Extreme slijtage binnenzijde voorbanden

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Pocoloco
Berichten: 2976
Lid geworden op: 23 aug 2013, 00:01

11 aug 2014, 22:16 0 x

[quote="Audi-gekkie"][quote="pocoloco"]Aan alle twee de voor banden? Of alleen rechts ,maak me zorgen of de stand van wielvlucht rechts.[/quote]

De auto stuurt mooi recht en remt ook recht.
Beide keren door stuur los te laten.[/quote]


Dat zegt niets gekkie , je kan een kromme auto zelfs zo uitlijnen dat hij toch recht over de weg gaat :?:

http://www.timloto.org/download/pdf_les ... ijning.pdf
Gebruikersavatar
Ger964
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 mar 2014, 01:10
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

11 aug 2014, 23:01 0 x

Als de wielen niet af te stellen zijn omdat er geen afstelmogelijkheden zijn bestaan er misschien bij Audi cambercorrectieplaten. BMW levert ze voor auto's die schade hebben gehad en niet meer goed af te stellen zijn.
Hiermee zou het camber weer richting 0 kunnen en is de bandenslijtage in de toekomst aan de binnen en buitenzijde weer gelijk.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3868
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

11 aug 2014, 23:09 0 x

[quote="pocoloco"]De monteur zal het misschien niet zeggen maar lees eens de rode regel onder de bon ;)
ik zie een heleboel rood :s hock:[/quote]

En ook nog in de rechterkolom (na het afstellen). Ben ik dus niet de enige ... ;)

Hier nog wat achtergrondinfo over de diverse termen bij het uitlijnen:

http://www.marcovw.nl/Motor/Wielgeometr ... metrie.htm
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
koop9
Berichten: 1285
Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
Locatie: Zandvoort
Motortype: (nog) geen Audi A2

11 aug 2014, 23:22 0 x

ik zie toch echt aan de voorzijde een totaal sporing die van -0,19 naar +0,08 gaat !
dit was het probleem van jou schuin afgesleten voorbanden gekkie.

dat de wielvlucht voor niet helemaal perfect staat is niet zo heel erg, geen zorgen over maken.
de wielvlucht lukt alleen door het subframe te verschuiven maar soms haal je het niet en is het niet anders, je zal er meestal niet veel van merken tenzij het een grote afwijking is want dan zal hij gaan trekken naar 1 kant.
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

12 aug 2014, 01:51 0 x

[quote="Ger964"]Als de wielen niet af te stellen zijn omdat er geen afstelmogelijkheden zijn bestaan er misschien bij Audi cambercorrectieplaten. BMW levert ze voor auto's die schade hebben gehad en niet meer goed af te stellen zijn.
Hiermee zou het camber weer richting 0 kunnen en is de bandenslijtage in de toekomst aan de binnen en buitenzijde weer gelijk.[/quote]

Bedankt voor de tip.

[quote="pocoloco"]Heb nog eens goed het rapport bekeken , er zit een probleem in de askanteling .
1graad of te wel 60 minuten in vak termen buiten de tolerantie moet 4.20 zijn is 3.20 , maar of dit nu slijtage veroorzaakt aan beide wielen betwijfel ik . :s hock:
Wat ik zou doen is , lijn hem nog eens uit bij een ander bedrijf om te zien of deze waardes kloppen voor je gekken dingen in je hoofd haalt . Jij weet het beste of je rechts wel eens ergens tegen aan bent gereden toch ??

Afbeelding

tolerantie is 0.30 ,dus blijf er van die graad nog steeds 0.30 over die niet goed staat.[/quote]

Er is dus helemaal niks veranderd na het uitlijnen met de askanteling (camber) en daar betaal €55 (actieprijs) voor!?
Nee ik ben zeker nergens tegenaan gereden.

