Mijn schoonouders zoeken een zuinige lichte vierdeurs auto. Voorwaarde is wel dat ze hun elektrische fietsen mee moeten kunnen nemen. Voordat ik ze een A2 aan wil raden zoek ik een paar antwoorden. Alle auto's in die gewichtsklasse hebben vaak een kogeldruk van 50 kg (Yaris,I10, Micra) die zie je wel rijden met twee fietsen achterop. Eigenaren daarvan die ik sprak zeiden dat het geen enkel probleem is, hooguit iets doorzakken achter wat met hulpverleners op te vangen is. Hoe zit dat bij een A2?
Met de accu's eraf komen ze zo'n 8 kg boven de kogeldruk uit incl fietsendrager en 2 elektrische fietsen (58 kg).Is dit verantwoord, ik neem aan dat er een behoorlijke marge op de bevestiging en draagkracht van een trekhaak zit. Heeft iemand ervaring met een A2 en 2 elektrische fietsen achterop?
Trekhaak geschikt voor 2 elektrische fietsen?
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ik heb zelf wel een A2 met trekhaak & fietsdrager, maar geen ervaring met 2 elektrische fietsen achterop.
Heb zelf een lichte drager voor 1 fiets.
Edit: heb bij aankoop een originele afneembare trekhaak laten monteren, max kogeldruk is 50 kg.
A2'tjes met trekhaak zijn zeldzaam, en een trekhaak is een dure optie ...
Lees dit eens:
http://www.fietsen.123.nl/entry/12766/m ... eden-wat-n
Heb zelf een lichte drager voor 1 fiets.
Edit: heb bij aankoop een originele afneembare trekhaak laten monteren, max kogeldruk is 50 kg.
A2'tjes met trekhaak zijn zeldzaam, en een trekhaak is een dure optie ...
Lees dit eens:
http://www.fietsen.123.nl/entry/12766/m ... eden-wat-n
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Audi_gekkie
Tja er kan tussen praktijk en papier een groot verschil zijn.
Mijn ouders hadden in de jaren 80 een Ascona B-type, met daarop één van de eerste fietsdragers die er gemaakt zijn.
Deze fietsdrager was zeer robuust=zwaar en woog minimaal 20kg. De drager werd met 2 dikke pennen, die in een houder op de trekhaak zat, vast gezet.
Op deze fietsendrager konden 3 fietsen bevestigd worden.
We hadden er altijd 3 stadsfietsen op die rond de 20kg wogen.
Op de kogel kwam een druk te staan van dus 80kg!
hock:
Ik weet nog goed hoe de eerste ritjes gingen, want mijn vader was er toch niet gerust op. :lol:
De Brink-trekhaak moet maar 50kg kogeldruk hebben.
De fietsendrager is inmiddels 10 tallen malen gebruikt om fietsen en ander zwaar materiaal te vervoeren.
Inmiddels is de fietsdrager bijna 30 jaar oud en doet nog steeds dienst.
@kogelman
Het is altijd gevaarlijk je schoonouders iets aan te raden, want owee het niet bevalt :lol:
Zelf zou ik de A2 niet aanraden, dit door andere forumleden aangegeven redenen.
Ik zou aanbevelen (gewicht auto maximaal 1150kg en minimaal 4 deuren):
- Honda Jazz max. kogeldruk 70kg
- Renault Kangoo max. kogeldruk 75kg
- Dacia Logan max. kogeldruk 75kg
- enz...
Op http://www.autoweek.nl/autovergelijker?cache=no kun je bij "maten/gewichten" kijken naar max. kogeldruk.
Je zou kunnen aanbevelen een Volkswagen Touareg W12, die mag 140 kg kogeldruk en mag (geremd) 3500 kilo trekken. :mrgreen:
Mijn ouders hadden in de jaren 80 een Ascona B-type, met daarop één van de eerste fietsdragers die er gemaakt zijn.
Deze fietsdrager was zeer robuust=zwaar en woog minimaal 20kg. De drager werd met 2 dikke pennen, die in een houder op de trekhaak zat, vast gezet.
Op deze fietsendrager konden 3 fietsen bevestigd worden.
We hadden er altijd 3 stadsfietsen op die rond de 20kg wogen.
Op de kogel kwam een druk te staan van dus 80kg!

Ik weet nog goed hoe de eerste ritjes gingen, want mijn vader was er toch niet gerust op. :lol:
De Brink-trekhaak moet maar 50kg kogeldruk hebben.
De fietsendrager is inmiddels 10 tallen malen gebruikt om fietsen en ander zwaar materiaal te vervoeren.
Inmiddels is de fietsdrager bijna 30 jaar oud en doet nog steeds dienst.

