Achtergrondinfo inwendige vervuiling van de motor
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Hier wat achtergrondinfo over inwendige motorvervuiling en de mogelijkheden om dit te verhelpen:
http://www.motorcheckup.net/wp-content/ ... uiling.pdf
http://www.motorcheckup.net/wp-content/ ... uiling.pdf
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- rolf
Interesant stuk en bijzonder actueel, veel van deze problemen zijn het gevolg van milleu maatregelen die automotoren nodig hebben om aan de euro norm te moeten voldoen.
Wat ik mij alleen afvraag is of door die technische ingrepen het een beetje "het paard achter de wagen spannen" is als je daarna acties moet gaan plegen met een scala aan chemische middelen die die milleu winst dan weer teniet doen.
Denk dat het op loodvrije benzine en zwavelarme diesel icm een kat het milleu het beste gedient zou zijn.
Al die vervuiling in bijvoorbeeld de EGR die dan weer andere problemen veroorzaken die dan ook weer opgelost moeten worden door demontage, schoonmaak of vervanging, wat natuurlijk ook niet milleu vriendelijk is.
Daarom zie ik hybride auto's als volgende bron van ellende, die maken vele koude starts en komen dan ook doorgaans nauwlijks op temperatuur, hoor ik nooit iemand over.
Hoe schoon wil je rijden met een hybride................ik heb daar mijn vraagtekens bij.
Wat ik mij alleen afvraag is of door die technische ingrepen het een beetje "het paard achter de wagen spannen" is als je daarna acties moet gaan plegen met een scala aan chemische middelen die die milleu winst dan weer teniet doen.
Denk dat het op loodvrije benzine en zwavelarme diesel icm een kat het milleu het beste gedient zou zijn.
Al die vervuiling in bijvoorbeeld de EGR die dan weer andere problemen veroorzaken die dan ook weer opgelost moeten worden door demontage, schoonmaak of vervanging, wat natuurlijk ook niet milleu vriendelijk is.
Daarom zie ik hybride auto's als volgende bron van ellende, die maken vele koude starts en komen dan ook doorgaans nauwlijks op temperatuur, hoor ik nooit iemand over.
Hoe schoon wil je rijden met een hybride................ik heb daar mijn vraagtekens bij.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
Ik denk zelf dat het grootste probleem zit in het gebruik van de auto.
Degene die langere afstanden rijden, waarbij de motor goed warm wordt, hebben minder problemen.
Deze zitten het dichtst bij de test-situatie voor de uitstoot-norm.
De pijn zit naar mijn mening vooral bij de auto's die worden ingezet voor kortje ritjes waarbij de motor amper
warm wordt.
De elektrische auto zou hiervoor een oplossing kunnen zijn, ware het niet dat deze op dit moment alleen
voor de zakelijke rijder echt gestimuleerd wordt door het lage bijtellingspercentage.
En laat die nu net het meest lange afstanden rijden ... :?
Degene die langere afstanden rijden, waarbij de motor goed warm wordt, hebben minder problemen.
Deze zitten het dichtst bij de test-situatie voor de uitstoot-norm.
De pijn zit naar mijn mening vooral bij de auto's die worden ingezet voor kortje ritjes waarbij de motor amper
warm wordt.
De elektrische auto zou hiervoor een oplossing kunnen zijn, ware het niet dat deze op dit moment alleen
voor de zakelijke rijder echt gestimuleerd wordt door het lage bijtellingspercentage.
En laat die nu net het meest lange afstanden rijden ... :?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- stefan74
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
ik heb artikel niet gelezen maar ik denk dat veel van deze problemen zijn toe te schrijven aan het rijden van teveel korte stukjes.
Veel vaker olie wisselen, om het half jaar of om de 5000 kilometer doet echt wonderen bij MPI blokjes en af een toe 2 minuten een stukje snelweg ,hoog in de toeren b.v. in z'n 4e versnelling om de drab uit je olie te condenseren, en aanslag uit je EGR ventiel te halen.
...of een stukje 150-160 km/h in zijn 5 kan natuurlijk ook, dat doe ik reglematig als het verkeer het toelaat. Gewoon puur omdat het goed is voor het blok dan hé
Veel vaker olie wisselen, om het half jaar of om de 5000 kilometer doet echt wonderen bij MPI blokjes en af een toe 2 minuten een stukje snelweg ,hoog in de toeren b.v. in z'n 4e versnelling om de drab uit je olie te condenseren, en aanslag uit je EGR ventiel te halen.
...of een stukje 150-160 km/h in zijn 5 kan natuurlijk ook, dat doe ik reglematig als het verkeer het toelaat. Gewoon puur omdat het goed is voor het blok dan hé

- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
[quote="stefan74"]ik heb artikel niet gelezen maar ik denk dat veel van deze problemen zijn toe te schrijven aan het rijden van teveel korte stukjes.
[/quote]
Lees het toch eens door, vooral het gedeel over de MotorCheckup vond ik wel interessant. Hiermee wordt een
analyse gedaan van de motorolie zodat er een advies kan gegeven worden over de onderhoudstoestand van de motor
en de eventueel benodigde maatregelen.

Lees het toch eens door, vooral het gedeel over de MotorCheckup vond ik wel interessant. Hiermee wordt een
analyse gedaan van de motorolie zodat er een advies kan gegeven worden over de onderhoudstoestand van de motor
en de eventueel benodigde maatregelen.

- Audi_gekkie
Ik had voor mij zelf al een besluit genomen om in het vervolg GTL te tanken.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
[quote="Audi-gekkie"]Ik had voor mij zelf al een besluit genomen om in het vervolg GTL te tanken.[/quote]
Is dit al te krijgen bij de pomp langs de weg?
Bij ons in de omgeving van Veenendaal heb ik het nog niet gezien.
Hier wat info van Shell over GTL:
http://www.shell.nl/nld/products-servic ... s/gtl.html
http://www.shell.nl/nld/products-servic ... s/gtl.html

Heel erg leuk maar het niet allesis goud wat er blinkt.
Zelf werk ik ook met de schoonmaak producten maar de foto van de cylinderkoppen voor en na de reiniging is gewoon nep en bedrog.
De getoonde cylinderkoppen zijn niet eens het zelfde kijk maar een naar de olie peilstok.
Een motor word nooit zo schoon als getoont dat is bijna niet mogelijk.
Reiniging lukt wel maar niet zo.
Dit even ter info
Zelf werk ik ook met de schoonmaak producten maar de foto van de cylinderkoppen voor en na de reiniging is gewoon nep en bedrog.
De getoonde cylinderkoppen zijn niet eens het zelfde kijk maar een naar de olie peilstok.
Een motor word nooit zo schoon als getoont dat is bijna niet mogelijk.
Reiniging lukt wel maar niet zo.
Dit even ter info
- Audi_gekkie
[quote="Peter_Audi_A2"][quote="Audi-gekkie"]Ik had voor mij zelf al een besluit genomen om in het vervolg GTL te tanken.[/quote]
http://www.shell.nl/nld/products-servic ... s/gtl.html[/quote]
Ja vlak bij waar ik woon in Oudleusen en waar ik werk in Tubbergen, allebei Firestone tankstations.
Langs de snelweg volgens mij nog niet, maar als we een jaar verder zijn dan zullen tientallen pompen ook GTL leveren.
http://www.shell.nl/nld/products-servic ... s/gtl.html[/quote]
Ja vlak bij waar ik woon in Oudleusen en waar ik werk in Tubbergen, allebei Firestone tankstations.
Langs de snelweg volgens mij nog niet, maar als we een jaar verder zijn dan zullen tientallen pompen ook GTL leveren.