x

Tijdens de APK kwam naar boven dat de de binnenzijde van het rijvlak volledig kaal was.
Zelfs zo ver dat bijna het staaldraad zichtbaar is.
Het overige profiel is nog keurig, rond de 3.5mm.

Ik heb de auto laten uitlijnen (3D uitlijnen met Hunter ...600) en de monteur gevraagd of de afwijkingen het gevolg waren van de slijtage.
Hij vond van niet, dus de kans is groot dat als ik er nieuwe banden op zet deze ook snel aan binnenzijde slijten.

Wat vinden jullie?
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

11 aug 2014, 08:40 0 x

Lijkt heel veel op het verhaal van de Golf 1 Diesel van mijn broer bijna 30 jaar geleden.
Had binnen een half jaar de binnenzijde van de voorbanden volledig kaal gereden,
bleek aan de sporing van de voorwielen te liggen.

Ik zie in het rapport dat de sporing van de voorwielen niet goed was en is aangepast, dat zou dus de
oorzaak kunnen zijn. Vreemd dat de monteur daar geen opmerking over heeft gemaakt.

Valt me ook op dat een aantal andere waarden niet goed waren en niet zijn aangepast,
had de monteur daar geen opmerkingen over?

Deze banden zitten er toch niet zo lang onder? Is de A2 toen ook uitgelijnd?
Hoe was het slijtagebeeld van de oude banden?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Pocoloco

11 aug 2014, 08:46 0 x

Aan alle twee de voor banden? Of alleen rechts ,maak me zorgen of de stand van wielvlucht rechts.
Audi_gekkie

11 aug 2014, 10:49 0 x

[quote="Peter_Audi_A2"]...Ik zie in het rapport dat de sporing van de voorwielen niet goed was en is aangepast, dat zou dus de
oorzaak kunnen zijn. Vreemd dat de monteur daar geen opmerking over heeft gemaakt.

Valt me ook op dat een aantal andere waarden niet goed waren en niet zijn aangepast,
had de monteur daar geen opmerkingen over?

Deze banden zitten er toch niet zo lang onder? Is de A2 toen ook uitgelijnd?
Hoe was het slijtagebeeld van de oude banden?[/quote]

Volgens de monteur kon dit slijtagepatroon niet liggen aan de afwijkingen voor het uitlijnen.

Welke zijn niet aangepast? Wielvlucht?
Volgens monteur is dit alleen te doen door het subframe los te maken?

Banden zitten er nu 30.000km om.
Slijtagebeeld oude banden (vorige eigenaar) weet ik helaas niet meer :cry:
Audi_gekkie

11 aug 2014, 10:51 0 x

[quote="pocoloco"]Aan alle twee de voor banden? Of alleen rechts ,maak me zorgen of de stand van wielvlucht rechts.[/quote]

Allebei de voorbanden.
Volgens monteur zit dit nog binnen de toleranties.
Wielvlucht is alleen te veranderen door subframe los te maken zegt hij.
Daar heeft hij de middelen niet voor was zijn verhaal.

De auto stuurt mooi recht en remt ook recht.
Beide keren door stuur los te laten.
Gribaldi

11 aug 2014, 11:38 0 x

Als de monteur geen gereedschap heeft om goed uit te lijnen is het geen goede uitlijn monteur. Het stuur krijg je alleen maar recht door alle punten uit te lijnen en niet het stuur los te halen. Dit betekend dat het subframe los moet waardoor de auto weer recht staat. Tevens is de wielvlucht belangrijk. Scheef slijtende banden komt door verkeerde sporing en kan ook door te lage bandenspanning komen. Helaas is de Audi 2 beperkt afstelbaar, maar wel genoeg om hem goed te laten sporen zodat de slijtage gelijkmatig verloopt. Het is ook een apk punt.
Audi_gekkie

11 aug 2014, 15:53 0 x

[quote="Gribaldi"]Als de monteur geen gereedschap heeft om goed uit te lijnen is het geen goede uitlijn monteur. Het stuur krijg je alleen maar recht door alle punten uit te lijnen en niet het stuur los te halen. Dit betekend dat het subframe los moet waardoor de auto weer recht staat. Tevens is de wielvlucht belangrijk. Scheef slijtende banden komt door verkeerde sporing en kan ook door te lage bandenspanning komen. Helaas is de Audi 2 beperkt afstelbaar, maar wel genoeg om hem goed te laten sporen zodat de slijtage gelijkmatig verloopt. Het is ook een apk punt.[/quote]

Ik heb het helemaal niet over stuur los laten gehad op dit punt :|
Ik zeg alleen dat de auto goed recht rijdt en remt zonder het stuur vast te houden.
Volgens heb was de sporing niet dusdanig verkeerd, waardoor het zo erg kon slijten.
Volgens de monteur die de APK heeft gedaan en het uitlijnen was het geen APK punt, maar een advies om de banden te vervangen.
Het uitlijnen is mijn initiatief geweest.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

11 aug 2014, 19:29 0 x

[quote="Audi-gekkie"]

Ik heb het helemaal niet over stuur los laten gehad op dit punt :|
Ik zeg alleen dat de auto goed recht rijdt en remt zonder het stuur vast te houden.
Volgens heb was de sporing niet dusdanig verkeerd, waardoor het zo erg kon slijten.
Volgens de monteur die de APK heeft gedaan en het uitlijnen was het geen APK punt, maar een advies om de banden te vervangen.
Het uitlijnen is mijn initiatief geweest.[/quote]

Bij mijn broer toendertijd stuurde en remde de auto ook recht.
Hij stuurde alleen een beetje zwaar, maar ja, voorwielaandrijver zonder stuurbekrachtiging ... ;)
Het verraderlijke van deze slijtage is dat je het alleen ziet als je de wielen volledig uitgestuurd hebt ... :oops:

Ik verbaas me er wel over dat het vervangen van de banden alleen een adviespunt is.
Zit er nog net het minimum profiel (1.6mm) aan de binnenzijde?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Pocoloco

11 aug 2014, 22:01 0 x

Heb nog eens goed het rapport bekeken , er zit een probleem in de askanteling .
1graad of te wel 60 minuten in vak termen buiten de tolerantie moet 4.20 zijn is 3.20 , maar of dit nu slijtage veroorzaakt aan beide wielen betwijfel ik . :s hock:
Wat ik zou doen is , lijn hem nog eens uit bij een ander bedrijf om te zien of deze waardes kloppen voor je gekken dingen in je hoofd haalt . Jij weet het beste of je rechts wel eens ergens tegen aan bent gereden toch ??

Afbeelding

tolerantie is 0.30 ,dus blijf er van die graad nog steeds 0.30 over die niet goed staat.
Pocoloco

11 aug 2014, 22:09 0 x

De monteur zal het misschien niet zeggen maar lees eens de rode regel onder de bon ;)
ik zie een heleboel rood :s hock:
Plaats reactie