Audi A2 TDI 1.2 probleem diagnose

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3868
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

13 feb 2014, 20:05 0 x

Toch aardig van de garage dat ze het noodloopprobleem ook meteen hebben opgelost, maakt
de forse rekening net iets minder fors.

Misschien een rare vraag, maar ben je lid van de Wegenwacht? Ik weet niet hoe het in Duitsland is,
maar de wegenwachters stellen er meestal eer in om je weer op weg te helpen, zeker bij de
relatief eenvoudige (mechanische) storingen.
Je komt dan niet in een garage terecht waar je geknipt en geschoren wordt ... ;)

Wat @Rolf ook zegt, je hebt gewoon vreselijke pech gehad met deze auto.
(veel meer km's gelopen dan opgegeven en daarmee ook veel meer storingen/slijtage).

Veel van de dingen zijn inmiddels opgelost, ik zou de auto eens goed laten controleren door
een garage/specialist op het gebied van de 3L en een indicatie laten geven van de dingen die er
nog aan zitten te komen met de bijbehorende kosten.
Het nemen van een beslissing wordt dan wat eenvoudiger.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
joris1980
Berichten: 458
Lid geworden op: 26 sep 2009, 23:10
Locatie: Gouda
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

13 feb 2014, 21:14 0 x

[quote="rolf"]Als je een probleemloze A2 diesel had willen rijden had je imo ook geen 1.2TDi moeten kopen, dat houd bepaalde risico's in.
Toen je de auto kocht had je waarschijnlijk geen idee wat je kocht, ja een klein zuinig dieseltje, maar van de rest van de techniek wat daar aan vast zat waarschijnlijk niet.
Nu heb je ook nog een auto gekocht die veeel meer kilometers gelopen had dan op de teller stond en dan is het niet gek dat er van alles de geest geeft.
Achterstallig onderhoud en normale slijtage veroorzaken die problemen, kan je de auto de schuld niet van geven.
Ik snap dat je je gelijk wilt halen door een rechtzaak aan te spannen, maar een rechtzaak tegen een particulier is nagenoeg gedoemd te mislukken, maw, 99 van de 100x kost het meer dan dan dat het opleverd.
Done that, been there: Huis met verborgen gebreken.
Heb zelf aan alle eisen voldaan aan onderzoeksplicht etc, maar op het eind sta je alsnog met lege handen.
De enige die er beter van geworden zijn zijn de heren advokaten, mij heeft het alleen maar tijd, geld en frustratie gekost.
Bij de laatste zitting nam de rechter ons even appart: Luister, ik ga zometeen een uitspraak in uw voordeel geven maar wilt u de komende 30 jaar aan deze man vastzitten voor 30 euro per maand?
Lijkt mij niet verstandig als ik uw was, zie van verdere vervolging af en laat ieder zijn eigen gerechtskosten betalen en laat de zaak verder rusten.
Dat hebben we toen maar gedaan: Veel beter voor onze gezondheid.

Maar goed, de A2, er zijn genoeg auto's die de 350k niet eens halen..............
Die advokaat had je gewoon moeten adviseren: Neem je verlies, repareer die auto op een juiste manier en rij hem af tot hij uit elkaar valt van ellende.
Wel, zover ben je nu ongeveer.
Je hebt er nu zoveel in geinvesteerd dat het eigelijk weer een prima auto is.
Laat het onderhoud uitvoeren door een A2 1.2TDi specialist en niet door een Audi dealer of andere uni garage, die hebben gewoon geen verstand van dit soort speciale modelletjes met die speciale automaten.
De betrouwbaarheid van elke auto, welk merk dan ook, valt of staat met goed onderhoud.
Dat je vroeger met fiat's en alfa's 500k probleemloos gereden hebt zegt mij helemaal niets, die werden waarschijnlijk wel netjes onderhouden, zo zijn er velen die de helft of een kwart nog niet eens gehaald hebben en gratis en voor niets in de loop der jaren goedkoper in de wegen belasting werden en steeds beter ventileerden.

