Audi A2 TDI 1.2 probleem diagnose

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
RvS
Berichten: 193
Lid geworden op: 13 dec 2011, 16:03

30 jan 2014, 17:07 0 x

Dit is de reden waarom ik waarschijnlijk de Audi ga afstoten, te onbetrouwbaar.
Hoi Jan, ik begrijp je teleurstelling omdat je al een paar keer flink diep in de buidel hebt moeten tasten, maar met 350.000 km op de teller........ poeh, da's geen kattepis!! Hoeveel km heb jij er (probleemloos) mee gereden?
Jan van Hoof
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 mei 2013, 16:25

30 jan 2014, 17:38 0 x

[quote="Audi-gekkie"]Jammer dat het zo gelopen is en heel jammer dat je de A2 beu bent, maar kan het mij goed voorstellen.
Waarom dan geen 1.4 TDI? Zuinig (oké minder zuinig dan 1.2 TDI), maar wel heel betrouwbaar.

Panda? :roll:
Je gaar Auditje (Hans) achterna:
still-going-strong-t2889.html[/quote]

Haha, hierom niet: "Heb ondertussen de panda (na 20.000 probleemloze KM's)"

Audi gekocht van particulier, 132.000 km op de teller. Audi garage vertelde mij kort daarna dat de werkelijk stand 340.000 of hoger was. Rechtzaak aangespannen en gewonnen en aankoopbedrag vrijwel teruggekregen. Desondanks niets dan ellende gehad: netto 13.000 euro uitgegeven aan advokaten, sleepdiensten, hotelkosten, trein, gereviseerde versnellingsbak, nieuwe koppeling, nieuwe dynamo, dure Audi-garages en twee verpeste vakanties en iets van 12.000 km 'rij-genot'. En nu dus weer ellende, ik ben er klaar mee. Ik heb die Audi destijds gekocht om de brandstofkosten te drukken, niet in de laatste plaats omdat ik pessimistische verwachtingen heb naar de toekomst toe voor wat betreft beschikbaarheid en dus prijs van brandstof. Zocht derhalve een overgangswagentje, totdat eindelijk dat cultuurtje van zoveel mogelijk PK's en van 1-100 in 9 seconden en 5 zitplaatsen zal zijn ingeruild voor een rationele, efficiente benadering van mobiliteit, zonder terug te hoeven vallen op motoren of scooters. Die Panda ziet weliswaar niet uit, maar is goedkoop en ruim en verbruikt iets van 1:20 met het 'nieuwe rijden'. Een nieuwe wagen heeft 2 jaar garantie oid en is uit te breiden. Alternatieven als Up, Polo of Punto heb ik ook bekeken. Voorlopig staat de Panda op 1 qua prijs en onovertroffen Fiat-financiering: 36 maanden rentevrij. Bovendien heb ik goede ervaringen met Fiat en Alfa Romeo: 500.000 km samen zonder grote problemen. Heb de Alfa van de hand gedaan toen een tankbeurt tegen de 100 euro begon te kosten. Man, man, man wat was ik blij met mijn Audi: voor 25 euro naar Basel!
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3868
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

31 jan 2014, 18:35 0 x

Jan van Hoof schreef:Net antwoord van de garage: dynamo was toch niet stuk, is niet vervangen en dus geen garantie. Het was de vrijloop van de dynamo poelie (Freilauf-Rolle) die het had begeven en was vervangen. Prijs: 561 euro!

Iemand met kennis van zaken vertelde me dat het ging om zo'n item:

http://www.ebay.de/itm/RIEMENSCHEIBE-FR ... 5af9db7762

Aks ik dan hier..

http://www.motor-talk.de/forum/mercedes ... 16905.html

... zie dat:
Selbst der M 271 (1,8 Liter Kompressor) hat einen Generator
mit Freilauf. Ist heutzutage nichts Besonderes mehr.

