EGR en olie verbruik
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="koop9"]op zich niet hoor maar je lampje gaat branden en daar heb je niks aan.
maar daar word geen enkele A2 op apk afgekeurd. dus daar geen zorgen over.
kwaad kan het verder niet.
en je kan voor dat gele lampje nog altijd een ¨denk aan mij¨ plaatje plakken! :mrgreen:[/quote]
Krijg je geen problemen met de 4-gas test voor de APK?
maar daar word geen enkele A2 op apk afgekeurd. dus daar geen zorgen over.
kwaad kan het verder niet.
en je kan voor dat gele lampje nog altijd een ¨denk aan mij¨ plaatje plakken! :mrgreen:[/quote]
Krijg je geen problemen met de 4-gas test voor de APK?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
[quote="Slinetje"]Nu je het zegt, wel veel snelweg km. 110 op de cruise control maar inmiddels 1 op 17 gemiddeld.
Dat cijfertje haalde ik nooit het was eerder 1 op 15
Vandaar mijn gedachtengang of er een relatie was tussen olieverbruik en EGR.
mocht er wat veranderen hou ik jullie op de hoogte.
groet Slinetje.[/quote]
Het gunstigste verbruik wat ik heb behaald was 1 op 16, ook bij ca. 110 km/h (vrijwel de hele route van 100 km
snelheidsbeperking).
Ik heb zelf nooit een brandend motorlampje gezien, het EGR-traject is daarvoor schijnbaar (nog) niet ernstig genoeg vervuild.
Dat cijfertje haalde ik nooit het was eerder 1 op 15
Vandaar mijn gedachtengang of er een relatie was tussen olieverbruik en EGR.
mocht er wat veranderen hou ik jullie op de hoogte.
groet Slinetje.[/quote]
Het gunstigste verbruik wat ik heb behaald was 1 op 16, ook bij ca. 110 km/h (vrijwel de hele route van 100 km
snelheidsbeperking).
Ik heb zelf nooit een brandend motorlampje gezien, het EGR-traject is daarvoor schijnbaar (nog) niet ernstig genoeg vervuild.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Audi_gekkie
@Peter_Audi_A2
Ik denk dat je bij een benzine ook niet bang hoeft te zijn dat de EGR erg vuil wordt.
Het zijn vooral de diesels die met hun roetuitstoot problemen kunnen krijgen met de EGR.
Ik denk dat je bij een benzine ook niet bang hoeft te zijn dat de EGR erg vuil wordt.
Het zijn vooral de diesels die met hun roetuitstoot problemen kunnen krijgen met de EGR.
Hoi allen,
De benzine variant (zoals mijn auto) wordt wel degelijk vuil.
Ik heb een open blok gezien van iemand die het nieuwe rijden erg serieus neemt en maar 5000 km. per jaar rijdt.
helemaal zwart gekoekt en een hoog olie verbruik.
Mijn oude EGR klep zat ook vol met zwarte troep, ik vermoed dat de vorige eigenaar(s) ook niet veel km. hadden gemaakt.
Toen ik deze auto kocht reed ik 10000 km. per jaar, inmiddels is er in mijn werk nogal wat verandert en kom nu uit op 25000 km.
Achteraf was een diesel een betere keus geweest, maar ja?
gelukkig heb een Nederlandse auto en een strakke nette uitvoering en als het zo blijft ga ik km. maken tegen een lage kostprijs.
Dus blijf ik lekker tuffen met een grijns op mijn gezicht.
blijf jullie regelmatig op de hoogte houden van mijn vorderingen.
groet,
Slinetje
De benzine variant (zoals mijn auto) wordt wel degelijk vuil.
Ik heb een open blok gezien van iemand die het nieuwe rijden erg serieus neemt en maar 5000 km. per jaar rijdt.
helemaal zwart gekoekt en een hoog olie verbruik.
Mijn oude EGR klep zat ook vol met zwarte troep, ik vermoed dat de vorige eigenaar(s) ook niet veel km. hadden gemaakt.
Toen ik deze auto kocht reed ik 10000 km. per jaar, inmiddels is er in mijn werk nogal wat verandert en kom nu uit op 25000 km.
Achteraf was een diesel een betere keus geweest, maar ja?
gelukkig heb een Nederlandse auto en een strakke nette uitvoering en als het zo blijft ga ik km. maken tegen een lage kostprijs.
