Service interval

Discussie over het interieur van de A2
Airspeed
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

05 aug 2014, 11:23 0 x

Ben het helemaal met je eens dat verkeerde olie een nokkenas tot de grond kan 'opvreten'. Been there too...

Vraag is alleen wat verkeerde olie is en of 'geen 505.01' certificatie ook automatisch betekent dat de olie verkeerd is. Dat bedoel ik eigenlijk met bovenstaande post.
In de link lees je namelijk dat oa op het TDI forum met duizenden gebruikers en uitgebreide olie analyses na -tig km's bleek dat veel CJ-4 oliën minder slijtage laten zien dan de 505.01 oliën. Vond ik redelijk eye-openend om te lezen moet ik bekennen en paste in het rijtje van een andere ervaring van me waar moderne oliën gebaseerd op het halen van emissienormen (en dus lagere zink en fosfor ofwel lager ZDDP gehalte), de nokkenassen opvraten. De fabrieks specificatie voor oliekwaliteit is voor mij dus niet meer heilig sindsdien.

Enfin, inmiddels heb ik al wel een olie gevonden van mijn favoriete merk (Kendall) die zelfs de 505.01 certificatie heeft en niet eens duur is :) .
Misano rode CS FSI, eind 2003, (dood) panoramadak, alu trekhaak, PDC, verw. rode stoelbekleding, 16" velgen, facelift serviceklep, Pro-Boost ecu upgrade
Blauwe CS FSI, 2005, pro-boost
Audi_gekkie

05 aug 2014, 16:02 0 x

[quote="Airspeed"]...In de link lees je namelijk dat oa op het TDI forum met duizenden gebruikers en uitgebreide olie analyses na -tig km's bleek dat veel CJ-4 oliën minder slijtage laten zien dan de 505.01 oliën. Vond ik redelijk eye-openend om te lezen moet ik bekennen en paste in het rijtje van een andere ervaring van me waar moderne oliën gebaseerd op het halen van emissienormen (en dus lagere zink en fosfor ofwel lager ZDDP gehalte), de nokkenassen opvraten.[/quote]

Schokkend, maar ik vraag mij af hoe ze dat hebben geanalyseerd.
Motoren gedemonteerd en alles gemeten? :roll:

[quote="Airspeed"]...Enfin, inmiddels heb ik al wel een olie gevonden van mijn favoriete merk (Kendall) die zelfs de 505.01 certificatie heeft en niet eens duur is :) .[/quote]

Mag ik vragen wat je daarvoor betaald hebt en waar je deze gekocht hebt?
Zoals je wellicht eerder in deze topic hebt gelezen, heb ik bij http://www.oliewereld.nl/castrol-edge-5w30-5-liter besteld.
Airspeed

05 aug 2014, 16:40 0 x

Audi-gekkie schreef:
Schokkend, maar ik vraag mij af hoe ze dat hebben geanalyseerd.
Motoren gedemonteerd en alles gemeten? :roll:
Ik zou echt even de genoemde link aanklikken en even die thread lezen. Bobistheoilguy is een forum met absolute olie'gekken' (moet jou aanspreken :lol: ) en de analyses gebeuren door regelmatig olie analyses naar het laboratorium op te sturen.
De motorslijtage op aluminium en ijzer sporen is daar goed uit te herkennen, alsmede hoe lang de olie nog meegaat obv depletie van de additives.
Serious shit dus.
Airspeed schreef:...Enfin, inmiddels heb ik al wel een olie gevonden van mijn favoriete merk (Kendall) die zelfs de 505.01 certificatie heeft en niet eens duur is :) .
Mag ik vragen wat je daarvoor betaald hebt en waar je deze gekocht hebt?
Zoals je wellicht eerder in deze topic hebt gelezen, heb ik bij http://www.oliewereld.nl/castrol-edge-5w30-5-liter besteld.
Je kunt Kendall alleen kopen via Noviol in Nijmegen. Treetje van 12 1 liter flessen komt op iets van 73,xx dacht ik me te herinneren, dus iets van 6,xx per liter. Misschien komt daar nog BTW bij. Meestal brengt de vertegenwoordiger het gratis langs als hij in de buurt is. Duurt meestal maar ene paar dagen, weekje, anders bezorgkosten.
30 weight olie zal ik er iig niet snel ingooien. Na wat gelezen te hebben en obv mijn eigen ervaringen voor mij dus geen long-life oliën die allemaal in de 30 range zitten. Ik denk namelijk dat je olieverbruik (en slijtage) onnodig verhoogd worden met XW30 en daarom voor mij liever de 5W40 versie (GT1 full synthetic, low SAPS).
Maar ieder zo z'n overtuiging hé, olie topics hebben ook veel met geloof en vertrouwen te maken ;)
Misano rode CS FSI, eind 2003, (dood) panoramadak, alu trekhaak, PDC, verw. rode stoelbekleding, 16" velgen, facelift serviceklep, Pro-Boost ecu upgrade
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