- Freilauf ca. € 80,00 - 100,00 (Originalteile)

- Keilrippenriemen entspannen

- Kleines Spezialwerkzeug notwendig zur Montage

Ist in 10 Minuten gemacht.

Gruß
dan is de volgende oplichting in de maak, zucht.

Hoe dan ook, kan dit de verklaring zijn voor de problemen zoals boven aan in deze draad geschetst, of heb ik gewoon twee onafhankelijke problemen, die vrijwel tegelijkertijd optraden?
Heeft de garage nog naar het noodloopprobleem gekeken?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Jan van Hoof
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 mei 2013, 16:25

01 feb 2014, 14:01 0 x

[quote="Peter_Audi_A2"][quote="Jan van Hoof"]Heeft de garage nog naar het noodloopprobleem gekeken?[/quote][/quote]

Nee, ook niet om gevraagd.

Ik moet proberen om die wagen 'as is' voorzichtig en langzaam terug naar Nederland te rijden, door een ervaren sleutelaar te laten repareren (denk turbo) en dan zelf via internet verkopen.

Als je naar de actuele prijzen kijkt die voor Audi A2 1.2 (nog steeds de zuinigste auto ooit) momenteel gevraagd worden, dan denk ik nog wel een 'paar duizend euro' te kunnen beuren, zeker met gereviseerde versnellingsbak, nieuwe koppeling en dynamo, APK en recente grote beurt, itt de Audi's die hier in de aanbieding staan:

http://occasions.autoscout24.nl/?atype= ... fromhome=1

Nogmaals, die auto is perfect geschikt voor woon-werk-verkeer binnen Nederland, als je een semi-professionele sleutelaar achter de hand hebt, maar niet voor het grotere intra-Europese werk. Een storing en je hangt (financieel).
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3868
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

01 feb 2014, 18:01 0 x

Eigenlijk heb je de auto nu perfect voor elkaar wat het onderhoud betreft, waarom niet doorrijden ...
Ook bij andere auto's kunnen dynamo's, startmotoren e.d. stukgaan of de motor in noodloop gaan.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Jan van Hoof
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 mei 2013, 16:25

01 feb 2014, 19:36 0 x

[quote="Peter_Audi_A2"]Eigenlijk heb je de auto nu perfect voor elkaar wat het onderhoud betreft, waarom niet doorrijden ...
Ook bij andere auto's kunnen dynamo's, startmotoren e.d. stukgaan of de motor in noodloop gaan.[/quote]

Dat is dus de vraag. Met 350k op de (echte) teller gaan de reparaties elkaar in hoger tempo opvolgen. En zoals gezegd, die auto was bedoeld voor lange afstanden en dan gaat die ook (zeer waarschijnlijk) stuk op de lange afstand. Maar ik heb hem nog niet helemaal afgeschreven. Eerst maar eens thuis zien te krijgen. Ik meld me wel als ik weet wat het nu echt was, over een paar weken. Alle posters nog hartelijk bedankt!
Jan van Hoof
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 mei 2013, 16:25

12 feb 2014, 14:07 0 x

Heb de auto terug. Op de rekening van ca. 570 euro stond:

- Drehstromgenerator aus- und eingebaut
- Freilaufriemenscheibe ersetzt
- Ansaugschlaug befestigt

De auto rijdt weer zoals van te voren, er was dus niets mis met de turbo. Die diesellucht moet dan zijn veroorzaakt door die losse 'Ansaugschlaug'. Wel merkwaardig dat ik 10 uur kon doorrijden zonder accu-problemen. Wat was dan die klap die ik hoorde, waarom alle ellende begon? De Freilauf die het begaf?
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

12 feb 2014, 23:07 0 x

Mooi dat het is opgelost!
Geef je de A2 nog een kans of is de liefde over?
Gebruikersavatar
Smarty707
Berichten: 186
Lid geworden op: 19 nov 2010, 00:59
Locatie: Landgraaf
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

