inhouden of stotteren tijdens het net wegrijden...
Beste medeTDI liefhebbers,
Ik zit met een kleine issue, ik weet niet of het een probleem is of dat het kwaad kan, maar wil het hier graag even voorleggen om te kijken of het iemand bekend in de oren klinkt.
Ik heb een Audi A2 met 1.4 TDI, gechipt (JOS) en verder standaard, laatste keer geen foutcodes gevonden bij Jos, dus sinds mijn aankoop 'probleemvrij'.
Sinds een paar weken heb ik het volgende wat er gebeurt, bij het opstarten rijdt ik rustig weg en dan bij de eerste optrekgelegenheid voel je een dipje in de trekkracht (alsof er even geen aandrijving is) en dan gaat die gewoon weer verder, ik noem dit een 'stotter'. Nu is een enkele stotter niet echt storend, het kwam ook niet vaker meer voor dan alleen na het opstarten. Nadat vandaag bij het wegrijden van het werk er wel een stuk of vijf keer achter elkaar werdt 'gestotterd'... dat vind ik wel zorgelijk!
Verder gebeurt het ook wel eens, dat wanneer ik vanuit huis de snelweg oprijd en dus op het gas ga (rustig), er een kleine dip voelbaar is tijdens het acceleren, alsof er even geen brandstof wordt ingespoten? zo voelt dat...
Heeft iemand op dit fantastische forum, enig idee, waar ik moet gaan zoeken.
Ik weet dat ik het beste eerst iemand moet zoeken met VAGCOM om de auto uit te lezen, maar die zitten niet bij mij in de buurt, volgens de VAGCOM kaart.
Dus als iemand deze dingen herkent, en weet wat het bij hem/haar was, dan zou ik dat graag willen weten!
Alvast bedankt!
Ik zit met een kleine issue, ik weet niet of het een probleem is of dat het kwaad kan, maar wil het hier graag even voorleggen om te kijken of het iemand bekend in de oren klinkt.
Ik heb een Audi A2 met 1.4 TDI, gechipt (JOS) en verder standaard, laatste keer geen foutcodes gevonden bij Jos, dus sinds mijn aankoop 'probleemvrij'.
Sinds een paar weken heb ik het volgende wat er gebeurt, bij het opstarten rijdt ik rustig weg en dan bij de eerste optrekgelegenheid voel je een dipje in de trekkracht (alsof er even geen aandrijving is) en dan gaat die gewoon weer verder, ik noem dit een 'stotter'. Nu is een enkele stotter niet echt storend, het kwam ook niet vaker meer voor dan alleen na het opstarten. Nadat vandaag bij het wegrijden van het werk er wel een stuk of vijf keer achter elkaar werdt 'gestotterd'... dat vind ik wel zorgelijk!
Verder gebeurt het ook wel eens, dat wanneer ik vanuit huis de snelweg oprijd en dus op het gas ga (rustig), er een kleine dip voelbaar is tijdens het acceleren, alsof er even geen brandstof wordt ingespoten? zo voelt dat...
Heeft iemand op dit fantastische forum, enig idee, waar ik moet gaan zoeken.
Ik weet dat ik het beste eerst iemand moet zoeken met VAGCOM om de auto uit te lezen, maar die zitten niet bij mij in de buurt, volgens de VAGCOM kaart.
Dus als iemand deze dingen herkent, en weet wat het bij hem/haar was, dan zou ik dat graag willen weten!
Alvast bedankt!
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Check dit topic eens: http://www.audi-a2.nl/topic464.html.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
@DitchA2
Heb je geen brandende ASR en ABS lampjes?
Hier ook beschreven, kabelboom voor de verstuivers.
75-pk-tdi-stotteren-onregelmatige-loop-abs-en-asr-melding-t1871.html
Heb je geen brandende ASR en ABS lampjes?
Hier ook beschreven, kabelboom voor de verstuivers.
75-pk-tdi-stotteren-onregelmatige-loop-abs-en-asr-melding-t1871.html
@ Audigekkie,
Ik heb gelukkig geen lampjes branden, er is nergens een waarschuwing gegeven.
Het enige wat ik gedaan heb, is een flesje van Wynn's dieselreiniger in de tank erbij gegooid, hierna was de A2 wel meteen een stuk zuiniger in verbruik na die tank, enkel met een nieuwe volle tank (waar ik nu mee rijd), gebeurt dus dit steeds.
Misschien nog meer vervuiling in de verstuivers?
Het gebeurt ook in mijn beleving alleen met een koud motorblok, als ik eenmaal de temperatuurmeter op 90 heb staan en gas geef, gaat die gewoon in een stuk door...
Greetz,
Ditch
Ik heb gelukkig geen lampjes branden, er is nergens een waarschuwing gegeven.
Het enige wat ik gedaan heb, is een flesje van Wynn's dieselreiniger in de tank erbij gegooid, hierna was de A2 wel meteen een stuk zuiniger in verbruik na die tank, enkel met een nieuwe volle tank (waar ik nu mee rijd), gebeurt dus dit steeds.
Misschien nog meer vervuiling in de verstuivers?
Het gebeurt ook in mijn beleving alleen met een koud motorblok, als ik eenmaal de temperatuurmeter op 90 heb staan en gas geef, gaat die gewoon in een stuk door...
Greetz,
Ditch
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Dan wordt het toch uitlezen.
Misschien kun je terecht waar je de auto hebt gekocht.
Misschien kun je terecht waar je de auto hebt gekocht.
Hier nog even een update van dit topic.
Sinds het begin van dit topic tot op heden, is het stotteren nagenoeg opgehouden, nadat de eerste tank leeg was gereden (die met het spul van Wynn's), is de tweede tank helemaal opgegaan zonder een moment van stotteren..., misschien dat het vuil wat los is gekomen, het brandstoffilter even heeft verstopt en na een tijdje weer een goede doorstroming heeft gekregen?
Nu weer een volle tank erin en ik hoop dat het probleem voor mij is opgelost, wel ga ik bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt het brandstoffilter laten vervangen! :mrgreen:
Een bijkomend voordeel wat er wel bij is gekomen is dat het verbruik van de beide tanks is teruggebracht van 1 op 21 naar nu 1 op 22.5 (beide tanks na het Wynn's spul).
Dat is weer goed nieuws, is het toch nog ergens goed voor geweest!
Sinds het begin van dit topic tot op heden, is het stotteren nagenoeg opgehouden, nadat de eerste tank leeg was gereden (die met het spul van Wynn's), is de tweede tank helemaal opgegaan zonder een moment van stotteren..., misschien dat het vuil wat los is gekomen, het brandstoffilter even heeft verstopt en na een tijdje weer een goede doorstroming heeft gekregen?
Nu weer een volle tank erin en ik hoop dat het probleem voor mij is opgelost, wel ga ik bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt het brandstoffilter laten vervangen! :mrgreen:
Een bijkomend voordeel wat er wel bij is gekomen is dat het verbruik van de beide tanks is teruggebracht van 1 op 21 naar nu 1 op 22.5 (beide tanks na het Wynn's spul).
Dat is weer goed nieuws, is het toch nog ergens goed voor geweest!

- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Mooi Ditch dat het voorlopig goed gaat.
Brandstoffilter lijkt mij slim om te vervangen.
Heb je een idee hoe oud dat filter is?
Brandstoffilter lijkt mij slim om te vervangen.
Heb je een idee hoe oud dat filter is?
Beste A2 liefhebbers, hier een update van mijn topic.
Ik heb 20 september de A2 een grote beurt en distributiewissel gegeven en alle filters vervangen, ook brandstof en ook de kabelboom laten vervangen van de kop.
Sinds die beurt is er geen stottermoment meer waargenomen :mrgreen: , dus een van bovenstaande onderdelen was de boosdoener, waarschijnlijk de kabelboom.
Wat wel minder was, was dat de distributieriem nog nooit eerder vervangen was (167000 km)
hock: , ondanks dat dit wel in het ondrehoudsboekje vermeld stond met officiele Audidealer stempel erbij (87000 km). De toestand van de riem was dusdanig slecht (helemaal uitgedroogd, overal scheurtjes in en helemaal bruin uitgeslagen) dat deze voor 100% nooit vervangen is. Toch jammer dat je ook van een officiele dealer stempel niet uit kan gaan. :?
Ik ben al met al erg blij dat ik er nu achter ben gekomen en nu wel weet wat er allemaal aan gedaan is, zodat ik met een gerust hart op weg kan met mijn A2tje.
Wat ook opvalt is dat het verbruik zuiniger is geworden, van gemiddeld 1 op 21 naar 1 op 22.8 over de laatste twee tanks... dit misschien omdat het brandstoffilter wel dicht zat?
Groeten van een tevreden A2 liefhebber
Ik heb 20 september de A2 een grote beurt en distributiewissel gegeven en alle filters vervangen, ook brandstof en ook de kabelboom laten vervangen van de kop.
Sinds die beurt is er geen stottermoment meer waargenomen :mrgreen: , dus een van bovenstaande onderdelen was de boosdoener, waarschijnlijk de kabelboom.
Wat wel minder was, was dat de distributieriem nog nooit eerder vervangen was (167000 km)

Ik ben al met al erg blij dat ik er nu achter ben gekomen en nu wel weet wat er allemaal aan gedaan is, zodat ik met een gerust hart op weg kan met mijn A2tje.
Wat ook opvalt is dat het verbruik zuiniger is geworden, van gemiddeld 1 op 21 naar 1 op 22.8 over de laatste twee tanks... dit misschien omdat het brandstoffilter wel dicht zat?
Groeten van een tevreden A2 liefhebber

- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Hallo Paul, zeker weten dat de kabelboom het probleem was.
Wat betreft de distributieriem. Je hebt ongelooflijk veel geluk gehad!
De distributieriem van mijn A2 was bij de eerste eigenaar geknapt bij 224.000km terwijl deze 10.000km over de vervang termijn was.
Nu moet je gaan twijfelen of het hele onderhoudsboekje niet van een andere A2 is of misschien later ingevuld. :roll:
Waar heb je de auto gekocht? Ik zou zeker verhaal gaan halen.
Vraag anders hier op het forum of men in de historie van je A2 kan kijken.
Wat betreft de distributieriem. Je hebt ongelooflijk veel geluk gehad!
De distributieriem van mijn A2 was bij de eerste eigenaar geknapt bij 224.000km terwijl deze 10.000km over de vervang termijn was.
Nu moet je gaan twijfelen of het hele onderhoudsboekje niet van een andere A2 is of misschien later ingevuld. :roll:
Waar heb je de auto gekocht? Ik zou zeker verhaal gaan halen.
Vraag anders hier op het forum of men in de historie van je A2 kan kijken.