05 aug 2014, 23:32 0 x

maar die ¨bob de olie man¨ geeft ook op zijn forum aan dat low saps olie niet al te best is voor motoren waar dit niet voor is ontwikkeld... en de A2 hoort daar dus bij .....
http://www.bobistheoilguy.com/forums/ub ... er=1537943
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

06 aug 2014, 09:37 0 x

[quote="koop9"]maar die ¨bob de olie man¨ geeft ook op zijn forum aan dat low saps olie niet al te best is voor motoren waar dit niet voor is ontwikkeld... en de A2 hoort daar dus bij .....
http://www.bobistheoilguy.com/forums/ub ... er=1537943[/quote]

"Bob de olieman" heeft het in de links over "valve tappets" en "valve rollers".

Hier een plaatje met beide typen, gevonden via google:

Links de "valve tappet" (slepende wrijving) en rechts de "valve roller" (rollende wrijving)
Afbeelding

Wat ik uit het verhaal van Bob begrijp is dat de "valve tappet" niet geschikt is voor Low saps.
Zitten deze "valve tappets" ook in de motoren van de A2?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Airspeed

06 aug 2014, 10:21 0 x

Leuk dat jullie de site gevonden hebben!
Het is interessante stof,maar net zoals dat meten niet altijd tot weten leidt, geldt dat ook voor (in)lezen ben ik al wel achter gekomen.
Ronald: Generieke stellingen van sommige fora zijn tricky omdat je nooit het hele verhaal kent. Ook ik niet hoor, maar zoals ik het begrijp: SAPS (zwavel en fosfor samenstelling) zorgt voor een betere smering, maar is slecht voor milieu, katalisatoren en EGT systemen, dus steeds lager zwavel en fosfor in nwe olien. Op zich geen probleem als je het maar vervangt voor iets wat de nadelen opvangt. Boron en Calcium (verbindingen) zijn bijvoorbeeld twee elementen die dat doen. Van wat ik van de nieuwere Kendall olien zag is dat ze idd juist op Boron en Calcium fors extra hebben. Ongetwijfeld zijn er nog -tig extra additives die allerlei dingen doen, maar dat is even mijn snelle indruk.
Waar het om gaat en wat telt is wat er in het echt gebeurt en hoe een motor reageert op de olie. De enige manier om dat te testen is regelmatig oliemonsters nemen en dat doen een aantal van die BITOG gasten vrij frequent. Als degenen die dergelijke analyses kunnen lezen (daar erg veel ervaring mee hebben) eea positief beoordelen, dan pas zegt dat iets. Vind ik dan.

Peter: amerikanen bedoelen met flat valve tappets en roller lifters (meer performance) in de regel de manier waarop de onderliggende nokkenas van hun (oud ontwerp) V8 blokken de kleppen bedienen. Daar zijn er in dd US nog héél veel van. De onderliggende nokkenas met stoterstangen kent vaak erg hoge klepveerdrukken en is tamelijk uniek in zijn soort. Juist die discussie over low ZDDP olien die vanuit milieu eisen gesteld worden, is funest voor dat soort constructies.
Een kevermotor heeft toevallig dezelfde nokkenas en nokvolger ontwerp, vandaar dat ik een deja-vu gevoel kreeg toen ik dergelijke berichten ook over 505.01 oliën las op BITOG (bobistheoilguy). ;)
De standaard directe nokvolger op een nokkenas komt natuurlijk ook in de meeste OHC motoren voor, maar dat is een veel lichtere constructie (geen stoterstang) dan wat amerikanen meestal bedoelen met 'flat tappets'.

