Ophanging / demping?

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

11 okt 2013, 15:56 0 x

Nadat de auto even stilgestaan heeft wegens de verkoop van de oude en nog af te ronden importprocedure viel het mij vanochtend bij het wegrijden naar het APK station op dat de auto bij het rijden over drempels en hobbels een stroef gonzend bijgeluid maakt. De schokdempers lijken het niet te zijn, want oneffenheden in het wegdek worden goed weggewerkt en dan zijn er geen bijgeluiden.

Ik heb zojuist alle topics langsgelopen om te zien of dit probleem eerder is opgetreden, maar kon zo snel geen oplossing/oorzaak vinden.

Iemand een idee?
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Audi_gekkie

11 okt 2013, 16:09 0 x

Misschien een herkenning.
Lees dit eens door.
kreunen-steunen-en-kraken-t1696.html
HansJan
Moderator

11 okt 2013, 16:54 0 x

@Audi-gekkie: zeg, je bent er wel elke keer als de kippen bij hè? :-D

Denk dat ik er wel iets aan heb. Ga de auto straks weer ophalen en zal dan eens elke kant eens indrukken om te zien of ik het kan nabootsen en te beoordelen of het inderdaad de genoemde rubbers zijn.

Bedankt weer en goed weekend!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

11 okt 2013, 19:23 0 x

Lees voor de aardigheid dit eens door:

http://www.audi-a2.nl/aankooptips-lees- ... -t844.html

De meeste pijnpuntjes voor de A2 worden hier wel genoemd.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
chipsoer
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

11 okt 2013, 20:59 0 x

[quote="Peter_Audi_A2"]Lees voor de aardigheid dit eens door:

De meeste pijnpuntjes voor de A2 worden hier wel genoemd.[/quote]

Hier wil ik nog een aanvulling op geven, de Pur rubbers onder de achterste veren zijn vaak ook versleten na zo,n 10 jaar, bijna alle A2,s die voor het eerst bij een Schraubertreffen in Duitsland komen waar ik meestal aanwezig bij ben, hebben deze versleten. Verwisseling hiervan kan eigenlijk iedereen. Achterkant aan beide kanten omhoog. De schokbrekers aan de onderkant losdraaien, bouten eruit, waardoor de as zakt. De veer komt nu ook vrij zodat je nu het PUR element kunt vervangen.

Hier zou het geluid ook vandaan kunnen komen, maar ik denk eerder aan de stabilisator rubbers, deze worden bij elke A2 een keer vervangen
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

11 okt 2013, 21:11 0 x

[quote="chipsoer"][quote="Peter_Audi_A2"]Lees voor de aardigheid dit eens door:

De meeste pijnpuntjes voor de A2 worden hier wel genoemd.[/quote]

Hier wil ik nog een aanvulling op geven, de Pur rubbers onder de achterste veren zijn vaak ook versleten na zo,n 10 jaar, bijna alle A2,s die voor het eerst bij een Schraubertreffen in Duitsland komen waar ik meestal aanwezig bij ben, hebben deze versleten. Verwisseling hiervan kan eigenlijk iedereen. Achterkant aan beide kanten omhoog. De schokbrekers aan de onderkant losdraaien, bouten eruit, waardoor de as zakt. De veer komt nu ook vrij zodat je nu het PUR element kunt vervangen.

Hier zou het geluid ook vandaan kunnen komen, maar ik denk eerder aan de stabilisator rubbers, deze worden bij elke A2 een keer vervangen[/quote]

Goede aanvulling @Chipsoer. Eigenlijk zou dit ook bij de aankooptips gevoegd kunnen worden? Iets voor de moderator?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
HansJan
Moderator

11 okt 2013, 22:38 0 x

@Peter_Audi: ik had die tips voor de aankoop al gezien en meegenomen toen we de auto gingen ophalen. Erg nuttig!
@Chipsoer: Hoe kan ik vast stellen of het deze rubbers zijn? Het viel me tijdens de natte rit naar huis op dat het geluid bijna niet meer voorkwam en ik had daarmee de link met de opmerking dat het probleem verdwijnt als de rubbers nat worden.

Ik heb net ook weer even de auto op elke hoe laten veren, maar hoor zo niets. Morgen maar weer een ritje maken en desnoods de rubbers met siliconenspray behandelen.

Tenslotte merk ik regelmatig op dat er wordt genoemd dat het vervangen van onderdelen een relatief simpele ingreep is. Maar daar wordt mogelijk het technisch niveau van de gemiddelde forumbezoeker onderschat. Ik heb er a) de ruimte niet voor en alhoewel ik een beetje sleutelen niet vrees vind ik het b) vaak handelingen waar ik zeker wat drempelvrees voor zou hebben.

Op de Duitse tegenhanger van dit forum a2-freun.de is een compleet WiKi gedeelte ingericht met een hoop beschrijvingen voor het uitvoeren van werkzaamheden inclusief fotomateriaal. Ik heb het idee dat op dit forum erg veel mensen met kennis en kunde aanwezig zijn, maar de informatie niet altijd evengoed vindbaar. Ook ontkom je er niet aan dat er binnen een topic ingehaakt wordt op meerdere oorzaken en oplossingen die voor een ander topic relevant kunne zijn. Door dat allemaal op zo'n WiKi te bundelen krijg je een heel krachtige verzameling van informatie. Het is maar een suggestie.
Audi_gekkie

12 okt 2013, 00:34 0 x

[quote="HansJan"]
Op de Duitse tegenhanger van dit forum a2-freun.de is een compleet WiKi gedeelte ingericht met een hoop beschrijvingen voor het uitvoeren van werkzaamheden inclusief fotomateriaal. Ik heb het idee dat op dit forum erg veel mensen met kennis en kunde aanwezig zijn, maar de informatie niet altijd evengoed vindbaar. Ook ontkom je er niet aan dat er binnen een topic ingehaakt wordt op meerdere oorzaken en oplossingen die voor een ander topic relevant kunne zijn. Door dat allemaal op zo'n WiKi te bundelen krijg je een heel krachtige verzameling van informatie. Het is maar een suggestie.[/quote]

Daar zit wel wat in, maar hier is de het onderwerp "Howto" voor gemaakt.
Hierin wordt eigenlijk ook weinig feedback gegeven, dus hierdoor blijft het ook overzichtelijk.
audi-a2-howto.html
HansJan
Moderator

12 okt 2013, 00:58 0 x

[quote="Audi-gekkie"]Daar zit wel wat in, maar hier is de het onderwerp "Howto" voor gemaakt.
Hierin wordt eigenlijk ook weinig feedback gegeven, dus hierdoor blijft het ook overzichtelijk.
audi-a2-howto.html[/quote]
Dat is een begin, maar er is nog werk aan de winkel zie ik.
Nog veel onderwerpen toe te voegen! ;-)
Audi_gekkie

12 okt 2013, 02:24 0 x

We zien graag je toevoegingen tegemoet. :D
Plaats reactie