kan geen kwaad maar is een comfort probleem.
als je een diesel uitzet dan schud hij even na doordat de motor nog een slag extra maakt en daarna de zuiger tegen de hoge compressie in omhoog wil en dan ¨terug slaat¨ en dus even tegengesteld draait, niet veel maar genoeg dat je het voelt.
hierom zit er een ¨inlaatspruitstukklep¨ in het inlaat traject die sluit bij het uitzetten van de motor en daardoor direct de eerste zuiger die naar beneden wil in de inlaatslag al vacuum laat trekken en afremt, daarne de volgende zuiger enz enz en daardoor stopt de motor heel snel met draaien en zonder terugslag.
(tegenwoordig gebruiken we de inlaatspruitstukklep ook om bij een roetfilter te regenereren (verbranden van roet in het filter) en voor egr om dit bij een deels gesloten klep beter te laten aanzuigen. de klep is al diverse jaren elektrisch geworden, hier mis je niets aan want sindsdien vervangen we er vele door storing, inwendige olie lekkage of defecte tandwielen hierin, wees maar blij met je slangetje...)
Een los leidinkje en een doodlopende ribbelbuis
- Audi_gekkie
@koop9
Het is mij bijna te technisch wat je brabbelt, maar ik vat 'm nog. :lol:
Bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Zit er bij jullie 1.4TDI rijders in het door mij aangegeven cirkeltje een tuitje?
Ik heb het idee dat er bij mij iets is afgeknapt.
Het is mij bijna te technisch wat je brabbelt, maar ik vat 'm nog. :lol:
Bedankt voor je uitgebreide uitleg.

Zit er bij jullie 1.4TDI rijders in het door mij aangegeven cirkeltje een tuitje?
Ik heb het idee dat er bij mij iets is afgeknapt.
- koop9
- Motortype: (nog) geen Audi A2
als je het hebt over de 2e foto in je eerste post in dit draadje dan is dit de slang die op het zwarte vacuum potje hoort te zitten die je blauw had omcirkelt-
daar zal dat stukje wel van afgebroken zijn.....
t´is wel te maken voor zo´n handige snuiter als jij! :mrgreen: ...
probeer met een hele kleine (horlogemaker) schroevendraaier of puntig iets tussen de slang en afgebroken stukje een beetje siliconespray o.i.d. te spuiten en dan die schroevendraaier er een beetje tussen te draaien zodat de spray zich verdeelt, daarna met een tang zachtjes in de slang knijpen net na het afgebroken stukje en dan zou het moeten lukken dat hij stukje bij beetje naar buiten komt.
dan de aansluiting goed ontvetten en met seconde lijm er weer op lijmen, wel eerst de positie bepalen zodat hij weer op dezelfde plek komt en niet 90 graden gedraaid want misschien lekt hij dan en werkt het nog niet goed...
succes.
daar zal dat stukje wel van afgebroken zijn.....
t´is wel te maken voor zo´n handige snuiter als jij! :mrgreen: ...
probeer met een hele kleine (horlogemaker) schroevendraaier of puntig iets tussen de slang en afgebroken stukje een beetje siliconespray o.i.d. te spuiten en dan die schroevendraaier er een beetje tussen te draaien zodat de spray zich verdeelt, daarna met een tang zachtjes in de slang knijpen net na het afgebroken stukje en dan zou het moeten lukken dat hij stukje bij beetje naar buiten komt.
dan de aansluiting goed ontvetten en met seconde lijm er weer op lijmen, wel eerst de positie bepalen zodat hij weer op dezelfde plek komt en niet 90 graden gedraaid want misschien lekt hij dan en werkt het nog niet goed...
succes.
- Audi_gekkie
1e foto zie ik geen cirkeltje :lol:
Het afgeknapte stukje is er niet meer.
Ik krijg het zeker weer voor elkaar om dit weer gangbaar te maken.
Maar waar zit nou dat vacuümslangetje voor de EGR?
DitchA2 en ik zijn daar heel benieuwd naar.
Het afgeknapte stukje is er niet meer.

Ik krijg het zeker weer voor elkaar om dit weer gangbaar te maken.
Maar waar zit nou dat vacuümslangetje voor de EGR?
DitchA2 en ik zijn daar heel benieuwd naar.