Dynamo defect ?
- stefan74
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
<font color="#666666" face="Roboto, Helvetica Neue, Helvetica, Arial, sans-serif" size="2" style="color: rgb(102, 102, 102); font-family: Roboto, 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 13px; font-style: normal; line-height: 23.9980010986328px;">ik had begin dit jaar een suizend/fluitend / gierend / aanlopend geluid bij stationair ;</font><font color="#666666" face="Roboto, Helvetica Neue, Helvetica, Arial, sans-serif" size="2">Schrapend geluid bij de start;</font><font color="#666666" face="Roboto, Helvetica Neue, Helvetica, Arial, sans-serif" size="2" style="color: rgb(102, 102, 102); font-family: Roboto, 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 13px; font-style: normal; line-height: 23.9980010986328px;">Dit was de vrijloop van de dynamo. die vrijloop is ook los verkrijgbaar, o.a. van SKF, ik dacht zo rond de 50 euro, krijg je er ook een stuk gereedschap bij om de poelie te trekken. Maar bij mij brandde het dynamolampje niet !</font><div style="color: rgb(102, 102, 102); font-family: Roboto, 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 13px; font-style: normal; line-height: 23.9980010986328px;">Ik denk bij jou, met de foutmelding in het achterhoofd, idd een compleet nieuwe alternator, en dan ook meteen een nieuwe riem. Hier een filmpje van SKF zelf hoe het vervangen van de vrijloop ongeveer in z'n werk gaat<font color="#666666" face="Roboto, Helvetica Neue, Helvetica, Arial, sans-serif" size="2">https://www.youtube.com/watch?v=jASGGv9k5AQ</font>
<font color="#666666" face="Roboto, Helvetica Neue, Helvetica, Arial, sans-serif" size="2">
</font>Distri.riemset zou ik nog even mee wachten , dat is fors meer werk, kan altijd nog.
<b style="color: rgb(102, 102, 102); font-family: Roboto, 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 13px; font-style: normal; line-height: 23.9980010986328px;">De link werkt niet naar youtube; zoek maar eens op ' </b><font color="#666666" face="Roboto, Helvetica Neue, Helvetica, Arial, sans-serif" size="2"><b>jASGGv9k5AQ ' bij youtube, dan kom je er ook.</b></font>
</div>
<font color="#666666" face="Roboto, Helvetica Neue, Helvetica, Arial, sans-serif" size="2">
</font>Distri.riemset zou ik nog even mee wachten , dat is fors meer werk, kan altijd nog.
<b style="color: rgb(102, 102, 102); font-family: Roboto, 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 13px; font-style: normal; line-height: 23.9980010986328px;">De link werkt niet naar youtube; zoek maar eens op ' </b><font color="#666666" face="Roboto, Helvetica Neue, Helvetica, Arial, sans-serif" size="2"><b>jASGGv9k5AQ ' bij youtube, dan kom je er ook.</b></font>
</div>
Rode lampje ging branden omdat de riem er volledig af lag , compleet vernield , door de vastgelopen vrijloop, dus was het oke dat het rode lampje ging branden, vanmorgen nog even met de auto gereden, om de onderdelen te halen, op de terugweg was de accu echt leeg, eerst ging het gele accu lampje aan in het fis display, nog net thuis kunnen komen, hij was echt leeg, accu staat nu aan de lader, speciaal gereedschap heb ik , een koffer vol, allemaal voor de vrijloop van de diverse merken, maar hij zit echt flink vast, ik ga morgen even kijken voor een iets dunnere ratel, daar ga ik dan een verlengstuk/hefboom op zetten om wat extra kracht te kunnen zetten, de andere kant, zet ik vast door dat gereedschap, een ringsleutel, te blokkeren tegen de onderzijde van de motorsteun,...op het duitse forum zeggen ze dat het zo ook moet kunnen,,,,,,,,,,,
- koop9
- Motortype: (nog) geen Audi A2
anders dynamo even los en met de lucht tol.... zo doe ik het ook als hij te vast zit na al die jaren....
maare..... was nou die vrijloop defect? merkte je er wat aan?
de spanner moet (zwaar, door de sterke veer) maar wel over de gehele slag soepel bewegen.
verder als de riem er op zit kijken of de rol waar de riem op ligt niet scheef staat want dan slijt de riem heel snel.
maare..... was nou die vrijloop defect? merkte je er wat aan?
de spanner moet (zwaar, door de sterke veer) maar wel over de gehele slag soepel bewegen.
verder als de riem er op zit kijken of de rol waar de riem op ligt niet scheef staat want dan slijt de riem heel snel.
Ja die vrijloop werkt niet meer dit zit vast, ik kan hem beiden kanten uit draaien, is denk ik nog de eerste die gemonteerd is, heeft er nu 238 dkm op zitten....Die nieuwe vrijloop kan ik dus een kant uitdraaien, de andere kant is dus vrijloop, dat werkt.Spanner heb ik schoongemaakt, die zat flink onder de rotzooi, nu span ik hem op in de werkbank, monteer hem gespannen en maakt hem dan met beleid los,
Spanner kreeg ik wel makkelijk los met die drie bouten.
Dynamo, is die makkelijk los te maken ?Maar die moet er denk ik van onder uit genomen worden ?
Spanner kreeg ik wel makkelijk los met die drie bouten.
Dynamo, is die makkelijk los te maken ?Maar die moet er denk ik van onder uit genomen worden ?
Het is gelukt om de oude vrijloop los te maken zonder de dynamo te verwijderen, een ringsleutel 15 en een ringsleutel 12.Die 15 heb ik in het midden onder de motorsteun "geborgd" zodat hij door de steun tegen werd gehouden.Ringsleutel 12 had ik het uiteinde (13) afgeslepen en er een verlengstuk op geplaatst, een pijp van een halve meter,Daar vervolgens aan getrokken, en ja hoor meteen los.Nieuwe poelie gemonteerd, die vrijloopt werkt wel , een draai er aan en dan vasthouden, dan merk je gelijk de vrijloop op de poelie.Nieuwe riem er op gelegd en vervolgens de riemspanner gemonteerd, die had ik vooraf in de werkbank op spanning gezet, morgen even de riemspanner ontspannen en dan test draaien,
Zo vandaag de riemspanner ontspannen en de auto weer gestart, het is weer gemaakt, auto is nu ook weer stiller, dat wil zeggen, het bijgeluid van naar later bleek de vrijloop, is nu weg, nu hoor je de "dynamo" niet meer draaien.Voor 60 euro incl heb ik er een nieuwe riem en vrijloop op zitten.Met dank aan de forumleden voor de tips. Mocht je de dynamo/vrijloop horen, vervangen ! Van Koop9 begreep ik dat als je pech hebt , je motor ook nog stuk kan lopen ,De stuklopende riem heeft bij mij de radiateur van de airco , beschadigd, de lammellen aan de binnenzijde zijn wat dichtgeslagen zeg maar....Gelukkig niet zodanig dat ie lek is maar,......
Ik had niet in de gaten dat zo'n riem zo veel schade aan kan richten.
Ik had niet in de gaten dat zo'n riem zo veel schade aan kan richten.