Wanneer?

Algemene discussie over de A2
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

01 aug 2014, 18:14 0 x

[quote="TDI3"]Het zit je idd niet mee Hans na al de investeringen en Legden is ook niet naast de deur . Kan Jan Eenink je niet op weg helpen ?
Hopelijk dat een en ander gauw opgelost is.[/quote]
Heb inderdaad al contact gehad met Jan en Aalders kan ook een diagnose stellen en herstellen. Ik zou die dag kunnen combineren voor de rest, maar een A2 techneut die een second opinion kan geven is altijd handig. Helaas zitten ze niet in de buurt en zal ik mogelijk toch naar Ruurlo moeten karren.

@pocoloco, ik blijf uiteraard discreet :mrgreen:

Van de schade waren we inderdaad op de hoogte, maar van het kapje op de C-stijl komt geen geluid. Het is alleen een wens om die weer goed vast te krijgen. Ik weet alleen niet hoe deze los te maken, dan zou het bevestigen wel weer lukken vermoed ik.

Het bonken/klapperen dat we samen hebben gehoord tijdens de proefrit was wellicht onder wat steviger rijgedrag, maar het treedt nu al op bij optrekken en rechtuit rijden. Heel irritant, dus er zit echt iets niet goed. En het geluid is totaal anders dan het geluid van de stabilisatorstangrubbers. Dat was meer gonzen.

Deze auto heeft veel stilgestaan en dat is niet bevorderlijk voor de schijven. Zeker niet als dat ook nog eens gepaard gaat met korte stukjes (in vochtige omstandigheden). Dus dat vind ik niet zo vreemd. Dat ze de onderdelen op de aandrijving en ophanging achter zo lelijk hebben zwartgespoten blijft inderdaad een raadsel, maar dat is nu niet mijn primaire punt. Dat zijn de bijgeluiden en die baren mij echt zorgen.

Daarom is vervangen van de stabilisatorstangrubbers de eerste stap, die waren al niet goed. En @Gribaldi wees mij op de koppelstangen waar ook veel speling op zat. Die tegelijkertijd maar eens vervangen en dan kijken of het resultaat beter is.

Enneh: het is bijna weekend, tijd om de zorgen te vergeten! 8-)
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
TDI3

01 aug 2014, 19:08 0 x

Hoi Hans ,
Ja soms is het idd raadzaam om breed info te verzamelen . Maar Jan kent jouw auto toch door en door scheelt een hoop
tijd en moeite , maar zie k mss verkeerd.
Anders mss een blik van ons mede-forumlid in H"lem . . in mijn ogen echt een autoriteit op het gebied van A-2 "s .
(niks aan jouw deskundigheid af te willen doen pocoloco k beschouw jouw als een tovenaar in herstel :) .
Maar goed zoals je zelf vaak zegt "on topic" . . we dachten even met je mee en k hou de info over de meeting in Legden
in de gaten .
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid

02 aug 2014, 01:06 0 x

Hans Jan,

Weet jij zeker dat de auto zo'n lage km stand had?
Heb inmiddels 35000 km per jaar gereden in woon in Almere de walhalla van de meeste verkeersdrempels per gereden km.

Dat koppelstangen al bij zo'n lage km stand stuk zijn vindt ik wel raar.
Onze A2 heeft er slechts 1 bij 165.000 vervangen bij 2e hands aanschaf in zomer 2013.

Bedoel je dat 1 van de homokineten van aandrijfassen los vielen of wat anders?
Of schoot aandrijfstang uit homokineet uit vergrendeling?

Fuseekogels ,stuurkogels ,,homokineten zijn bij ons bij 198.000 km nog niet vervangenen bonken nog niet.In historie ook niet vervangen.

Wel bij 180.000 is onlangs door Audi dealer opmerking gemaakt enkele stuurkogels,homikineten de rubberen hoesjes te vervangen vanwege uitdroging of eventueel te vernieuwen vanwege km stand.

Maar spelingen hebben ze nog niet of enig gebonk.

Ik denk dat voorin in verleden er iets mee geweest is dat na demontage erger is geworden.
Wellicht stuurdemper op.....

Aan de kennis en de ervaring van pocoloco twijfel ik beslist niet al ken ik hem kort.
Net als de kennis forumlid Audi monteur uit haarlem die bij meeting diagnoseapp bij zich had en hielp Egr kleppen reinigen bij andere leden.

Historie van de auto is belangrijk en storing zoeken naar bonken kun je alleen checken met ophangpunten op de juiste punten te belasten.

Spelingen in de homokineten kunnen ook bonken veroorzaken op rechte en vaker bij bochten.

