Niet starten/schakelen 3L
- meedendorp
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 01 jan 2014, 21:12
Hallo forumleden
Misschien kan iemand me advies geven voordat ik mijn A2 (3L / automaat) bij de dealer aflever (moet ie wel eerst starten)...
Vandaag stond mijn vrouw stil met de audi. De problemen:
- Eerst niet willen schakelen (hij bleef in de 1ste)
- daarna uitvallen en niet willen starten
- na even de drukpomp opnieuw te activeren, wel starten, maar niet schakelen
- even later werkte alles weer gewoon
Een mogelijke voorbode was:
- 's morgens 2min moeten wachten voordat hij wilde starten (totdat het systeem op druk was?) tot die tijd gebeurde er niets als je de sleutel omdraaide.
Ik heb de tip geprobeerd die ik op het forum vond om de accumulator te testen. Echter, deze geeft heel wisselende resultaten:
1. na 1 schakel slaat de pomp weer aan
2. vijf schakels voordat de pomp aan slaat.
3. hij weigert in de tiptronic stand te gaan.
Op dit moment wil hij niet meer in de tiptronic stand. als je de pook op tiptronic zet, geeft de boardcomputer aan dat hij in de drive staat. Starten wil hij dan ook niet meer. Het pompje slaat ook niet meer aan.
Mijn gevoel zegt: pomp vervangen...
Iemand die een idee heeft op basis van kennis (voordat ik geld uitgeef aan een dwaas idee)?
grt,
Joel
Misschien kan iemand me advies geven voordat ik mijn A2 (3L / automaat) bij de dealer aflever (moet ie wel eerst starten)...
Vandaag stond mijn vrouw stil met de audi. De problemen:
- Eerst niet willen schakelen (hij bleef in de 1ste)
- daarna uitvallen en niet willen starten
- na even de drukpomp opnieuw te activeren, wel starten, maar niet schakelen
- even later werkte alles weer gewoon
Een mogelijke voorbode was:
- 's morgens 2min moeten wachten voordat hij wilde starten (totdat het systeem op druk was?) tot die tijd gebeurde er niets als je de sleutel omdraaide.
Ik heb de tip geprobeerd die ik op het forum vond om de accumulator te testen. Echter, deze geeft heel wisselende resultaten:
1. na 1 schakel slaat de pomp weer aan
2. vijf schakels voordat de pomp aan slaat.
3. hij weigert in de tiptronic stand te gaan.
Op dit moment wil hij niet meer in de tiptronic stand. als je de pook op tiptronic zet, geeft de boardcomputer aan dat hij in de drive staat. Starten wil hij dan ook niet meer. Het pompje slaat ook niet meer aan.
Mijn gevoel zegt: pomp vervangen...
Iemand die een idee heeft op basis van kennis (voordat ik geld uitgeef aan een dwaas idee)?
grt,
Joel
- meedendorp
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 01 jan 2014, 21:12
Kleine update.
Zojuist nog even weer geprobeerd. Het pompje sloeg niet aan... met een klein tikje er op echter wel.
op een goed moment nog even de accumulator test gedaan (drie keer). steeds na twee schakels ging de pomp weer aan (maar pompt niet fijn).
Zojuist nog even weer geprobeerd. Het pompje sloeg niet aan... met een klein tikje er op echter wel.
op een goed moment nog even de accumulator test gedaan (drie keer). steeds na twee schakels ging de pomp weer aan (maar pompt niet fijn).
Kan verschillende oorzaken zijn die voor storingen zorgen.
Is je hydrolische olie niveau wel op peil?
Hoeveel km geleden heb je de basisinstelling laten doen?
Is je koppeling en geleidebus al eens vervangen?
Hoe oud is je drukbol (accumulator)?
Dat is de eerste check.
waar ongeveer woon je? Ik kan eventueel op locatie de basisinstellingen uitvoeren.
Is je hydrolische olie niveau wel op peil?
Hoeveel km geleden heb je de basisinstelling laten doen?
Is je koppeling en geleidebus al eens vervangen?
Hoe oud is je drukbol (accumulator)?
Dat is de eerste check.
waar ongeveer woon je? Ik kan eventueel op locatie de basisinstellingen uitvoeren.
- meedendorp
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 01 jan 2014, 21:12
[quote="Johan 3L"]Kan verschillende oorzaken zijn die voor storingen zorgen.
Is je hydrolische olie niveau wel op peil?
Hoeveel km geleden heb je de basisinstelling laten doen?
Is je koppeling en geleidebus al eens vervangen?
Hoe oud is je drukbol (accumulator)?
Dat is de eerste check.
waar ongeveer woon je? Ik kan eventueel op locatie de basisinstellingen uitvoeren.[/quote]
Hoi Johan,
Oliepijl is goed.
25000 km geleden is het gehele schakelsysteem (behalve versnellingsbak) vervangen en ingeleerd
of de koppeling vervangen is, is me onbekend.
Accumulator datum kan ik nu niet goed lezen, 48/02/2 kan ik wel vinden voor de code M2WC... betekent dat 2002?
<<EDIT>>
ik vind de pomp niet helemaal lekker klinken. kan dat ook een andere oorzaak hebben dan de pomp zelf?
ik woon in de buurt van Tiel...
Is je hydrolische olie niveau wel op peil?
Hoeveel km geleden heb je de basisinstelling laten doen?
Is je koppeling en geleidebus al eens vervangen?
Hoe oud is je drukbol (accumulator)?
