Geluiden: hik en knak

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Kogelman

06 aug 2014, 16:02 0 x

Sinds kort heeft onze A2 (1.4 benz. ,2000, 157 dkm.) moeite om een rotonde in de derde versnelling te verlaten. Als je dan weer gas geeft (boven 2000 rpm) houdt de motor soms even in (hikte) om daarna gewoon door te trekken in toerental en is er verder niets aan de hand. Vaak is het 1 zo'n hikje, soms een paar vlak achter elkaar. Vroeger was een rotonde/ of krappe bocht in de derde versnelling nemen geen enkel probleem.
Dezelfde actie in de tweede versnelling doen levert geen "hik" op.
Wat kan dit wezen?

Daarnaast horen we dagelijks een "knakkend" geluid als je het gas lost om bijv. te gaan schakelen. Het lijkt op het geluid van een knakkende deurvanger, maar qua volume minder luid. Het gebeurt vrijwel altijd als je tijdens het rijden even het gaspedaal losgelaten hebt en daarna weer gas geeft (Knak). Dit geluid duurt maar een seconde.
Wie herkent dit?
Zelf zit ik te denken aan de gasklep? (is de laatste tijd niet gereinigd)
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

06 aug 2014, 16:35 0 x

Motor en/ of bakophanging?
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

06 aug 2014, 17:16 0 x

[quote="Kogelman"]Sinds kort heeft onze A2 (1.4 benz. ,2000, 157 dkm.) moeite om een rotonde in de derde versnelling te verlaten. Als je dan weer gas geeft (boven 2000 rpm) houdt de motor soms even in (hikte) om daarna gewoon door te trekken in toerental en is er verder niets aan de hand. Vaak is het 1 zo'n hikje, soms een paar vlak achter elkaar. Vroeger was een rotonde/ of krappe bocht in de derde versnelling nemen geen enkel probleem.
Dezelfde actie in de tweede versnelling doen levert geen "hik" op.
Wat kan dit wezen?

Daarnaast horen we dagelijks een "knakkend" geluid als je het gas lost om bijv. te gaan schakelen. Het lijkt op het geluid van een knakkende deurvanger, maar qua volume minder luid. Het gebeurt vrijwel altijd als je tijdens het rijden even het gaspedaal losgelaten hebt en daarna weer gas geeft (Knak). Dit geluid duurt maar een seconde.
Wie herkent dit?
Zelf zit ik te denken aan de gasklep? (is de laatste tijd niet gereinigd)[/quote]

Rij je altijd vrij laag in de toeren? Er branden verder (nog) geen lampjes? Maakt Airco aan/uit nog verschil?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Kogelman

06 aug 2014, 17:47 0 x

Mijn vrouw rijdt inderdaad redelijk laag in de toeren (zij rijdt er het meest in), maar in z'n 3 een bocht door ging al jaren prima.
Er branden geen lampjes. Airco aan/uit verschil moeten we uitproberen, weet ik niet. Vandaag stond de ac aan tijdens de hik.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

07 aug 2014, 10:50 0 x

Bij mijn A2 had ik in het begin ook het probleem dat de auto slecht oppakte na het nemen van een bocht/rotonde.
De garage gaf aan dat ik wat meer toeren moest draaien.
Dit ook om te voorkomen dat de motor na verloop van tijd gaat vervuilen.
Het oppakken door de motor bij gasgeven is hierdoor in de loop van de tijd wel beter geworden.

Ik had zelf het idee, dat auto voorheen voor stadsverkeer is gebruikt en daardoor een beetje is "dichtgekakt". ;)
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Kogelman

07 aug 2014, 11:44 0 x

Mijn vrouw rijdt er redelijk rustig mee (allemaal binnen de bebouwde kom en 80 km wegen), maar ik zorg er wel voor dat hij redelijk aan zijn trekken komt door af en toe een paar uur met 150/170 op de teller door Dld te rijden. Misschien toch een keer de EGR-klep reinigen?
De hik komt trouwens voor bij zowel airco aan als airco uit.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

07 aug 2014, 12:04 0 x

Dan wordt de auto inderdaad wel goed schoongebrand. Ik kom zelf niet verder dan 130/140 op de teller in Nederland.
Heeft toch zijn voordelen, dichtbij Duitsland wonen ... ;)

Ontstekingskabels die niet helemaal goed vastzitten of oud zijn? Oude bougies?

Maakt het nog verschil of de motor warm/koud is?
rolf

07 aug 2014, 13:07 0 x

Als het een mechanisch geluid is dan kan dit door het loslaten van het gas of plots gas geven de motor doen kantelen.
Als de ophanging van de motor of bak niet fris is kan dat van dit soort geluiden gaan geven.
Kogelman

14 aug 2014, 17:27 0 x

De hik is de laatste ritten niet meer voorgekomen, toch voor de zekerheid even nieuwe bougies erin gedraaid. De huidige gingen al ruim 60.000 km mee. De knak komt vanuit de aandrijfas, ik voel er niet de noodzaak om deze te laten vervangen dus dat laat ik voorlopig zo. Volgens de garage kunnen ze er gewoon oud mee worden.
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

17 aug 2014, 10:23 0 x

als je in eerste versnelling met ong 10 km per uur rijd en je laat gas los en meteen weer ¨vol¨ gas geeft na 1 seconde hoor je dan ook ¨de knak¨?

wat wel eens gebeurt is dat de centrale moer van de aandrijfas niet 100% goed vast zit of dat de spiebanen van de as iets ruimte hebben in de flens waar hij doorheen gestoken is. bij laswisselingen kan dit knakken veroorzaken.
je kunt dan de as los halen en 1 a 2 rondjes lock-tide over de spiebanen (2 en 3 in de afbeelding) heen doen om dit te voorkomen.
en een nwe moer op het juiste moment en hoek verdraaiing vast zetten. iets wat bij veel all round garages niet gedaan word maar gewoon met lucht even vast ratelen.... werkt niet altijd goed.
dit knakken is iets wat af en toe bij meerdere modellen voorkomt en de oplossing is dan de lock-tide er op doen.
bij de A2 is het een bekend probleem bij de 1,4 tdi´s en hier is ook een melding van bij de dealer.
maar ook bij benzine modellen kan dit voorkomen. eergister nog een klant met en polo die het ook had.

maar het kan uiteraard ook iets heeeel anders zijn maar dit schoot me zo even te binnen.
Plaats reactie