[quote="koop9"]ik zie toch echt aan de voorzijde een totaal sporing die van -0,19 naar +0,08 gaat !
dit was het probleem van jou schuin afgesleten voorbanden gekkie.

dat de wielvlucht voor niet helemaal perfect staat is niet zo heel erg, geen zorgen over maken.
de wielvlucht lukt alleen door het subframe te verschuiven maar soms haal je het niet en is het niet anders, je zal er meestal niet veel van merken tenzij het een grote afwijking is want dan zal hij gaan trekken naar 1 kant.[/quote]

Mooi dan zal het nu goed gaan met nieuwe banden begrijp ik. Dit merkte overigens de monteur ook op, maar hij kon het zich niet voorstellen dat dit zo'n groot gevolg zou zijn voor de absurde slijtage.
Is het dan nog belangrijk om die askanteling goed te krijgen? Er is niks aan gedaan bij de fastfitter!
Ik vertik het nogmaals geld te betalen (sorry voor jou advies). Ik ga liever met een klacht terug en dan lossen zij het maar op. Het staat tenslotte groen/rood ;) op papier.
Pocoloco
Berichten: 2976
Lid geworden op: 23 aug 2013, 00:01

12 aug 2014, 08:45 0 x

Hebben ze trouwens belast uitgelijnt?? Ik bedoel daar mee , gewicht in de auto gelegd ??
Bij veel duitse auto,s moet er gewicht in tijdens de uitlijning of dat ook zo is bij de A2 weet ik niet , zal vandaag eens voor je kijken.
BMW bijvoorbeeld 2x 70 kg voorin achter 2x 40 en kofferbak ook nog zoveel kg dan kan je pas uitlijnen en krijg je een ander beeld. :s hock:
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

12 aug 2014, 12:53 0 x

Nee er is niet belast uitgelijnd.

Is die askanteling nog belangrijk om dat aan te kaarten?
Eigenlijk moeten alle waarden groen zijn, behalve die van de wielvlucht. Daar betaal ik tenslotte voor. :(
Gebruikersavatar
koop9
Berichten: 1285
Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
Locatie: Zandvoort
Motortype: (nog) geen Audi A2

14 aug 2014, 23:40 0 x

askanteling is niet af te stellen en staat bij vele auto´s niet helemaal binnen de waarde.
geen zorgen over maken dit merk je niet, pas als het echt spannend word zoals in de racerij dan word hier naar gekeken.
voor onze straat activiteiten is dit niet van belang.
als de sporing maar goed staat dat is de belangrijkste om schuin afslijten te voorkomen.
de wielvlucht (camber) mag iets afwijken maar bij te veel verschil kan dit de auto doen ¨trekken¨
uitlijnen draait om symmetrie, het belangrijkste is dat links en rechts gelijk staan, liever iets buiten de toleranties maar links en rechts gelijk, dan een te groot verschil L + R.
uitzonderring is de sporing die zoals gezegd wel op de juiste waarde moet staan.
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

15 aug 2014, 02:44 0 x

Dank je wel Ronald,
Ik had vanmiddag net opnieuw een afspraak gemaakt met de uitlijner over de askanteling.
Die kan ik dus weer afzeggen, omdat dit niet te verstellen zou zijn.
Hoe vind je de rest van het meetrapport?

Zoals gezegd de auto rijdt recht en trekt niet met remmen, dit deed hij ook niet voor het uitlijnen.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3868
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

15 aug 2014, 20:47 0 x

[quote="koop9"]askanteling is niet af te stellen en staat bij vele auto´s niet helemaal binnen de waarde.
geen zorgen over maken dit merk je niet, pas als het echt spannend word zoals in de racerij dan word hier naar gekeken.
voor onze straat activiteiten is dit niet van belang.
als de sporing maar goed staat dat is de belangrijkste om schuin afslijten te voorkomen.
de wielvlucht (camber) mag iets afwijken maar bij te veel verschil kan dit de auto doen ¨trekken¨
uitlijnen draait om symmetrie, het belangrijkste is dat links en rechts gelijk staan, liever iets buiten de toleranties maar links en rechts gelijk, dan een te groot verschil L + R.
uitzonderring is de sporing die zoals gezegd wel op de juiste waarde moet staan.[/quote]

Betekent dit dat zelfs bij een gloednieuwe auto al afwijkingen kunnen zitten t.o.v. de fabrieksopgave?

Ik kan me wel voorstellen dat bij een grote reparatie bijvoorbeeld het subframe niet exact op dezelfde plaats wordt teruggezet, en daarmee kleine afwijkingen in de wielstanden op kunnen treden.

Wordt hier bij het uitlijnen ook nog naar gekeken?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Plaats reactie