Helaas komen er vaak erg veel factoren tegelijk bij elkaar waardoor iets wel of niet werkt, veranderen zelfs olie samenstellingen van hetzelfde merk en type ook nog eens regelmatig en wordt het daardoor snel een complexe materie. De oliegiganten varen daar wel bij denk ik weleens...
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

06 aug 2014, 12:41 0 x

[quote="Airspeed"]
Peter: amerikanen bedoelen met flat valve tappets en roller lifters (meer performance) in de regel de manier waarop de onderliggende nokkenas van hun (oud ontwerp) V8 blokken de kleppen bedienen. Daar zijn er in dd US nog héél veel van. De onderliggende nokkenas met stoterstangen kent vaak erg hoge klepveerdrukken en is tamelijk uniek in zijn soort. Juist die discussie over low ZDDP olien die vanuit milieu eisen gesteld worden, is funest voor dat soort constructies.
Een kevermotor heeft toevallig dezelfde nokkenas en nokvolger ontwerp, vandaar dat ik een deja-vu gevoel kreeg toen ik dergelijke berichten ook over 505.01 oliën las op BITOG (bobistheoilguy). ;)
De standaard directe nokvolger op een nokkenas komt natuurlijk ook in de meeste OHC motoren voor, maar dat is een veel lichtere constructie (geen stoterstang) dan wat amerikanen meestal bedoelen met 'flat tappets'.

Helaas komen er vaak erg veel factoren tegelijk bij elkaar waardoor iets wel of niet werkt, veranderen zelfs olie samenstellingen van hetzelfde merk en type ook nog eens regelmatig en wordt het daardoor snel een complexe materie. De oliegiganten varen daar wel bij denk ik weleens...[/quote]

Was even vergeten dat dit een Amerikaanse site is ... :oops:

Motoren met een onderliggende nokkenas zijn vrijwel uitgestorven in Europa.
Volgens mij was de Ford Ka mk1 nog een van de weinigen die met een dergelijke motor werden geleverd.
Voor mij is de vraag met welk type nokvolgers de motoren van de A2 zijn uitgerust.

Wat ik me ook afvraag of de samenstelling van de olie volgens de Audi-norm in de loop van de tijd is veranderd.
Beter gezegd, is de olie die nu wordt voorgeschreven voor de A2 anders van samenstelling,
dan de olie die bij de introductie van de A2 in 2000 werd voorgeschreven?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Airspeed

06 aug 2014, 14:09 0 x

[quote="Peter_Audi_A2"]

Wat ik me ook afvraag of de samenstelling van de olie volgens de Audi-norm in de loop van de tijd is veranderd.
Beter gezegd, is de olie die nu wordt voorgeschreven voor de A2 anders van samenstelling,
dan de olie die bij de introductie van de A2 in 2000 werd voorgeschreven?[/quote]
Nee, dat denk ik niet, maar de milieu-eisen worden wel regelmatig aangescherpt en olie die je nu nieuw koopt is soms niet meer dezelfde dan die je 'vroeger' kon kopen. Hetzelfde geldt voor de samenstelling van de brandstoffen die je aan de pomp koopt.
Soms worden oliën beter door gewijzigde inzichten en ervaringen uit doorlopend R&D werk, maar soms kunnen al die veranderingen negatief uitslaan voor oudere motoren.
Nothing stays the same hey... daarom is het goed dat te beseffen en een beetje rekening mee proberen te houden is mijn mening. Maar meer dan een persoonlijke mening is het ook niet hoor ;)

Ik heb net de Kendall olie binnengekregen, zal zo even een fototje posten van de kan en het label.
Airspeed

06 aug 2014, 14:22 0 x

Afbeelding

Afbeelding

TDi motoren en 505.01 worden zelfs met name genoemd ;)
rolf

06 aug 2014, 14:34 0 x

In mijn Passat 2.0TDi met DPF mag het dus niet, daar moet VW507.000 in, zowel LL als vaste intervallen en de A2 in LL service dus ook niet.
Daar staat ook 507 voorgeschreven. (vervanger van de VW503.000)
Plaats reactie