@kogelman
Het is altijd gevaarlijk je schoonouders iets aan te raden, want owee het niet bevalt :lol:
Zelf zou ik de A2 niet aanraden, dit door andere forumleden aangegeven redenen.
Ik zou aanbevelen (gewicht auto maximaal 1150kg en minimaal 4 deuren):
- Honda Jazz max. kogeldruk 70kg
- Renault Kangoo max. kogeldruk 75kg
- Dacia Logan max. kogeldruk 75kg
- enz...
Op http://www.autoweek.nl/autovergelijker?cache=no kun je bij "maten/gewichten" kijken naar max. kogeldruk.
Je zou kunnen aanbevelen een Volkswagen Touareg W12, die mag 140 kg kogeldruk en mag (geremd) 3500 kilo trekken. :mrgreen:
Bedankt voor de input, heren.
Het artikel kende ik al Peter. Er is vaak een verschil tussen theorie en praktijk.
Bij ons in de buurt zeggen ze wel eens: "Vaak bin'j te bange", alles wordt tegenwoordig dichtgetimmerd door regelgeving.
De voorschriften van de fabrikant zijn helder, maar hier zit m.i. een enorme marge in voordat er iets
kapot zal gaan (zoals het voorbeeld van de Ascona van Audi Gekkie).
Mijn schoonouders hebben willen graag onder de 1000 kg blijven en hebben altijd Japans gereden (Nissan), maar
in die klasse kom je ook uit op kogeldruk van 50 kg. max.(bijv. Nissan Pixo en Micra)
Ik heb al gezocht op kogeldruk, maar dan kom je inderdaad uit op zwaardere en minder-zuinige auto's.
De Dacia Sandero 1.2. en Fiat Panda 1.2 hebben wel meer kogeldruk (75kg en 65 kg) heb ik ze aangegeven, maar dat spreekt mijn schoonouders minder aan. Kortom: wordt vervolgd, ik vermoed dat ze voor Japans zullen blijven gaan.
Het artikel kende ik al Peter. Er is vaak een verschil tussen theorie en praktijk.
Bij ons in de buurt zeggen ze wel eens: "Vaak bin'j te bange", alles wordt tegenwoordig dichtgetimmerd door regelgeving.
De voorschriften van de fabrikant zijn helder, maar hier zit m.i. een enorme marge in voordat er iets
kapot zal gaan (zoals het voorbeeld van de Ascona van Audi Gekkie).
Mijn schoonouders hebben willen graag onder de 1000 kg blijven en hebben altijd Japans gereden (Nissan), maar
in die klasse kom je ook uit op kogeldruk van 50 kg. max.(bijv. Nissan Pixo en Micra)
Ik heb al gezocht op kogeldruk, maar dan kom je inderdaad uit op zwaardere en minder-zuinige auto's.
De Dacia Sandero 1.2. en Fiat Panda 1.2 hebben wel meer kogeldruk (75kg en 65 kg) heb ik ze aangegeven, maar dat spreekt mijn schoonouders minder aan. Kortom: wordt vervolgd, ik vermoed dat ze voor Japans zullen blijven gaan.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
@Kogelman,
Ik wil hier toch even op reageren.
Als je vraagt of het kan, kun je waarschijnlijk wel 3 fietsen achterop de A2 vervoeren.
Mijn reaktie heeft niet met angst te maken, maar met risico op bekeuringen en evt. problemen met de verzekering bij schade.
Vroeger gaf Oom agent je een waarschuwing als je te zwaar beladen was, tegenwoordig krijg je meteen
een bekeuring.
Vroeger was het een geval van pech, als de fiets van de drager afviel, tegenwoordig gaat men meteen op zoek naar de oorzaak en de verzekering zal waarschijnlijk niet nalaten de claim af te wijzen op grond van overbelading.
Ik wil hier toch even op reageren.
Als je vraagt of het kan, kun je waarschijnlijk wel 3 fietsen achterop de A2 vervoeren.
Mijn reaktie heeft niet met angst te maken, maar met risico op bekeuringen en evt. problemen met de verzekering bij schade.
Vroeger gaf Oom agent je een waarschuwing als je te zwaar beladen was, tegenwoordig krijg je meteen
een bekeuring.
Vroeger was het een geval van pech, als de fiets van de drager afviel, tegenwoordig gaat men meteen op zoek naar de oorzaak en de verzekering zal waarschijnlijk niet nalaten de claim af te wijzen op grond van overbelading.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Audi_gekkie
[quote="Kogelman"]Kortom: wordt vervolgd, ik vermoed dat ze voor Japans zullen blijven gaan.[/quote]
Dus het wordt een multifunctionele Honda Jazz?

[quote="Audi-gekkie"][quote="Kogelman"]Kortom: wordt vervolgd, ik vermoed dat ze voor Japans zullen blijven gaan.[/quote]
[/quote]
Ik denk inderdaad dat zo'n auto voor mijn schoonouders beter geschikt is.

Ik denk inderdaad dat zo'n auto voor mijn schoonouders beter geschikt is.