Maar dat zou bij zo'n lage km stand mij bij Audi of ander merk mij nog niet overkomen.
Een Apk keurder of doorgewinterde auto monteur zou deze meteen vinden.

Succes met het opsporen en verhelpen.

Rolf
Almere
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid

02 aug 2014, 01:22 0 x

Toevallig las ik net een stuk op het forum...
aandrijfassen-en-gebroken-veren-t767.html

grt
Rolf
Almere
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
HansJan
Moderator

02 aug 2014, 01:31 0 x

@Rolf: bedankt voor je tips. Nogmaals: ik ben geen autotechnicus en kan er weinig over zeggen. Het enige dat ik wel met zekerheid kan zeggen is dat de kilometerstand klopt. Dat is in veel opzichten aan de algehele staat van de auto af te leiden, hij is in veel opzichten nog als nieuw.

Dat er problemen optreden na het loshalen van onderdelen zou een optie kunnen zijn, laten we niets uitsluiten. Mogelijk heeft een van de vorige twee bestuurders een incident gehad waarbij de ophanging een klap heeft gehad. Ik ga met je mee dat een doorgewinterde automonteur het probleem vrij snel boven water heeft.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
TDI3

02 aug 2014, 02:24 0 x

Hoi Hans,

Mss is idd bij de klap die de auto gehad heeft en die bij je bekend was, een en ander ontzet geraakt dat dan bij vervanging van een gedeelte gaat wringen ? Klinkt plausibel . En qua kilometerstand en algehele toestand van de A2 vind ik het een van de lastigste auto s om peil op te trekken. Maar die is toch via het chassisnummer te achterhalen ? Of heb ik dat mis ?
We horen de oplossing graag.
HansJan
Moderator

02 aug 2014, 10:50 0 x

[quote="TDI3"]Hoi Hans,

Mss is idd bij de klap die de auto gehad heeft en die bij je bekend was, een en ander ontzet geraakt dat dan bij vervanging van een gedeelte gaat wringen ? Klinkt plausibel . En qua kilometerstand en algehele toestand van de A2 vind ik het een van de lastigste auto s om peil op te trekken. Maar die is toch via het chassisnummer te achterhalen ? Of heb ik dat mis ?
We horen de oplossing graag.[/quote]
Ik waardeer de betrokkenheid enorm, maar we dwalen af van het initiële onderwerp. De schade zat in het rechterachterportier en staat helemaal.los van de problemen die ik nu heb. Kilometerstand is gecontroleerd en helemaal in orde.

Wordt vast opgelost, nu weer on-topic.
chipsoer
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

03 aug 2014, 00:40 0 x

Ok, on topic, vanavond is de poll gestart voor het eerstvolgende sleuteltreffen in Legden, dit zal zijn ofwel 16, 23 0f 30 Augustus. Ditmaal Juli overgeslagen vanwege vakantie van Alexander (eigenaar werkplaats) en ook omdat PhoenixA2 de organisator, ook eens wat rust wilde. Op hem wordt de gehele dag een beroep gedaan, zeker als het om zaken als electronica gaat. Zaterdag de 9e valt af omdat hij, met nog een paar Duitsers naar een evenement in Engeland gaat:
http://www.audisinthepark.co.uk/page2.htm
Pocoloco

03 aug 2014, 00:47 0 x

[quote="chipsoer"]Ok, on topic, vanavond is de poll gestart voor het eerstvolgende sleuteltreffen in Legden, dit zal zijn ofwel 16, 23 0f 30 Augustus. Ditmaal Juli overgeslagen vanwege vakantie van Alexander (eigenaar werkplaats) en ook omdat PhoenixA2 de organisator, ook eens wat rust wilde. Op hem wordt de gehele dag een beroep gedaan, zeker als het om zaken als electronica gaat. Zaterdag de 9e valt af omdat hij, met nog een paar Duitsers naar een evenement in Engeland gaat:
http://www.audisinthepark.co.uk/page2.htm[/quote]

Oke ,hou ons op de hoogte van de datum want ik wil er zeker ook eens heen ;)
chipsoer
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

12 aug 2014, 10:17 0 x

Het volk heeft beslist, de poll is gesloten en het eerstvolgende sleuteltreffen is zaterdag 23 Augustus geworden.
Het adres:

http://mietwerkstatt-legden.de/

Ikzelf kan er ditmaal helaas niet bij zijn. Aanmelding, zeker voor alleen te gaan kijken niet verplicht. Koffie is gratis. De meeste nemen ofwel iets voor te eten of drinken mee, waar iedereen dan van gebruik kan maken. Zelf vaker stroopwafels of een limburgse vlaai, of bij goed weer iets voor op de BBQ.
@Pocoloco: Ik denk dat ze stinkend jalours zijn op jouw A2 :)
Plaats reactie