Het is vervelend wat je overkomen is maar de problemen die je hebt gehad kan je de auto niet aanrekenen imo.
Nu de auto inruilen en een Panda kopen is nog meer geld verliezen en of je daar nu beter van wordt vraag ik mij af.
Die 1.2 dieseltjes kunnen heel veel kilometer verder dan 350k, mits er goed voor gezorgd wordt. ;) [/quote]

Mooie reactie Rolf! :)
Ikzelf heb bewust voor een 1,4tdi gekocht en wegenbelasting voor lief genomen. Als ik mensen vertel dat de A2 320dkm gelopen heeft schikken ze meestal, maar alles valt of staat met goed onderhoud & dat krijgt ie :D
Geniet nog vele km van je (gereviseerde)A2 en hoop dat je dr nog lang plezier mag hebben!

Vriendelijke groet, Joris1980
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

14 feb 2014, 00:52 0 x

Rolf en consorten hebben gelijk!
Je A2 is nu zover dat alles is vervangen, dat er probleemloze kilometers gemaakt kunnen worden.
Aanschaf Panda of andere auto is niet slim, maar als het vertrouwen weg is dan begrijp ik je gedachte.

Ook ik heb na veel lezen over de 1.2 besloten om voor een 1.4 TDI te gaan.
Zeker nu er ook wegenbelasting betaald moet worden voor de 1.2 is mijn keuze goed geweest.

Succes met je beslissing!
Gebruikersavatar
RvS
Berichten: 193
Lid geworden op: 13 dec 2011, 16:03

14 feb 2014, 11:49 0 x

Ook ik heb na veel lezen over de 1.2 besloten om voor een 1.4 TDI te gaan.
Zeker nu er ook wegenbelasting betaald moet worden voor de 1.2 is mijn keuze goed geweest.
Het aanschaffen van een 3L zou een bewuste keuze moeten zijn. Wij hebben dat gedaan en onze 3L ruim 2 jaar zonder wegenbelasting kunnen rijden.

Ik roep al jaren tegen mensen dat voor mij autorijden een simpele rekensom is. Het opgeleverde wegenbelastingvoordeel van 9 x 154,-- = € 1.386,--, hebben wij gestopt in noodzakelijke en preventieve specifieke 3L reparaties, uitgevoerd door een deskundige 3L specialist. Natuurlijk zijn we hier niet helemaal mee uitgekomen, maar 4 nieuwe banden, of een nieuwe distributieriem, heb je bij elke auto vroeg of laat nodig.

Het resultaat is nu een betrouwbare (afkloppen), zuinige, unieke auto die in principe nog jaren voort kan en ook eens behoorlijk waardevast blijkt te zijn.

Ja, ook wij hangen nu voor de wegenbelasting, maar natuurlijk blijven we rekenen. Met 400-500 zakelijke en prive km's per week en een wekelijkse tankbeurt van rond de € 25,-- (we hebben een 20L tankje), denk ik dat het nog steeds interessant is om een 3L te rijden. Daar kan geen enkele andere A2 tegenop.

Maar, toegegeven: bezint, eer ge begint!!
Gebruikersavatar
Johan 3L
Berichten: 1223
Lid geworden op: 21 aug 2011, 23:26

14 feb 2014, 20:47 0 x

Een (A2) 3L moet ook een beetje een passie zijn.
Sommigen hebben dat, anderen niet.
Jan van Hoof
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 mei 2013, 16:25

15 feb 2014, 00:04 0 x

[quote="rolf"]Achterstallig onderhoud en normale slijtage veroorzaken die problemen, kan je de auto de schuld niet van geven.
Ik snap dat je je gelijk wilt halen door een rechtzaak aan te spannen, maar een rechtzaak tegen een particulier is nagenoeg gedoemd te mislukken, maw, 99 van de 100x kost het meer dan dan dat het opleverd...
Lijkt mij niet verstandig als ik uw was, zie van verdere vervolging af en laat ieder zijn eigen gerechtskosten betalen en laat de zaak verder rusten.

Maar goed, de A2, er zijn genoeg auto's die de 350k niet eens halen..............
Die advokaat had je gewoon moeten adviseren: Neem je verlies, repareer die auto op een juiste manier en rij hem af tot hij uit elkaar valt van ellende.
Wel, zover ben je nu ongeveer.
Je hebt er nu zoveel in geinvesteerd dat het eigelijk weer een prima auto is.
Laat het onderhoud uitvoeren door een A2 1.2TDi specialist en niet door een Audi dealer of andere uni garage, die hebben gewoon geen verstand van dit soort speciale modelletjes met die speciale automaten.
De betrouwbaarheid van elke auto, welk merk dan ook, valt of staat met goed onderhoud.
Dat je vroeger met fiat's en alfa's 500k probleemloos gereden hebt zegt mij helemaal niets, die werden waarschijnlijk wel netjes onderhouden, zo zijn er velen die de helft of een kwart nog niet eens gehaald hebben en gratis en voor niets in de loop der jaren goedkoper in de wegen belasting werden en steeds beter ventileerden.