Dat is de eerste check.
waar ongeveer woon je? Ik kan eventueel op locatie de basisinstellingen uitvoeren.[/quote]
Hoi Johan,
Oliepijl is goed.
25000 km geleden is het gehele schakelsysteem (behalve versnellingsbak) vervangen en ingeleerd
of de koppeling vervangen is, is me onbekend.
Accumulator datum kan ik nu niet goed lezen, 48/02/2 kan ik wel vinden voor de code M2WC... betekent dat 2002?
<<EDIT>>
ik vind de pomp niet helemaal lekker klinken. kan dat ook een andere oorzaak hebben dan de pomp zelf?
ik woon in de buurt van Tiel...
- meedendorp
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 01 jan 2014, 21:12
Inmiddels heb ik de A2 bij JB autoservice afgeleverd (dieverburg). Mijn vermoeden was juist, het pompje was stuk. Nieuw kost deze veel te veel.. dus hopen dat hij gefixed of tweedehands vervangen kan worden.
Daarnaast constateerde hij dat de waterafvoer van het voorraam geen slang meer had. Gevolg was dat al dat water precies op de ontluchting terecht kwam van het olietankje. De komende dagen zal duidelijk worden of eea met elkaar temaken heeft en of het water in het serquit terecht gekomen is.
Dus tip voor de 3L eigenaren: controleer of je daar een goede waterdichte slang hebt (zie afbeelding), want de schade kan groter zijn...
Daarnaast constateerde hij dat de waterafvoer van het voorraam geen slang meer had. Gevolg was dat al dat water precies op de ontluchting terecht kwam van het olietankje. De komende dagen zal duidelijk worden of eea met elkaar temaken heeft en of het water in het serquit terecht gekomen is.
Dus tip voor de 3L eigenaren: controleer of je daar een goede waterdichte slang hebt (zie afbeelding), want de schade kan groter zijn...
- meedendorp
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 01 jan 2014, 21:12
[quote="Johan 3L"]Mooi, dat het is opgelost.[/quote]
Hij moet nog wel gemaakt worden. Ik wacht in spanning af wat de rekening wordt. Ook ben ik benieuwd of het water de oorzaak is geweest of nog andere problemen geeft. Halverwege volgende week zal ik wel meer weten en post ik nog wel even een update.
grt,
Joel
Hij moet nog wel gemaakt worden. Ik wacht in spanning af wat de rekening wordt. Ook ben ik benieuwd of het water de oorzaak is geweest of nog andere problemen geeft. Halverwege volgende week zal ik wel meer weten en post ik nog wel even een update.
grt,
Joel
- meedendorp
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 01 jan 2014, 21:12
Hallo forumleden
Het probleem was inderdaad water wat in het systeem terecht gekomen is. Het pompje was gesneuveld door corrosie als gevolg daarvan. JB autoservice heeft het pompje uit elkaar gehaald en weer opgeknapt, mede met onderdelen van andere gebruikte defecte pompjes. Het hele systeem is uiteraard doorgespoeld, er is een nieuwe accumulator ingezet en alles is opnieuw ingeleerd. 3,5 uur werk, maar hij loopt weer als nieuw!
Dit water kwam niet alleen door de de ontbrekende slang, maar ook door een niet goed dichtzittend rubber van de ruitenwisser
Respect voor de service en vakkundigheid van JB autoservice. Als ik dit zelf of bij een garage had opgelost wat ik een getal met vier cijfers kwijt geweest (ipv 333 euro) omdat alleen het motortje al 800 kost. En dan was de oorzaak waarschijnlijk niet gevonden en opgelost.
Dus, nogmaals de tip voor 3L eigenaren: Controleer de afwatering op dit punt (zowel de ruitenwisser als de afvoerslang), want de kans is groot dat er schade gaat ontstaan.
Je zou er haast en parapluutje omheen bouwen...
Het probleem was inderdaad water wat in het systeem terecht gekomen is. Het pompje was gesneuveld door corrosie als gevolg daarvan. JB autoservice heeft het pompje uit elkaar gehaald en weer opgeknapt, mede met onderdelen van andere gebruikte defecte pompjes. Het hele systeem is uiteraard doorgespoeld, er is een nieuwe accumulator ingezet en alles is opnieuw ingeleerd. 3,5 uur werk, maar hij loopt weer als nieuw!
Dit water kwam niet alleen door de de ontbrekende slang, maar ook door een niet goed dichtzittend rubber van de ruitenwisser
Respect voor de service en vakkundigheid van JB autoservice. Als ik dit zelf of bij een garage had opgelost wat ik een getal met vier cijfers kwijt geweest (ipv 333 euro) omdat alleen het motortje al 800 kost. En dan was de oorzaak waarschijnlijk niet gevonden en opgelost.
Dus, nogmaals de tip voor 3L eigenaren: Controleer de afwatering op dit punt (zowel de ruitenwisser als de afvoerslang), want de kans is groot dat er schade gaat ontstaan.
Je zou er haast en parapluutje omheen bouwen...
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Mooi dat het probleem is opgelost en dat ook de oorzaak bekend is.
Chapeau voor de garage die dit zo kostenbewust mogelijk heeft opgelost.
Je loopt je wel af te vragen waardoor die afwateringsslang verdwenen is.
Ouderdom? Vergeten terug te zetten bij een vorige reparatie?
Chapeau voor de garage die dit zo kostenbewust mogelijk heeft opgelost.
Je loopt je wel af te vragen waardoor die afwateringsslang verdwenen is.
Ouderdom? Vergeten terug te zetten bij een vorige reparatie?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 
