Een los leidinkje en een doodlopende ribbelbuis
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Vandaag viel mij het volgende op:
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
[quote="msstona"]Daar moet het slangetje op is van de EGR.[/quote]
Tijdens het rijden bemerk ik niks merkwaardigs en ook de boardcomp. geeft geen melding (motormanagement-lampje).
Is dat niet raar?
Tijdens het rijden bemerk ik niks merkwaardigs en ook de boardcomp. geeft geen melding (motormanagement-lampje).
Is dat niet raar?
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
@msstona
Bedankt voor je reacties.
Wat doet dat losse leidinkje?
Creëert deze een bepaalde druk, die nodig is voor het functioneren van de EGR?
Komt er schone lucht of uitlaatgassen doorheen?
Bedankt voor je reacties.

Wat doet dat losse leidinkje?
Creëert deze een bepaalde druk, die nodig is voor het functioneren van de EGR?
Komt er schone lucht of uitlaatgassen doorheen?
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
[quote="msstona"]Trekt Vacuüm dat slangetje , wordt de EGR klep bedient.
Uitlaatgassen gaan door de EGR ,daarom zit de EGR vaak vol met roet.[/quote]
Dat laatste is mij bekend.
Ik was eigenlijk al van plan de EGR af te doppen, maar nu dat slangetje eraf ligt werkt de EGR dus ook niet?
Staat deze dan constant open of dicht?
Als deze dicht staat is dit een stuk makkelijker dan EGR open maken en afdoppen.
Uitlaatgassen gaan door de EGR ,daarom zit de EGR vaak vol met roet.[/quote]
Dat laatste is mij bekend.
Ik was eigenlijk al van plan de EGR af te doppen, maar nu dat slangetje eraf ligt werkt de EGR dus ook niet?
Staat deze dan constant open of dicht?
Als deze dicht staat is dit een stuk makkelijker dan EGR open maken en afdoppen.

- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Graag zou ik nog antwoord willen hebben of ik door dit losse slangetje hetzelfde bereikt dan het afdoppen van de EGR.
Met andere woorden wordt het klephuis en EGR nou wel of niet aangetast door roet.
Kan het kwaad dit vacuüm slangetje niet aan te sluiten, want het blijkt dat waar deze normaliter op zit afgeknapt te zijn.
Met andere woorden wordt het klephuis en EGR nou wel of niet aangetast door roet.
Kan het kwaad dit vacuüm slangetje niet aan te sluiten, want het blijkt dat waar deze normaliter op zit afgeknapt te zijn.

- YellowFellow
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 24 mar 2012, 17:48
@Audi-gekkie
Standaard zit de EGR dicht als hij niet met vacuum is bekrachtigd. Als-ie open had gestaan had je dat wel gezien - in je achteruitkijk spiegel om precies te zijn :lol:
Als ik jou was zou ik niet te lang wachten met afdoppen van dat slangetje. Ookal werkt de EGR zelf niet, de vacuum solenoid (zwarte doosje met grijze dop) werkt wel en stuurt nog steeds vacuum 't slangetje in. Aangezien vacuum onderdruk is, zuigt die leiding dus lucht -en vuil- naar binnen. En dat eindigt allemaal in je tandempomp. Niet bevorderlijk voor de conditie daarvan.
Ik denk dat als je 'm afdopt je ook zult merken dat je rempedaal wat 'gevoeliger' wordt. Aangezien het systeem op dit moment vacuum lekt, krijgt de rembekrachtiger daardoor ook iets minder vacuum. Minder remkracht versterking dus. Het zal niet de hele wereld schelen, maar wellicht dat je het wel kan merken.
Dus kortom: schoef in de slang (of een oud bitje van een schoevedraaier) en lekker laten zitten zo.
Standaard zit de EGR dicht als hij niet met vacuum is bekrachtigd. Als-ie open had gestaan had je dat wel gezien - in je achteruitkijk spiegel om precies te zijn :lol:
Als ik jou was zou ik niet te lang wachten met afdoppen van dat slangetje. Ookal werkt de EGR zelf niet, de vacuum solenoid (zwarte doosje met grijze dop) werkt wel en stuurt nog steeds vacuum 't slangetje in. Aangezien vacuum onderdruk is, zuigt die leiding dus lucht -en vuil- naar binnen. En dat eindigt allemaal in je tandempomp. Niet bevorderlijk voor de conditie daarvan.
Ik denk dat als je 'm afdopt je ook zult merken dat je rempedaal wat 'gevoeliger' wordt. Aangezien het systeem op dit moment vacuum lekt, krijgt de rembekrachtiger daardoor ook iets minder vacuum. Minder remkracht versterking dus. Het zal niet de hele wereld schelen, maar wellicht dat je het wel kan merken.
Dus kortom: schoef in de slang (of een oud bitje van een schoevedraaier) en lekker laten zitten zo.
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Bedankt voor je heldere antwoord YellowFellow
Inmiddels heb ik het slangetje dicht gemaakt.
Dus doordat de EGR-klep nu dicht blijft komt er ook geen roet in?
Dan is deze manier toch veel makkelijker dan de EGR afdoppen door middel van een plaatje?

Inmiddels heb ik het slangetje dicht gemaakt.

Dus doordat de EGR-klep nu dicht blijft komt er ook geen roet in?
Dan is deze manier toch veel makkelijker dan de EGR afdoppen door middel van een plaatje?