Het is vervelend wat je overkomen is maar de problemen die je hebt gehad kan je de auto niet aanrekenen imo.
Nu de auto inruilen en een Panda kopen is nog meer geld verliezen en of je daar nu beter van wordt vraag ik mij af.
Die 1.2 dieseltjes kunnen heel veel kilometer verder dan 350k, mits er goed voor gezorgd wordt. ;) [/quote]

Even voor de goede orde, de rechtzaak is allang achter de rug en heb die met vlag en wimpel gewonnen: kreeg zowat het complete aankoopbedrag terug, dus dat is het punt niet.

Ook is er geen achterstallig onderhoud, het was een auto van een bedrijf in Duitsland, was afgeschreven en dan komen er louche handelaren op af, kopen de nog goed uitziende wagen op voor zeg 1000 euro, draaien aan de teller en verkopen hem aan naieve Nederlanders, want in NL is draaien aan de teller NIET strafbaar.

Ik rij inderdaad nog even door met de auto, maar orienteer me wel op een alternatief. Zo is ook rijden op aardgas een aanlokkelijk alternatief, qua km-prijs nog aantrekkelijker dan die Audi. Nadeel is alleen de kleine tankjes en dito actie-radius van pakweg 300 km.

Mijn hoofdbezwaar van die Audi met zijn vele km's is dat ik veel in het buitenland werk, dus als er iets kapot gaat, dan in het buitenland en dan val je in de handen van buitenlandse garagehouders, die heel goed begrijpen dat je geen kant opkunt en zij kunnen vragen wat ze willen. Die Audi is prima als je in NEderland woont en werkt en de wagen niet gebruikt voor verre buitenlandse reizen.
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

15 feb 2014, 01:40 0 x

[quote="Jan van Hoof"]
Ik rij inderdaad nog even door met de auto, maar orienteer me wel op een alternatief. Zo is ook rijden op aardgas een aanlokkelijk alternatief, qua km-prijs nog aantrekkelijker dan die Audi. Nadeel is alleen de kleine tankjes en dito actie-radius van pakweg 300 km.

Mijn hoofdbezwaar van die Audi met zijn vele km's is dat ik veel in het buitenland werk, dus als er iets kapot gaat, dan in het buitenland en dan val je in de handen van buitenlandse garagehouders, die heel goed begrijpen dat je geen kant opkunt en zij kunnen vragen wat ze willen. Die Audi is prima als je in NEderland woont en werkt en de wagen niet gebruikt voor verre buitenlandse reizen.[/quote]

Ik snap je bezwaar niet.
Met een soort gerenoveerde 1.2 TDI heb je echt niet meer kans op pech dan een andere auto.
Je hebt destijds voor de 1.2TDI gekozen om het goedkoop rijden en dat is door pech tegengevallen.
Nu heb je het over een aardgas auto die volgens jou qua km-prijs nog aantrekkelijker is.
Waarom heb je toen niet voor de 1.4 benzine/gas A2 gekozen?

Kortom, ik kan er geen touw aan vastknopen.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3868
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

15 feb 2014, 15:44 0 x

[quote="Jan van Hoof"]
Ook is er geen achterstallig onderhoud, het was een auto van een bedrijf in Duitsland, was afgeschreven en dan komen er louche handelaren op af, kopen de nog goed uitziende wagen op voor zeg 1000 euro, draaien aan de teller en verkopen hem aan naieve Nederlanders, want in NL is draaien aan de teller NIET strafbaar.[/quote]

De auto was dus eigenlijk versleten, en je hebt hem (ongwild) weer rijklaar moeten maken.

