afstandbediening werkt niet

Algemene discussie over de A2
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

13 jan 2014, 15:47 0 x

Tja, dat kan ook nog natuurlijk, tranponder kan ook stuk zijn.
Dan zal je toch ff bij de dealer langs moeten of er 1 op e-bay kopen.
Als je de sleutel deelt kun je zien op welke frequency hij werkt, staat er op gedrukt, is soms moeilijk jeesbaar.
Iets van 433Mhz meen ik.
Als je een gelijke vindt op e-bay kun je de transponder zo omwisselen, inleren en klaar.
Heb ik een keer gedaan met een A4, en dat ging prima.

Zoiets bedoel ik: http://www.ebay.de/itm/Klappschlussel-S ... 1c2e7a0fcf

Hier zie je goed waar je de freq. kan vinden:
http://www.ebay.de/itm/AUDI-A2-A3-A4-A6 ... 3385d4ab66
Hilbren

18 jan 2014, 14:15 0 x

Naar aanleiding van je antwoord kon ik eigenlijk niet uitstaan dat ik niet gewoon kan meten of hij stuk is of niet...

Daarom onderzoek gedaan wat nu wat is. Wat blijkt er zitten twee elektronische componenten in de sleutel. Een wordt alleen gebruikt voor de start onderbreking de ander alleen voor de afstandbediening. Omdat die startonderbreking probleemloos werkt kan ik die rustig laten zitten.

De afstandbediening; daar gaat de soldeerbout op los gelaten worden. Soldeerbout op 450 graden, even drukken op de messing pinnen en het gekookte plastic druk vanzelf de pinnen uit de behuizing. De hoge temperatuur zorgt ervoor dat de actie snel uitgevoerd kan worden, de schade blijft zeer beperkt omdat kunststof tijd nodig heeft om stuk te gaan.

Dan de print, deze bevat twee chips, beiden afkomstig van ATMEL. Voor de embedded-programmeurs een bekende leverancier. De eerste chip welke op de voorzijde zit is een microcontroler. De ander is zend-chippie. Wanneer er een knop ingedrukt wordt dan zet de microcontroller de zender aan en hoest vervolgens een code op. Dit signaal is met een oscilloscoop zichtbaar te maken. In mijn afstandbediening lijkt dit 100% te werken.

Nu de zender. Deze kan volgens de datasheet het signaal FSK of ASK moduleren. Beetje technisch misschien maar deze chip gebruikt ASK. De digitale code bestaat uit "1" en "0", wanneer er een "0" uitgezonden wordt dan zend het chippie met een lager vermogen, bij een "1" met een iets hoger vermogen (andersom kan ook). De auto weet dit en kan het verzonden signaal weer omzetten naar de digitale code.

Tot nu toe kon ik het allemaal nog meten, alleen het uitgezonden signaal is 433,92 MHz. Dat lukt mij niet op mijn oscilloscoop. Die gaat tot 150 MHz.

Nu heb ik hier zo'n usb stick liggen waarmee je Nederland 1,2 en 3 kunt ontvangen (digitenne). Deze sticks kun je met een trukje verbouwen tot ontvanger waar je wat meer mee kunt. (let op terug verbouwen is wat moeilijker!) Op die manier kun je luisteren en zien wat je afstandbediening de lucht in stuurt. De software die hier op de laptop staat is SDR-sharp.

Dat gedaan.. wat blijkt. Hij zend helemaal niet op 433,92 MHz. Hij is ingesteld op 433,913 MHz. De sleutel die (nog) wel werkt, staat ingesteld op 433,923 MHz.
Daarbij komt ook nog eens dat het zendvermogen naar verhouding veel lager is. (10 dB minder, voor de kenners)

De afwijking is genoeg voor de auto om hem niet te ontvangen.
poging 1:
Nu heb ik twee componenten vlak bij de zenduitgang opnieuw gesoldeerd echter met het omgekeerde effect, nu zend hij op 433,9125 MHz
poging 2:
Beetje tin verwijdert van de vorige actie en nu aan het einde van de antenne de condensatoren opnieuw gesoldeerd.
433,908 MHz, dit gaat niet bepaald de goede kant op...
poging 3:
Andere componenten ook gehersoldeerd, echter de frequentie is nog echt afwijkend.
433,910 MHz

aarg :evil: vervelend dat die niet even vlug opgelost kan worden.
Morten

18 jan 2014, 19:35 0 x

Hebben ze nooit gewerkt sinds jij de auto in je bezit hebt?
Hilbren

20 jan 2014, 08:54 0 x

Eén sleutel heeft altijd goed gewerkt, de andere sleutel heb ik nooit zien werken.
Wanneer ik de re-sync procedures op youtube bekijk dan zie je dat de auto duidelijk reageert op de sleutel. De auto reageert in mijn geval in zijn geheel niet op die tweede sleutel.
garret

20 jan 2014, 21:00 0 x

[quote="Hilbren"]Wanneer ik de re-sync procedures op youtube bekijk.....[/quote]

Ik volg dit topic met belangstelling. En ja, als er gesproken wordt over mHz-en, zenders en ontvangers dan spits ik mijn oren.
Ik heb een soortgelijke fout. Mijn AB werkt plotseling niet meer. Batterijtjes vervangen enz. geen soelaas. Nog meer goede suggesties die hier werden gegeven gevolgd, zonder resultaat.

Hilbren, heb jij die link van youtube bij de hand en kan je die FF posten. Misschien dat ik daar een stapje verder mee kom.

Tevens zou ik graag een E-schema van de hele A2 en de detailschema's van de div modules willen hebben. Maar ja ik den dat die onvindbaar zijn........of is iemand de gelukkige eigenaar van dat moois?

groet, Jan
JDuijnker

03 apr 2015, 18:13 0 x

ik ben op zoek naar een nieuwe 3knops klapsleutel en werkend te krijgen. Ebay staat er vol mee, maar dan verder...?
ericosman

03 apr 2015, 20:36 0 x

Ik heb laatst deze sleutels gekocht:

http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi ... 1673873497

Laat ze binnenkort inleren dus hoop dat ze beiden werken :)
JDuijnker

04 apr 2015, 13:01 0 x

Ben benieuwd hoe en wat. Ik lees op duitse en engelse forums dat je zelf makkelijk kan inleren. Ik deed het ook zelf bij onze ford. Ging makkelijk.
JDuijnker

18 apr 2015, 10:48 0 x

Ik heb een mooie nieuwe sleutel. 3 knops, compleet werkend. Ingeleerd via OBD. €100 . Stuk betere prijs dan de dealer.
Dirck

19 apr 2015, 08:21 0 x

Hallo, had je voor jou 1.4 AUA 2 vaste sleutels of al een klapper?
Ik heb 2 vaste en dan is het lastiger...
Een extra klap sleutel met afstand erbij is makkelijker dus had je 2 vaste?

Ik overweeg wel maar wil niet te hoge kosten....
Dirck, je buurman die ook in Hoorn woont...
Plaats reactie