Dus blijf ik lekker tuffen met een grijns op mijn gezicht.

blijf jullie regelmatig op de hoogte houden van mijn vorderingen.
groet,
Slinetje
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
@Slinetje,
Is er nog (goed) nieuws te melden over het olie/benzineverbruik na het schoonmaken van het inlaat/EGR-gedeelte?
Is er nog (goed) nieuws te melden over het olie/benzineverbruik na het schoonmaken van het inlaat/EGR-gedeelte?

- henkje
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
bij mij geen relatie tussen olieverbruik en egr-klep.(wordt met regelmaat gereinigd).bij aanschaf van de a2 veel gelezen op forums over olieverbruik.meteen na aanschaf besloten om er 10w40 semi-synthetisch in te kiepen na advies op forum.in mijn achterhoofd toch altijd nieuwsgierig naar 5w30 zoals voorgeschreven.ben overgestapt en ik moet zeggen dat ik er zeer over te spreken ben.waar mijn olieverbruik eerst 1 liter was op 5000 km , is dit nu naar NUL gegaan.motor loopt merkbaar rustiger.
volgens de techneuten is de verdamping van de 5w30 stukken minder als van de 10w40.ben trouwens uit kostenoverweging gegaan voor orginele opel dexos2 5w30 longlife voor 17,95 per 5 liter.volgens de specs ook geschikt voor a2.
volgens de techneuten is de verdamping van de 5w30 stukken minder als van de 10w40.ben trouwens uit kostenoverweging gegaan voor orginele opel dexos2 5w30 longlife voor 17,95 per 5 liter.volgens de specs ook geschikt voor a2.
- koop9
- Motortype: (nog) geen Audi A2
[quote="henkje"]
ben trouwens uit kostenoverweging gegaan voor orginele opel dexos2 5w30 longlife voor 17,95 per 5 liter.volgens de specs ook geschikt voor a2.[/quote]
beste henkje.
wat ik zo kan vinden is dat deze olie niet geschikt is als longlife olie.....
de specificatie van de opel dexos2 5w30 is vw 502.00 505.00 505.01 dit is voor normale onderhouds interval van 15.000km
dat opel hier een longlife embleem op plakt wil niet zeggen dat dit voor alle merken geld, er zijn diverse 5w30 op de markt die niet geschikt zijn als longlife olie voor de A2, audi heeft zijn eigen specificaties en let daar echt goed op.
als je de auto op longlife onderhoud wilt laten draaien moet er vw 503.00 of 504.00 in. (benzine motor)
als je op longlife gaat rijden moet je ook de instelling van instrumentenpaneel weer juist instellen met testkast.
ga met de olie die je er nu in hebt geen longlife waardes aanhouden (max 30.000km) want dat vind hij niet fijn en door het verdwijnen van de toegevoegde dopes na verloop van tijd kan dit aanslag in de motor veroorzaken en wellicht juist olie verbruik te weeg brengen.
zie ook mijn postings op deze pagina;
http://www.audi-a2.nl/post24079.html?hi ... ife#p24079
ben trouwens uit kostenoverweging gegaan voor orginele opel dexos2 5w30 longlife voor 17,95 per 5 liter.volgens de specs ook geschikt voor a2.[/quote]
beste henkje.
wat ik zo kan vinden is dat deze olie niet geschikt is als longlife olie.....
de specificatie van de opel dexos2 5w30 is vw 502.00 505.00 505.01 dit is voor normale onderhouds interval van 15.000km
dat opel hier een longlife embleem op plakt wil niet zeggen dat dit voor alle merken geld, er zijn diverse 5w30 op de markt die niet geschikt zijn als longlife olie voor de A2, audi heeft zijn eigen specificaties en let daar echt goed op.
als je de auto op longlife onderhoud wilt laten draaien moet er vw 503.00 of 504.00 in. (benzine motor)
als je op longlife gaat rijden moet je ook de instelling van instrumentenpaneel weer juist instellen met testkast.
ga met de olie die je er nu in hebt geen longlife waardes aanhouden (max 30.000km) want dat vind hij niet fijn en door het verdwijnen van de toegevoegde dopes na verloop van tijd kan dit aanslag in de motor veroorzaken en wellicht juist olie verbruik te weeg brengen.
zie ook mijn postings op deze pagina;
http://www.audi-a2.nl/post24079.html?hi ... ife#p24079