Ophanging / demping?

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 okt 2013, 12:02 0 x

[quote="HansJan"][[/quote]

Veel onderwerpen in het subforum Reparatie en technische problemen zouden na enige bewerking in de subforum Howto, gezet kunnen worden. Het is alleen wel veel werk, en het is ook belangrijk dat de info klopt.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
HansJan
Moderator

11 mei 2014, 23:49 0 x

Tijdens de montage van de remschijven hebben we ook de rubbers van de draagarmen gecontroleerd.

En inderdaad, het rubber aan de bestuurderszijde ziet er gescheurd en verroest uit. We hebben het rubber met siliconenspray behandeld en het gekraak is weg. Vervangen dus.

Uit het andere draadje maak ik op dat voor het vervangen van het rubber speciaal gereedschap nodig is. Maar het wordt me niet duidelijk of ik nu alleen het rubber nodig heb of het rubber inclusief kunststof/metalen behuizing.

@chipsoer: kan jij daar een toelichting op geven?
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
chipsoer
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

12 mei 2014, 00:57 0 x

Er is idd speciaal gereedschap in de handel. Ebay.de voor ong €40,00 ( silentlagerwerkzeug) Het voordeel van dit gereedschap is dat je de console waaraan de draagarm bevestigd is, niet hoeft te verwijderen, waardoor ook uitlijning niet nodig is. Het lager is van rubber dat in een metalen omhulsel zit. Hierbij een video, waar e.e.a duidelijk wordt. http://www.youtube.com/watch?v=eB60STIhDAk Ik ben het ook nog altijd van plan maar het is er nog niet van gekomen, heb de rubbers al een tijdje thuis liggen.
Ze worden echter maar sporadisch vervangen bij de A2.

Gr Eric
Audi_gekkie

12 mei 2014, 02:25 0 x

@chipsoer
Interessant filmpje.
Lijkt appeltje eitje om zo'n klus thuis te doen.
De aanschaf van 40 euro is pinuts, als je daarmee het opnieuw uitlijnen uitspaard.
HansJan
Moderator

12 mei 2014, 11:59 0 x

[quote="chipsoer"]Er is idd speciaal gereedschap in de handel. Ebay.de voor ong €40,00 ( silentlagerwerkzeug) Het voordeel van dit gereedschap is dat je de console waaraan de draagarm bevestigd is, niet hoeft te verwijderen, waardoor ook uitlijning niet nodig is. Het lager is van rubber dat in een metalen omhulsel zit. Hierbij een video, waar e.e.a duidelijk wordt. http://www.youtube.com/watch?v=eB60STIhDAk Ik ben het ook nog altijd van plan maar het is er nog niet van gekomen, heb de rubbers al een tijdje thuis liggen.
Ze worden echter maar sporadisch vervangen bij de A2.

Gr Eric[/quote]
Bedankt voor het zeer verhelderende filmpje, maar dit is niet het onderdeel wat ik bedoel. Ik heb de draagarm mogelijk verward met de stabilisatorstang. :? Ik zal er deze week nog even een foto van maken zodat we daar geen onduidelijkheid meer over hebben. Welkom in de wereld van autotechniek ...
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
chipsoer
Audi A2 clublid

12 mei 2014, 12:20 0 x

@Hans-Jan: dan zul je wel de stabilisatie rubbers bedoelen, de kunstof huls, die over de rubber hoort te zitten, zal wel gebarsten zijn en daar heb je geen speciaal gereedschap voor nodig, ik heb nog een setje compleet hier liggen, kun je wel van me overnemen en kunnen we wel tijdens de meeting monteren.
HansJan
Moderator

12 mei 2014, 12:38 0 x

[quote="chipsoer"]@Hans-Jan: dan zul je wel de stabilisatie rubbers bedoelen, de kunstof huls, die over de rubber hoort te zitten, zal wel gebarsten zijn en daar heb je geen speciaal gereedschap voor nodig, ik heb nog een setje compleet hier liggen, kun je wel van me overnemen en kunnen we wel tijdens de meeting monteren.[/quote]
Klinkt me als muziek in de oren! :D

Ik zal toch voor de zekerheid nog even een plaatje schieten zodat we het zeker weten. Heb je toevallig de onderdeelnummers beschikbaar? Vind het handig om dat bij te houden.

Is het vervangen van dit onderdeel makkelijk zelf te doen, zonder speciaal gereedschap en zonder uitlijnen bijv?
chipsoer
Audi A2 clublid

12 mei 2014, 14:17 0 x

Ik heb de prtnrs niet bij de hand, de set die ik heb is van Meyle, incl. de beugeltjes waar de rubbers inhangen. Je komt er wat moeijlijk bij, dat is het enige.
Audi_gekkie

12 mei 2014, 15:43 0 x

@HansJan
Zit hier jou onderdeel bij?
http://www.a2-freun.de/wiki/index.php/K ... orderachse
HansJan
Moderator

17 mei 2014, 17:02 0 x

Vandaag de wielen voor weer even verwijderd voor de inventarisatie van de benodigde onderdelen ter voorbereiding op de montage van de Koni's. Hierdoor heb ik gelijk weer een blik kunnen werpen op het onderdeel dat we hebben ingespoten met siliconenspray. Hiermee is het bijgeluid in elk geval verdwenen.

Het onderdeel is met een rode cirkel aangegeven.

Afbeelding

Ben nu eindelijk eens benieuwd wat dit is en of het eenvoudig te vervangen / op te lossen is.
Plaats reactie