Koelsysteemsensor

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
frans

12 sep 2013, 16:27 0 x

Mijn A2 1,4 TDI geeft af en toe een waarschuwingspiep de laatste 2 dagen en zie direct daarna mijn temperatuurmeter naar 0 zakken.
Omdat ik vorig jaar mijn thermostaat heb vervangen kon het ook niets anders zijn dan de sensor (leek mij). Verder werkt de airco etc. prima. Nu heb ik na 2 dagen de sensor al thuis liggen en heb even snel onder de kap gekeken. Zie ik het goed dat deze rechts bovenin de radiator zit of kijk ik verkeerd. Omdat ik nl. geen technische tekeningen bezit en ook nergens op internet kan vinden vraag ik het maar even op dit forum.

Gr. Frans
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

12 sep 2013, 23:37 0 x

als er 1 in de radiateur zit is die voor de koelvin aansturing, deze kan ook in de onderste waterslang zitten die richting thermostaathuis loopt. die moet je dus niet hebben.
die jij zoekt zit in het watermondje aan de zijkant van de cilinderkop.
let op!
-doe dit met koude motor!!

-er zit een plastic schuif clip die je er uit moet trekken en dan kan de sensor er uit, meteen kijken of de o-ring nog aan de oude sensor zit, zo nee met je vinger in het gat van het watermondje om hem er uit te vissen.

-dan meteen de nwe met een nieuwe o-ring monteren en de schuifclip weer er in schuiven, de sensor even goed stevig er in drukken anders wil de clip er soms niet goed in schuiven en kan hij breken.

-als hij helemaal zit dan de sensor even heen en weer bewegen om zeker te zijn dat hij goed zit, als dit n.l. niet het geval is kan hij bij warme motor en druk in het systeem er uit ploffen.....

-als laatste een scheutje koelvloeistof bij vullen naar gelang de hoeveelheid die er uit gelopen is.
gebruik hiervoor de rode koelvloeistof met aanduiding G12 of G12+

succes.
YellowFellow

14 sep 2013, 13:46 0 x

Zal wel aan het weer liggen. De mijne heeft dit ook sinds 2 weken. En ook ik heb onlangs (paar maand terug) de thermostaat vervangen. Toeval?

Soms komt de temperatuurmeter niet eens uit de hoek, soms na een hele lange tijd pas. En soms valt-ie ook tijdens het rijden terug naar nul.

@Koop9: Hoeveel koelvloeistof temperatuursensoren heeft een 1.4 TDI?

Ik heb via OBD de motortemperatuur uitgelezen toen de naald van de thermometer op 0 stond en die was toen gewoon 88°C
Ook loopt volgens OBD de temperatuur mooi geleidelijk op na een koudstart, terwijl de themometer -als die het doet- pas de laatste 10 graden 'in actie' komt.

Als de temperatuursensor de koelwater thermometer bedient, welke temperatuursensor wordt dan gebruikt voor het motor management?
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

14 sep 2013, 20:10 0 x

het is dezelfde sensor.
er zitten eigenlijk 2 sensoren in 1.
1 voor de motor en 1 voor de temperatuurmeter in dashboard.
er zit een stekker met 4 draden op.
hij zit in het watermondje aan de zijkant van de cilinderkop boven de v-bak.

nogmaals !!!! niet met warme motor er uit trekken!!
alleen met koude motor, liefst als hij al een nachtje stil staat.
anders kan je je lelijk verbranden!!
Plaats reactie