Betekenis dashboard lampje

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Jan van Hoof

12 mei 2014, 14:55 0 x

Hallo,

Heb sinds gisteren een goud-bruin knipperend accu-icoontje op de plek op het dashboard waar normaal "OK" wordt getoond (dus het paneel met nummer 8):

Afbeelding

Het is dus NIET het accusymbool op de rechter teller die oplicht. Het oplichten begint pas als ik wegrij, boven een bepaalde minimumsnelheid (of is het minimum rijtijd?).
Ben naar de garage geweest waar ik onlangs een nieuwe accu heb laten plaatsen, maar die hebben de accu doorgemeten en die was in orde, al was inderdaad de accuspanning wat aan de lage kant, hetgeen een teken zou zijn dat de accu niet meer (goed) wordt opgeladen. En de meest voor de hand liggende verklaring daarvoor zou zijn dat de dynamo kapot zou zijn. Die is overigens net geen twee jaar oud en zou dus in de garantie-periode moeten vallen. Heb overigens in die twee jaar niet erg veel gereden. Kon op het web niets vinden, daarom:

Vraag: wat is de werkelijke betekenis van dit lampje en wat is het verschil met het accu-icoontje op de rechterteller? Zijn er nog andere verklaringen dan kapotte dynamo?

Bij voorbaat dank!
Audi_gekkie

12 mei 2014, 15:32 0 x

Staat het niet in het instructieboekje?

De spanningsregelaar zou het ook kunnen zijn.
Lees dit eens door hoewel ze het niet over "jou" lampje hebben.
topic39.html?start=10
msstona

12 mei 2014, 17:33 0 x

Massaprobleem , motor starten meten bij de dynamo dan bij de accu ...is er veel verschil dan massapunten na kijken.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 mei 2014, 19:30 0 x

Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Jan van Hoof

12 mei 2014, 19:36 0 x

Audi-gekkie schreef:Staat het niet in het instructieboekje?

De spanningsregelaar zou het ook kunnen zijn.
Lees dit eens door hoewel ze het niet over "jou" lampje hebben.
topic39.html?start=10
Audi-gekkie, bedankt voor de link. Weet je zeker dat dat niet over "mijn" lampje gaat?
"Ook gaat men kijken naar het dynamo lampje dat blijft branden na een dag stilstaan tot dat ik een keer gas geef tot over de 2000 toeren dan gaat het uit en blijft hij ook uit."
Ben om het uit te proberen de snelweg opgegaan, flink op zijn staart getrapt, maar daar gaat het lampje niet van uit. Wel gaat het lampje soms spontaan uit, bij hoge en lage snelheden. Als het lampje weer aangaat dan krijg je die indringende waarschuwingsfluittoon.

Heb inmiddels een referentie naar het icoon gevonden:

http://www.audi-s.net/tips/BOOK/PDF/Qui ... ide/A2.pdf

Zie pagina 2, punt 8 display "Battery voltage too high or too low (1)"

(1) If one of these warning symbols lights up while you are driving, please
take the vehicle to an Audi workshop straightaway.

Het rode accu lampje (rechter teller) brandt alleen als je bij stilstand de sleutel in het contact steekt maar gaat uit zodra je de motor start en tijdens het rijden is die geen een keer aangeweest.

Afbeelding

Het gaat dus om het "battery voltage" lampje, niet het rode "alternator" lampje.
Jan van Hoof

14 mei 2014, 12:13 0 x

Heb gisteren langere afstand gereden (160 km) en opgemerkt dat tijdens de rit het lampje aan en uitgaat. Minsten tien keer die doordringende waarschuwingsgil gehoord. Klaarblijkelijk wordt de accu, ondanks de interrupties, nog steeds voldoende opgeladen, want het rode accu-lampje heeft zich nog niet gemeldt. Zal inderdaad een slechts kontakt kunnen zijn.
Audi_gekkie

14 mei 2014, 13:51 0 x

[quote="msstona"]Massaprobleem , motor starten meten bij de dynamo dan bij de accu ...is er veel verschil dan massapunten na kijken.[/quote]

[quote="Jan van Hoof"]Heb gisteren langere afstand gereden (160 km) en opgemerkt dat tijdens de rit het lampje aan en uitgaat. Minsten tien keer die doordringende waarschuwingsgil gehoord. Klaarblijkelijk wordt de accu, ondanks de interrupties, nog steeds voldoende opgeladen, want het rode accu-lampje heeft zich nog niet gemeldt. Zal inderdaad een slechts kontakt kunnen zijn.[/quote]

Dit werd wederom geopperd door msstona ;)
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

15 mei 2014, 10:12 0 x

Meet hem maar eens even door, wat hij laadt bij draaiende motor. Moet tegen de 14 Volt aanzitten. En check dan ook gelijk inderdaad de massa verbindingen.
Jan van Hoof

15 mei 2014, 11:08 0 x

[quote="Rinus"]Meet hem maar eens even door, wat hij laadt bij draaiende motor. Moet tegen de 14 Volt aanzitten. En check dan ook gelijk inderdaad de massa verbindingen.[/quote]

Ik heb iemand die er naar kijkt. Meld me wel weer als het is opgelost. Bedankt voor alle suggesties!
Jan van Hoof

18 mei 2014, 16:01 0 x

Net langs geweest bij de persoon die mijn A2 onderhoudt. Hij heeft inderdaad de moer losgedraaid, ergens onder de linker koplamp, waar de massaverbinding zit tussen blok en chassis, schoongemaakt, beetje gevijld. Weggereden, maar na een paar km begon het weer. Niets opgelost. Houd me aanbevolen voor verdere suggesties.
Plaats reactie