Audi A2 TDI 1.2 probleem diagnose

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Jan van Hoof

25 jan 2014, 15:22 0 x

Hallo,

Ben de eigenaar van een Audi A2 met 350.000 op de teller. Auto heeft onlangs grote beurt gehad, riem vervangen, v-snaar multiriem is er vanaf geweest, maar was nog goed en is weer gemonteerd. Ook afschermkap onder de motor geplaats die voordien had ontbroken.

Heb verre reis gemaakt en na 400 km hoorde ik een klap(je) vanuit de motor, dacht eerst aan een steen op de weg oid, maar zag niets in de achteruitkijkspiegel. Reed in heuvelachtigterrein en merkte dat ik vermogensverlies had en dat op steile stukken ik nog maar 70-80kmh kon. Max. snelheid was gereduceerd tot 120 kmh op vlak terrein. Het motorgeluid was 'ronkender' geworden. Bovendien begon ik bij lagere snelheden uitlaatgassen in de cabine te ruiken. Kon nog ca. 4 dagen en bij elkaar wellicht 8-10 rij-uren doorrijden, totdat ik een paar dagen terug waarschuwing via het dashboard (en akoustiek!) kreeg dat de accu niet meer oplaadde. Heb dat al eens eerder gehad en wist uit dien hoofde dat ik nog 1-1.5 uur te gaan had voordat de auto 'dood' zou zijn. Kon nog net een Audi-garage halen en met grote krachtsinspanning het stuur nog draaien om hun erf op te rijden, stuurbekrachtiging werkte dus niet meer. Een onderdelenwinkel tegenover de officieele Audi-dealer deed de eerste diagnose (gratis!) en kwam uit op, weinig verrassend, kapotte dynamo. Ook vertelden ze me dat het de poelie was, die op de as van de dynamo zat, die kapot was. De dynamo zelf was nieuw gemonteerd in mei 2012 en heb sindsdien hooguit 8000km gereden.

Vraag: dat die dynamo niet meer functioneert geloof ik wel, maar heeft iemand een verklaring voor het vermogensverlies daarvoor? En de geur van uitlaatgassen? Iemand die ik ken suggereerde dat het waarschijnlijk de turbo was die problemen veroorzaakte. Aan de andere kant lijkt het me stug dat turbo en dynamo onafhankelijk van elkaar kapot gaan op hetzelfde moment. Hoe kon het dat ik nog tien uur kon doorrijden zonder accuproblemen?

Voor suggesties bij voorbaat dank.
YellowFellow

25 jan 2014, 18:12 0 x

Zeer onwaarschijnlijk dat je uitlaatgassen hebt geroken, want dynamo en multiriem zitten niet eens in de buurt van een uitlaat.

Een kapot lager betekent in de regel wel dat er grote wrijving ontstaat, en dus hitte. Wat je geroken hebt is waarschijnlijk door hitte verbrand lagervet icm verschroeid rubber van de multiriem die door scheefstand ook warm werd.

Het vermogensverlies dat je merkte is lastiger te verklaren. Vermoedelijk noodloop, omdat de kapotte dynamo een sterke ruis op het boordnet heeft gezet waar door signalen van diverse sensoren niet meer goed binnen kwamen bij de ECU. Maar da's gokken.

Toevallig ook een licht fluitende of gierende toon via radio/carkit waargenomen?
Jan van Hoof

25 jan 2014, 19:38 0 x

Hallo YellowFellow,

Bedankt voor je reaktie. Nee, geen gierende of fluitende tonen. Wel dat er een nieuw geronk te beluisteren was, vooral in de cabine. Ben er in ieder geval achter dat er bij de Audi A2 zoiets is als 'noodloop', een intentionele begrenzing van het vermogen in het geval van een storing ten einde verdere beschadiging tegen te gaan. Kan optreden bij een kapotte turbo:

auto-rijdt-niet-harder-dan-130km-u-t936.html

Denk trouwens dat ik heel goed kan onderscheiden tussen de geur van verbrand rubber en uitlaatgassen.

Wat mij vooral intrigreert is of er een verband zou kunnen bestaan tussen die mogelijk kapotte turbo en dat wegvallen van de dynamo-functie een paar dagen later.