12 feb 2014, 23:13 0 x

De klap die je hoorde was waarschijnlijk de multiriemspanner die plotseling geen multiriem meer te spannen had en met een klap tegen zijn aanslag knalde. Op deze spanner staat een behoorlijke druk en als deze kracht plotseling los komt dan.......
hoor je dat zeer zeker wel, zeker in een auto met aluminium karosserie.
Afgezien van de onfatsoenlijke prijs die dit bedrijf berekende (en dan druk ik me nog netjes uit) gaat zo een vrijloop gemiddeld 200.000 km mee, dus vroeg of laat is iedere TDI rijder de klos (ik ook dus) . Heb deze vrijloop na aanschaf van het tooltje dan voor 30 euro kunnen vervangen bij 205.000 km.

groetjes
Smarty707
Leder interieur, RNSE, komfortblinker, 6 gearbox,
Gebruikersavatar
rolf
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

13 feb 2014, 09:24 0 x

Als je een probleemloze A2 diesel had willen rijden had je imo ook geen 1.2TDi moeten kopen, dat houd bepaalde risico's in.
Toen je de auto kocht had je waarschijnlijk geen idee wat je kocht, ja een klein zuinig dieseltje, maar van de rest van de techniek wat daar aan vast zat waarschijnlijk niet.
Nu heb je ook nog een auto gekocht die veeel meer kilometers gelopen had dan op de teller stond en dan is het niet gek dat er van alles de geest geeft.
Achterstallig onderhoud en normale slijtage veroorzaken die problemen, kan je de auto de schuld niet van geven.
Ik snap dat je je gelijk wilt halen door een rechtzaak aan te spannen, maar een rechtzaak tegen een particulier is nagenoeg gedoemd te mislukken, maw, 99 van de 100x kost het meer dan dan dat het opleverd.
Done that, been there: Huis met verborgen gebreken.
Heb zelf aan alle eisen voldaan aan onderzoeksplicht etc, maar op het eind sta je alsnog met lege handen.
De enige die er beter van geworden zijn zijn de heren advokaten, mij heeft het alleen maar tijd, geld en frustratie gekost.
Bij de laatste zitting nam de rechter ons even appart: Luister, ik ga zometeen een uitspraak in uw voordeel geven maar wilt u de komende 30 jaar aan deze man vastzitten voor 30 euro per maand?
Lijkt mij niet verstandig als ik uw was, zie van verdere vervolging af en laat ieder zijn eigen gerechtskosten betalen en laat de zaak verder rusten.
Dat hebben we toen maar gedaan: Veel beter voor onze gezondheid.

Maar goed, de A2, er zijn genoeg auto's die de 350k niet eens halen..............
Die advokaat had je gewoon moeten adviseren: Neem je verlies, repareer die auto op een juiste manier en rij hem af tot hij uit elkaar valt van ellende.
Wel, zover ben je nu ongeveer.
Je hebt er nu zoveel in geinvesteerd dat het eigelijk weer een prima auto is.
Laat het onderhoud uitvoeren door een A2 1.2TDi specialist en niet door een Audi dealer of andere uni garage, die hebben gewoon geen verstand van dit soort speciale modelletjes met die speciale automaten.
De betrouwbaarheid van elke auto, welk merk dan ook, valt of staat met goed onderhoud.
Dat je vroeger met fiat's en alfa's 500k probleemloos gereden hebt zegt mij helemaal niets, die werden waarschijnlijk wel netjes onderhouden, zo zijn er velen die de helft of een kwart nog niet eens gehaald hebben en gratis en voor niets in de loop der jaren goedkoper in de wegen belasting werden en steeds beter ventileerden.

Het is vervelend wat je overkomen is maar de problemen die je hebt gehad kan je de auto niet aanrekenen imo.
Nu de auto inruilen en een Panda kopen is nog meer geld verliezen en of je daar nu beter van wordt vraag ik mij af.
Die 1.2 dieseltjes kunnen heel veel kilometer verder dan 350k, mits er goed voor gezorgd wordt. ;)
Plaats reactie