Uitgelijnd en nóg staat stuur iets naar links en trekt de auto naar rechts weg.

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 330
Lid geworden op: 08 aug 2010, 01:20
Locatie: Midden-Drenthe
Motortype: (nog) geen Audi A2

10 nov 2014, 20:07 0 x

Op zich maakt het niet uit hoe een band/wiel gebalanceerd wordt, of dit nu aan een kant met een of voor mijn part met drie loodjes gebruikt worden, dit maakt niet uit. In feite ben je altijd bezig met "weg" balanceren  met lood. Auto gaat ook niet trekken in het stuur door onbalans, hooguit heb je een onrustig en niet fijn rijdende auto.
Jos.
JBAutoservice BV
Gebruikersavatar
Eekastar
Berichten: 436
Lid geworden op: 26 sep 2014, 22:43

10 nov 2014, 20:44 0 x

Zo wordt dit draadje wmb steeds interessanter!
Het is helaas mijn ervaring met uitlijners dat ze weinig mededeelzaam zijn over de werkzaamheden. Nu ik de variabelen van Caster, Camber en Sporing een klein beetje begin te snappen komt de vraag op wat bij uitlijning de aanpak of volgorde is om tot een gewenst resultaat te komen.
Ik snap bv. niet hoe het kan dat, terwijl het stuur van mn auto onder mn ogen is recht- en vastgezet, deze na de bijstelling van sporing en wielvlucht (zie rapport hierboven) toch weer in dezelfde, iets naar links gedraaide stand komt te staan.
Gebruikersavatar
koop9
Berichten: 1285
Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
Locatie: Zandvoort
Motortype: (nog) geen Audi A2

10 nov 2014, 21:17 0 x

Nu word het interessant !!!!!!  (leg ik later wel uit)
Eekastar, vertel, je stuur staat naar links en je auto trekt naar rechts.
Hoe constateer jij dat hij trekt?
Doe je dit door op een rechte weg je stuur recht te zetten en dat hij dan naar rechts gaat?
Of laat je je stuur met 2 handen los en laat je de auto rechtdoor rijden en dat hij dan naar rechts gaat? 
Gebruikersavatar
Eekastar
Berichten: 436
Lid geworden op: 26 sep 2014, 22:43

10 nov 2014, 21:28 0 x

Optie twee.Wanneer ik het stuur vasthou om rechtuit te gaan is de stuurstand iets naar links (= ook de ruststand waarin het stuurt automatisch terugkeert) Laat ik het stuur vervolgens los, dan 'dwaalt' de auto naar rechts, zonder dat ik daarbij veel stuurbeweging zie. Doet zich voor bij alle snelheden en ongeacht het wegdek.
Gebruikersavatar
koop9
Berichten: 1285
Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
Locatie: Zandvoort
Motortype: (nog) geen Audi A2

10 nov 2014, 22:14 0 x

Aahh jammer, ik hoopte dat het optie 1 zou zijn maar de A2 rijder is een slimmer mens dan de gemiddelde automobilist !!
Zo vaak meegemaakt dat een klant komt met hij trekt en dat dan blijkt dat het stuur een tandje verkeerd staat en dat ze dan op de weg het stuur recht zetten en dat hij dan (uiteraard) naar 1 kant toe gaat....


Laat hem eerst maar eens opnieuw controleren met alle metingen er bij en de wielvlucht goed zetten.
Dat moet als eerste gebeuren, daarna kunnen we pas verder nadenken over het probleem.
Gebruikersavatar
Eekastar
Berichten: 436
Lid geworden op: 26 sep 2014, 22:43

10 nov 2014, 22:22 0 x

Hè Koop, ik dacht nou gaat ie komen: zet je stuur naar rechts en geef de wagen links n schop en je rijdt weer op rails   :-B
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

11 nov 2014, 00:39 0 x

@koop9 <i>"Of laat je je stuur met 2 handen los en laat je de auto rechtdoor rijden en dat hij dan naar rechts gaat?"</i>
Negen van de tien keer gaat de auto ook naar rechts! Dit heeft te maken met het afschot van de weg, zodat regenwater de berm in kan vloeien.
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6369
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

11 nov 2014, 10:59 0 x

Met interesse heb ik de afgelopen periode de informatie in dit draadje gevolgd. Het is en blijft een vrij complexe materie voor de leek en ik kan me voorstellen dat @Eekastar overladen met deze informatie nog geen zuiver betoog / krachtige argumenten kan gebruiken richting het bedrijf waar de auto onder handen is genomen. Het kan zomaar leiden tot spraakverwarring en discussies.

Wat in mijn ogen ook tot spraakverwarring leidt is de wijze waarop de auto naar rechts trekt. Ik heb vanochtend eens goed opgelet op de zgn. wegkanteling en daar merk je tijdens het rijden weinig tot niets van, kleine stuurcorrecties daargelaten. Sommige wegen hebben een iets sterkere kanteling, maar ook dan is er geen neiging van de auto om daardoor naar rechts te trekken.

Naar rechts trekken betekent voor mij dat je bij rechtuit rijden het stuur niet losjes kunt vasthouden terwijl de auto continue neigt een andere koers naar rechts te kiezen. Als dat normaal zou zijn dan zou dit het rijden bijzonder vermoeiend maken omdat je continue bezig bent stuurcorrecties uit te voeren.

@Eekastar heeft al aangegeven dat het op elke weg optreedt, dus wat mij betreft kan het argument wegkanteling van de baan. Ik zou het advies van @koop9 eerst opvolgen met desnoods een uitdraai van het hele draadje onder de arm met de belangrijkste zaken dik gearceerd, dan treedt je goed beslagen ten ijs.

Maar dat is mijn bescheiden mening ... :)
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
Eekastar
Berichten: 436
Lid geworden op: 26 sep 2014, 22:43

11 nov 2014, 11:16 0 x

Niet te bescheiden daar in "Hé Jim, hoe spel Ernèm?...  De Rijn, de Fles, de Hoeren & Vitès, RightOn!"
<div>Niks terug naar http://www.ronvanempel.nl/home.asp maar gewoon ouderwets naar t hoge Noorden. Van Empel is n wielenman en heeft geen zin om verder te kijken, zo is mijn indruk.Met dat onderstel gaat t hoe-dan-ook goed komen.</div>
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6369
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

11 nov 2014, 14:05 0 x

Haha, en niet te vergeten de Ernèmse meisjes (http://www.arnhemsemeisjes.nl)! Moet hier voorzichtig zijn met uitspraken want zit hier tussen een stel supertechneuten die veel meer weten dan ikke. Maar vanuit mijn optiek tracht ik toch wat nuttigs te zeggen.

Van Empel presenteert zich toch als de specialist voor bedrijven en particulieren? Zo staat op hun site vermeld:

"<i>Maar ook met goede apparatuur kunnen niet alle problemen opgelost worden, wij kijken verder, en met onze ervaring hebben wij vaak nog wel andere manieren om het probleem toch op te lossen. Door deze werkwijze weten vele partikulieren, garagebedrijven, en schadebedrijven, ons te vinden</i>"

Als het volgens jou niet loont om hun (telefonisch) te confronteren met de conclusies en adviezen van @koop9, waarom dan niet afreizen naar Haarlem en hem de klus laten klaren? :D
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Plaats reactie