help , mijn A2 jankt

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
stefan74
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

22 feb 2014, 17:31 0 x

hallo, vanochtend even overgewerkt en op de terugweg even lekker het gas ingetrapt , 160 km/h.
Meteen even de auto door de wasstraat.

Toen ik stond te wachten tot ik aan de beurt was hoorde ik plots een jankend geluid onder de motorkap vandaan komen. Dit was gisteren nog niet.
ik dus kijken en volgens mij komt het van de dynamo af.

Even later ging mijn motormanagement lampje ook branden....
Zelf uitgelezen en hij geeft de foutcode P0140.

Dit schijnt iets met de lambda sonde te zijn.

maar ik heb mijn vermoeden dat het met de dynamo te maken heeft aangezien deze sinds vanmiddag een jankend geluid geeft.

wie weet meer ? kan ik hier nog even mee naar de garage rijden? ik heb geen last van witte rook, wellicht dat door de defecte dynamo andere dingen beginnen te flippen?

HIER EEN FILMPJE MET HET GELUID, Ik heb het idee dat de motor zelf nu ook wat meer geluid maakt. Het lijkt nu echt een diesel als ie stationair loopt maar dat kan ook aan mij liggen.

de link naar youtube: http://youtu.be/Ms_QvniQAFU
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 feb 2014, 19:44 0 x

Dat klinkt als een probleem van een dynamo met gare lagers cq riem oid.
Klinkt verre van fris.

Als je garage in de buurt zit kan je er wel mee rijden.
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

23 feb 2014, 13:18 0 x

jankend geluid en dan ineens een lambda storing is heel apart.
wat je kan doen is als eerste de multi snaar van de dynamo er af halen en dan starten, als het dan weg is weet je zeker dat het in de dynamo zit.
volgens mij heb jij geen airco ?!?!? want dan kan het ook de pomp zijn of de spanrol van de riem.

(nou zie ik volgens mij ook nieuwe bouten in je motorsteun zitten, is er net een distributieriem gedaan?
als dit niet zo is dan kan daar ook nog iets aan de hand zijn, er zitten 2 spanrollen en 2 omlooprollen bij de dubbele riem van een 1400. het gebeurd wel eens dat het kunststof deel van de spanrol in 2en breekt en tegen de lange distributieriem loopt.
alhoewel dit meestal anders klinkt zou ik hier toch aandacht aan besteden als de riem niet onlangs gedaan is.
mocht hij wel gebroken zijn dan kan het zijn dat hij een tandje versprongen is en dat zou wel een verklaring zijn voor de lambda storing doordat dan de kleppen te laat openen en er een andere uitlaatgas samenstelling ontstaat.)

ga er in ieder geval niet meer mee rijden tot oorzaak bekend is! laat desnoods de garage even aan huis komen.
stefan74

23 feb 2014, 20:04 0 x

kleine update, de volgende dag was het jankende geluid (in eerste instantie)al een stuk minder, maar de witte rook zeker wel aanwezig bij lichtjes gasgeven, wat dus ook bij die p0140 (o2 sensor) melding past.

ook komt er heel veel vocht uit de uitlaat. ruikt nergens naar , ziet eruit als condenswater.
bij gasgeven hoor je een soms een zuigend geluid , gasresponse is dan laat, en de uitlaat gorgeld dan soms nog wat na.

Heb de peilstok eruit gehaald en oliepeil op zn laagst... hij stond gewoon te gorgelen toen ik de oliedop verwijderde ( die achter je grill/serviceklep zit.)
Na een halve liter longlife hield het gorgelen op.
koelvloeistof niveau is gewoon goed.

moet zeggen dat ie binnenkort een grote beurt zou krijgen, riem, rollers w.pomp, filters, bougies, achterdempers veerpootlagers EGR klep, etc.

maar dit had ik niet begroot.

hij staat al bij een garage voor de deur ik weet binnenkort meer.
rolf

23 feb 2014, 23:51 0 x

Tja, dan is ie gewoon aan het janken dat ie aan z'n service toe is!
Zo werken baby's ook, beginnen ook te janken als ze honger of een volle luier hebben en geserviced moeten worden. :lol:
Rinus

24 feb 2014, 09:15 0 x

Ach, als tie toch een grote beurt krijgt, dan neem je deze klacht toch gelijk mee. Scheelt vaak 2 maal werkzaamheden (en dus arbeidsuren = kosten), want alles ligt dan toch al "open". Doe je gelijk er een APK bij (mocht de auto dicht bij de vervaldatum zitten en is dan toch bij een grote beurt gratis op de afmeldingskosten na, althans bij mijn garage) en je habt alles gehad.
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

24 feb 2014, 20:59 0 x

[quote="rolf"]Tja, dan is ie gewoon aan het janken dat ie aan z'n service toe is!
Zo werken baby's ook, beginnen ook te janken als ze honger of een volle luier hebben en geserviced moeten worden. :lol:[/quote]

ha :lol: ha :lol: ha :lol: ha :lol: ha :lol: ha
zo´ne goeie hebben wij nog niet gehad !!!!!
(t´is tenslotte bijna carnaval :mrgreen: )
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

25 feb 2014, 20:01 0 x

Is wel een goede methode trouwens, ff planken voordat je hem voor een beurt wegbrengt.

De motor is goed schoongebrand en eventuele problemen kunnen dan gelijk worden opgelost ... ;)
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Plaats reactie