Hoeveel km's maak je eigenlijk per jaar?
Je gaf aan dat je ca. 12000 km met de 3L had gereden in de afgelopen periode van ca. 1 1/2 jaar.
Dan lijkt aardgas/LPG/diesel niet erg voor de hand te liggen ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Jan van Hoof
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 mei 2013, 16:25

09 jun 2015, 13:44 0 x

<blockquote class="Quote">rolf" said:Als je een probleemloze A2 diesel had willen rijden had je imo ook geen 1.2TDi moeten kopen, dat houd bepaalde risico's in.
Toen je de auto kocht had je waarschijnlijk geen idee wat je kocht, ja een klein zuinig dieseltje, maar van de rest van de techniek wat daar aan vast zat waarschijnlijk niet.
Nu heb je ook nog een auto gekocht die veeel meer kilometers gelopen had dan op de teller stond en dan is het niet gek dat er van alles de geest geeft.
Achterstallig onderhoud en normale slijtage veroorzaken die problemen, kan je de auto de schuld niet van geven.
Ik snap dat je je gelijk wilt halen door een rechtzaak aan te spannen, maar een rechtzaak tegen een particulier is nagenoeg gedoemd te mislukken, maw, 99 van de 100x kost het meer dan dan dat het opleverd.
Done that, been there: Huis met verborgen gebreken.
Heb zelf aan alle eisen voldaan aan onderzoeksplicht etc, maar op het eind sta je alsnog met lege handen.
De enige die er beter van geworden zijn zijn de heren advokaten, mij heeft het alleen maar tijd, geld en frustratie gekost.
Bij de laatste zitting nam de rechter ons even appart: Luister, ik ga zometeen een uitspraak in uw voordeel geven maar wilt u de komende 30 jaar aan deze man vastzitten voor 30 euro per maand?
Lijkt mij niet verstandig als ik uw was, zie van verdere vervolging af en laat ieder zijn eigen gerechtskosten betalen en laat de zaak verder rusten.
Dat hebben we toen maar gedaan: Veel beter voor onze gezondheid.

Maar goed, de A2, er zijn genoeg auto's die de 350k niet eens halen..............
Die advokaat had je gewoon moeten adviseren: Neem je verlies, repareer die auto op een juiste manier en rij hem af tot hij uit elkaar valt van ellende.
Wel, zover ben je nu ongeveer.
Je hebt er nu zoveel in geinvesteerd dat het eigelijk weer een prima auto is.
Laat het onderhoud uitvoeren door een A2 1.2TDi specialist en niet door een Audi dealer of andere uni garage, die hebben gewoon geen verstand van dit soort speciale modelletjes met die speciale automaten.
De betrouwbaarheid van elke auto, welk merk dan ook, valt of staat met goed onderhoud.
Dat je vroeger met fiat's en alfa's 500k probleemloos gereden hebt zegt mij helemaal niets, die werden waarschijnlijk wel netjes onderhouden, zo zijn er velen die de helft of een kwart nog niet eens gehaald hebben en gratis en voor niets in de loop der jaren goedkoper in de wegen belasting werden en steeds beter ventileerden.

Het is vervelend wat je overkomen is maar de problemen die je hebt gehad kan je de auto niet aanrekenen imo.
Nu de auto inruilen en een Panda kopen is nog meer geld verliezen en of je daar nu beter van wordt vraag ik mij af.
Die 1.2 dieseltjes kunnen heel veel kilometer verder dan 350k, mits er goed voor gezorgd wordt. ;)
Klopt niet. Heb rechtzaak aangespannen, gewonnen en volledig aankoopbedrag (7300) teruggekregen en auto mogen houden. Kosten rechtzaak (advocaat) 2000,-
Rechtzaak voeren is een nuttige ervaring. De volgende keer heb ik geen advocaat meer nodig, je kunt alle jurisprudentie van het web halen en de aanklacht zelf schrijven.

Uiteraard zou ik er niet aan begonnen zijn als ik het van tevoren had geweten.
Maar ik heb hem nu en veel aan verspijkerd.
Gebruikersavatar
Dirck
Berichten: 650
Lid geworden op: 14 mar 2015, 22:29

09 jun 2015, 16:31 0 x

Mijn diesel die ik kocht, achteraf kromme bodem en iets goedkoper zat op 812.000 Km en reed nog wel maar vraag niet hoe...
Dus veel km kan wel maar dat was een 1.4 Tdi.
Plaats reactie