Service interval

Discussie over het interieur van de A2
Pocoloco

18 dec 2013, 00:12 0 x

[quote="HansJan"][quote="koop9"]nwe peilstok heeft een oranje uiteinde en is beter af te lezen.
k´heb hem zelluf ook !!
na aankoop van mijn bolide kon ik wel geteld 1 keer peilen en toen was ook bij mij het laatste stukje er af gebroken...... :s hock:
volgende dag maar een nwe uit het magazijn gehaald.[/quote]
Dat is bizar, ik heb vandaag met Audi Kleve contact gehad en die konden alleen de peilstok met zwarte punt leveren ... Ik zie een dagje Haarlem ;) [/quote]

ga met je mee!!!!
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

18 dec 2013, 14:54 0 x

[quote="HansJan"][quote="koop9"]nwe peilstok heeft een oranje uiteinde en is beter af te lezen.
k´heb hem zelluf ook !!
na aankoop van mijn bolide kon ik wel geteld 1 keer peilen en toen was ook bij mij het laatste stukje er af gebroken...... :s hock:
Dat is bizar, ik heb vandaag met Audi Kleve contact gehad en die konden alleen de peilstok met zwarte punt leveren ... Ik zie een dagje Haarlem ;) [/quote]

Raar...de oliepeilstok van de onze miste ook het onderste stukje (was een zwarte) en toen heb ik bij Ames Sliedrecht gelijk maar 2 stokken aangeschaft, en die zijn beide oranje. Dus ik heb er nog eentje spare hangen aan het gereedschapsbord. :D
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

18 dec 2013, 16:03 0 x

[quote="Rinus"]Raar...de oliepeilstok van de onze miste ook het onderste stukje (was een zwarte) en toen heb ik bij Ames Sliedrecht gelijk maar 2 stokken aangeschaft, en die zijn beide oranje. Dus ik heb er nog eentje spare hangen aan het gereedschapsbord. :D [/quote]
Misschien zijn de oranje punten speciaal voor de Nederlandse markt gemaakt? ....Oranje.... :lol:
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Pocoloco

18 dec 2013, 19:11 0 x

[quote="Rinus"][quote="HansJan"][quote="koop9"]nwe peilstok heeft een oranje uiteinde en is beter af te lezen.
k´heb hem zelluf ook !!

Raar...de oliepeilstok van de onze miste ook het onderste stukje (was een zwarte) en toen heb ik bij Ames Sliedrecht gelijk maar 2 stokken aangeschaft, en die zijn beide oranje. Dus ik heb er nog eentje spare hangen aan het gereedschapsbord. :D [/quote]

Verkoop je die andere niet ,hoef ik niet naar Haarlem :mrgreen:
woon toch in de buurt.
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

18 dec 2013, 20:18 0 x

ho ho daar gaat me handel !!! :mrgreen:
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

18 dec 2013, 22:38 0 x

[quote="koop9"]ho ho daar gaat me handel !!! :mrgreen:[/quote]
Dan moet je 30 mei maar naar Barendecht komen, kofferbakverkoop!! :D

Herstel: Oud-bijerland!!!!!!!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Pocoloco

18 dec 2013, 23:41 0 x

[quote="HansJan"][quote="koop9"]ho ho daar gaat me handel !!! :mrgreen:[/quote]
Dan moet je 30 mei maar naar Barendecht komen, kofferbakverkoop!! :D [/quote]

Oud-bijerland!!!!!!!
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

19 dec 2013, 09:11 0 x

By the way, ik weet niet of de peilstok van een 1.4 dezelfde is als een 1,6. Die zal toch wel een iets andere carterinhoud hebben? Ik kan vaak bij Opel de peilstokken van aanverwante motoren ook niet door elkaar gebruiken. Alleen bij de 6 pitters zijn ze allemaal hetzelfde, ongeacht cilinderinhoud.
Airspeed
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

04 aug 2014, 17:33 0 x

[quote="koop9"]
........
let op dat je wel longlife olie in de motor doet.
belangrijk is daarbij dat je naar de specificatie kijkt op de fles.
we kennen allemaal wel de 10w40, 15w40, 0w30 en de 5w30 als voorbeeld.
dit moet je eigenlijk een beetje vergeten....
het is belangrijk dat de olie aan de VW specificatie voldoet die de motor moet hebben.

bij diesel is dit VW 507.00 (was VW 506.01, mag er ook in)

rij je niet op longlife maar normaal onderhoud dan kan er de volgende olie in;
bij diesel is dit VW 505.01 heel belangrijk dat die 01 er achter staat want die specifiek voor de pompverstuiver motor, de 507.00 mag er ook in maar is duurder.

let hier goed op want dit is de basis voor een gezonde motor, zeker bij de diesel want die moet speciale olie voor pompverstuivers hebben, doe je dit niet dan slijt je nokkenas heel snel dit is in het verleden regelmatig gebeurd bij allround garages die geen juiste olie gebruikte.
[/quote]

Omdat ik binnenkort ook de filters en vloeistoffen verder ga vervangen bij mijn '02 AMF dieseltje met 328K km's heb ik me wat ingelezen en kwam bovenstaande zeer informatieve stukjes tegen. Ik heb de benzine details eruit gelaten.

Bij wat meer lezen in de materie blijken er overigens ook nog andere meningen over de VW specificaties voor pompverstuiver diesels van VW te zijn. Zo kwam ik onderstaande link tegen en dat deed me erg denken aan een oude discussie (bij een ander motortype) over nokkenas levensduur irt olie bestanddelen, luchtkwaliteit eisen, politiek en de macht van grote bedrijven zoals VW die hun eigen eisen (en kosten aan certificeren) geven... zelfde problemen lijken ook hier bij dit motortype te spelen.
http://www.bobistheoilguy.com/forums/ub ... s/2874852/

Conclusie is dat er ook niet-VW-gespecificeerde olien zijn die minder slijtage veroorzaken.
Ik denk dus dat ik maar eens wat breder ga zoeken naar olie en iig niet de waterdunne 5W30 ga gebruiken en misschien ook niet de VW spec. als de olie beter is gebleken dan die VW spec. 5W40 lijkt me sowieso al beter voor een motor met meer dan 3 ton op de teller, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Ik hou jullie iig op de hoogte beloof ik ;)
Misano rode CS FSI, eind 2003, (dood) panoramadak, alu trekhaak, PDC, verw. rode stoelbekleding, 16" velgen, facelift serviceklep, Pro-Boost ecu upgrade
Blauwe CS FSI, 2005, pro-boost
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

04 aug 2014, 22:13 0 x

je hoeft niet op longlife olie te rijden maar het mag er ook met die km stand gewoon in.
heb je toch twijfels of olie verbruik dan kun je prima overstappen op normaal onderhoud elke 15000km

maar geloof me..... hou wel de specificaties aan aan die ik melde (505.01 en 507.00) anders gaat het op de lange duur fout.
en je weet niet wat er in het verleden in is gedaan...
ik heb meerdere auto's gehad die niet meer mooi liepen of inhielden
oorzaak: verkeerde olie
gevolg: nokkenas en klepstoters versleten door verkeerde olie bij allround garage die het wel wist......
kosten: nokkenas voor 4 cilinder dik 1000 eu..... klepstoters 25 eu per stuk x 8, rekbouten, nwe olie en filter en montage.
totaal prijs:.... wil je niet meemaken
(nu hebben wij een 3 cilinder maar de kosten zijn nog steeds hoog)
ik kan alleen maar zeggen: doe je zelf en je knip een plezier en ook de A2
trust me on this one!
Plaats reactie