Ja zoals de titel al aangeeft... ik heb nu ruim 2 maanden mijn a2 1.4 benzine, en het gebeurt me af en toe dat ie stilvalt vanuit zijn eerste versnelling tijden optrekken, ik voel me af en toe weer 18 , en dat ik net m'n rijbewijs heb.
Ik geef dan waarschijnlijk te weinig gas.
Maar van z'n 2 naar 3 en 3 naar 4 moet je vooral het gas niet aanraken tijdens het koppelen want dan schiet ie meteen in de toeren, met af en toe een 'klonk' als gevolg...
Moet zeggen dat ik er een monteur in heb laten rijden en die zegt dat er niks mis is met de koppeling.
Dus ja ligt het nu aan mij of is dit een bekende issue ?
ik vind het zeer irritant.
koppeling in de a2 heeft een fluwelen voet nodig ?
De A2 heeft een gevoelige koppeling, de één wat meer dan de andere (is mijn ervaring)
Ik rijdt veelal in een oldschool PSA XUD diesel en daarbij vergeleken is de 1.4 benzine in de A2 stationair zo fluisterstil dat je bijna op je toerenteller moet kijken om het juiste aangrijpingspunt te pakken, dit icm met een gevoelige koppeling maakt dat de A2 een auto is voor echte mannen!
Zorgen hoef je je iig niet te maken...
Groet
Ik rijdt veelal in een oldschool PSA XUD diesel en daarbij vergeleken is de 1.4 benzine in de A2 stationair zo fluisterstil dat je bijna op je toerenteller moet kijken om het juiste aangrijpingspunt te pakken, dit icm met een gevoelige koppeling maakt dat de A2 een auto is voor echte mannen!

Zorgen hoef je je iig niet te maken...
Groet
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Welkom in de wereld van de A2 1.4 16v met zijn gevoelige koppeling ...
Ik had er in het begin ook veel last van en nog steeds als ik met volle bepakking rijdt, moet ik er goed rekening mee houden. Het went wel op den duur, maar handig is anders.
Is helaas weinig aan te doen en is een van de weinige minpunten.
Zie ook dit topic voor mede-lotgenoten ...
http://www.audi-a2.nl/koppelingsperikelen-t1882.html

Ik had er in het begin ook veel last van en nog steeds als ik met volle bepakking rijdt, moet ik er goed rekening mee houden. Het went wel op den duur, maar handig is anders.
Is helaas weinig aan te doen en is een van de weinige minpunten.
Zie ook dit topic voor mede-lotgenoten ...
http://www.audi-a2.nl/koppelingsperikelen-t1882.html
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

Noemen de Oosterburen dat niet "Anfahrschwache"? Als de airco clima aanstaat is het erger,
bij koude motor regelt het motermanagement hoger toerental en dan is het eigenlijk "goed".
Er is software update die dit probleem wat aanpakt als electronica programmeerbaar is (vanaf bep. bouwjaar).
Schijnt wel dat het verbruik daarna wat toeneemt. Zelf heb ik ermee leren leven, maar als je net uit andere auto in je eigen stapt voel je je soms even weer beginneling.
Tjemig Drenthe, een XUD, dat was toch begin jaren '90 de meest geproduceerde diesel........ "in the world" ?
Gompie
bij koude motor regelt het motermanagement hoger toerental en dan is het eigenlijk "goed".
Er is software update die dit probleem wat aanpakt als electronica programmeerbaar is (vanaf bep. bouwjaar).
Schijnt wel dat het verbruik daarna wat toeneemt. Zelf heb ik ermee leren leven, maar als je net uit andere auto in je eigen stapt voel je je soms even weer beginneling.
Tjemig Drenthe, een XUD, dat was toch begin jaren '90 de meest geproduceerde diesel........ "in the world" ?

Gompie
- stefan74
- Berichten: 748
- Lid geworden op: 07 sep 2013, 21:40
- Locatie: Breda
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
oké bedankt het ligt dus niet aan mij, moet zeggen dat ik de laatste tijd veel in de stad heb gereden en het gaat steeds beter.
Merk vooral als ik de radio uit heb, dat er dan er geen problemen zijn, komt ook dat de a2 zo stil is bij lage toerentallen en ik eigenlijk de motor niet hoor qua toerental.
Voor de rest zeer tevreden, superdegelijk rijdt als nieuw, net voor 19 euro weer 13 maand APK geregeld. ze konden echt niks vinden (en dat bij de kwik-fit) op een lage oliestand na, en mijn stabilisatorstangen/ophanging is nog helemaal als nieuw , nul speling.
Merk vooral als ik de radio uit heb, dat er dan er geen problemen zijn, komt ook dat de a2 zo stil is bij lage toerentallen en ik eigenlijk de motor niet hoor qua toerental.
Voor de rest zeer tevreden, superdegelijk rijdt als nieuw, net voor 19 euro weer 13 maand APK geregeld. ze konden echt niks vinden (en dat bij de kwik-fit) op een lage oliestand na, en mijn stabilisatorstangen/ophanging is nog helemaal als nieuw , nul speling.
Offtopic:
Het is een 87'er, een pracht blok! Onverwoestbaar ook, exemplaren met 6 a 7 ton op de teller komen af en toe voorbij..Tjemig Drenthe, een XUD, dat was toch begin jaren '90 de meest geproduceerde diesel........ "in the world" ?
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Die oude diesels zijn inderdaad onverwoestbaar en slaan vrijwel nooit af met optrekken.
Zelfs in de 2e versnelling kon ik zonder gas te geven wegrijden met mijn eerste auto, een golf 1 diesel uit 1977 ...
Je voel en hoorde wel luid en duidelijk dat hij aan het werk was, zouden we tegenwoordig niet meer van
een auto accepteren ...
Zelfs in de 2e versnelling kon ik zonder gas te geven wegrijden met mijn eerste auto, een golf 1 diesel uit 1977 ...
Je voel en hoorde wel luid en duidelijk dat hij aan het werk was, zouden we tegenwoordig niet meer van
een auto accepteren ...

Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- rolf
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
- Locatie: Noorwegen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Toen we de A2 kochten was de koppeling ook abdrupt, nadat de hele koppeling onder garantie vervangen was is dit met 100% verbetert!
Is echt een behoorlijk verschil, het kan dus blijkbaar wel.
Is echt een behoorlijk verschil, het kan dus blijkbaar wel.
- Rinus
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
- Locatie: Alblasserdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Toch is het eigenlijk niet "des Audi's", dit gedrag. Ik merk ook vaak, dat je vanuit de eerste versnelling, het beste wat gas kan bijgeven tot plm 1500 toeren, dan trekt de auto het lekkerste op. Maar ondertussen ken ik de auto nu zo goed, dat ik hem zelfs kan laten opkomen in de 1ste versnelling zonder gas te geven, wat handig is in de file. Maar dat moet je met veel gevoel doen. Optrekken vanuit zijn 2 kun je wel vergeten.
Wat dat betreft ben ik "in love" met mijn 2.3 NG in de cabriolet. Daarmee kun je vanuit stilstand wegrijden gewoon in z'n 2, en zelfs in z'n 3. Merkt het blok niks van. Daar zit zoveel koppel onderin.
Wat dat betreft ben ik "in love" met mijn 2.3 NG in de cabriolet. Daarmee kun je vanuit stilstand wegrijden gewoon in z'n 2, en zelfs in z'n 3. Merkt het blok niks van. Daar zit zoveel koppel onderin.