P.S. wellicht dat ik verbrande olie heb geroken ipv uitlaatgassen. Heb gezien dat dat kan voorkomen bij een kapotte turbo.
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

25 jan 2014, 22:19 0 x

de poelie op jou dynamo heeft een vrijloop er in zitten en die zal wel er af gevallen zijn en de klap veroorzaakt hebben.
dan valt de multieriem op de vrijgekomen as van de dynamo en gaat daar op slippen en die geur heb je geroken.
uiteindelijk valt de snaar er helemaal af en werkt de dynamo en airco niet meer en trekken de verbruikers de accu leeg en stop de stuurbekrachting omdat die via een elektromotor word aangedreven.

de vrijloop zit er op om de tegenwerkende krachten bij gas los laten niet op de multiriem over te brengen, deze trekt dan aan de spanner en daardoor gaat de riem slap staan en zou er zelfs vanaf kunnen lopen.
vandaar dat diesels tegenwoordig allemaal een vrijloop hebben.
echter na verloop van tijd is de poelie van binnen versleten en slaat hij of vast of het lager loopt er uit en dan valt hij er af zoals bij jou (volgens mij) gebeurd is.

deze poelie zit niet op een nwe dynamo en word overgezet of vernieuwd als hij al wat ouder is (kost ong 75 eu)
het vermogen verlies kan ik alleen relateren aan een te lage accu spanning of er moet een laadlucht slang o.i.d. beschadigd zijn door het weg vliegen van de poelie die toch heel snel rond draait en ook nog zo´n 400 gram weegt.
Jan van Hoof

26 jan 2014, 11:13 0 x

[quote="koop9"]echter na verloop van tijd is de poelie van binnen versleten en slaat hij of vast of het lager loopt er uit en dan valt hij er af zoals bij jou (volgens mij) gebeurd is.[/quote]

Hallo koop9,

Bedankt voor je response. Het lijkt me stug dat de poelie van de dynamo is versleten. De dynamo is nieuw gemonteerd in 2012, valt nog in de garantieperiode van 2 jaar en heb met de auto hooguit 10.000 km gereden.

Zou het kunnen zijn dat die poelie bij het vervangen van de distributieriem noodzakelijk los is geweest en niet goed terug is vastgezet? Of wat ik ook las, is dat soms de v-riem verkeerd om wordt teruggezet en aanleiding kan geven tot problemen?
YellowFellow

26 jan 2014, 13:58 0 x

[quote="Jan van Hoof"]De dynamo is nieuw gemonteerd in 2012, valt nog in de garantieperiode van 2 jaar en heb met de auto hooguit 10.000 km gereden.[/quote]
Nieuw als in fabrieksnieuw met bon uit het magazijn van de Audi dealer, of nieuw als in 'gereviseerd door gerenommeerd revisiebedrijf'?

gereviseerd != nieuw

Bij mijn vorige auto heb ik ooit eens door een revisiebedrijf een ruil-revisie dynamo laten monteren en die lag er na een half jaar ook weer uit. Garantie uiteraard, maar toch stukgelopen.

'Gereviseerd' kan alles zijn tussen volledig vakkundig gereviseerd incl. vervanging van alle slijtagedelen en lagers, tot en met 'reviseren' met perslucht en remmenreiniger.
Jan van Hoof

26 jan 2014, 15:23 0 x

Nee, nieuw bij officieele Audi dealer.

Even voor goed begrip, ik heb hier een zijaanzicht van het blok van een Passat:

http://www-user.tu-chemnitz.de/~pax/Pas ... 010015.JPG

Vraagje aan de cracks: kun je zeggen dat de positie van de distributriem, v-riem en dynamo vergelijkbaar is met die van de Audi A2?
jos_br
Motortype: (nog) geen Audi A2

26 jan 2014, 16:14 0 x

De "klap" die je gehoord hebt is waarschijnlijk een kapot gegane of eraf geklapte intercoolerslang geweest, verklaart meteen het vermogensverlies.
Dynamo staat er eigenlijk los van, kan meerdere redenen hebben.

Jos.
JBAutoservice BV
Jan van Hoof

26 jan 2014, 17:00 0 x

[quote="jos_br"]De "klap" die je gehoord hebt is waarschijnlijk een kapot gegane of eraf geklapte intercoolerslang geweest, verklaart meteen het vermogensverlies.
Dynamo staat er eigenlijk los van, kan meerdere redenen hebben.

Jos.[/quote]

Aha, interessant. Heb sinds kort weer een afdekplaat onder de motor, dus dat zou kunnen verklaren waarom ik niks zag in mijn achteruitkijkspiegel, als er in derdaad een onderdeel zou zijn losgeraakt.

Maar kan een geklapte intercooler slang tot gevolg hebben dat ik uitlaatgassen of olie ruik in de cabine (bij lage snelheden a la 50 kmh)?

Zie hier...
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=208646
...dat turbo, intercooler, vermogensverlies en rook onderling gerelateerd kunnen zijn.
Morten

26 jan 2014, 18:58 0 x

Ik dacht ook meteen wat Jos zei... ik heb namelijk hetzelfde gehad met mijn Lupo TDI, toen bleek dat de slang van de intercooler naar de turbo was gescheurd. Hierdoor ging de auto in noodloop, klonk rauw en had bijna geen vermogen meer.
Plaats reactie