Extreme slijtage binnenzijde voorbanden
[quote="Audi-gekkie"][quote="pocoloco"]Aan alle twee de voor banden? Of alleen rechts ,maak me zorgen of de stand van wielvlucht rechts.[/quote]
De auto stuurt mooi recht en remt ook recht.
Beide keren door stuur los te laten.[/quote]
Dat zegt niets gekkie , je kan een kromme auto zelfs zo uitlijnen dat hij toch recht over de weg gaat :?:
http://www.timloto.org/download/pdf_les ... ijning.pdf
De auto stuurt mooi recht en remt ook recht.
Beide keren door stuur los te laten.[/quote]
Dat zegt niets gekkie , je kan een kromme auto zelfs zo uitlijnen dat hij toch recht over de weg gaat :?:
http://www.timloto.org/download/pdf_les ... ijning.pdf
- Ger964
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 26 mar 2014, 01:10
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Als de wielen niet af te stellen zijn omdat er geen afstelmogelijkheden zijn bestaan er misschien bij Audi cambercorrectieplaten. BMW levert ze voor auto's die schade hebben gehad en niet meer goed af te stellen zijn.
Hiermee zou het camber weer richting 0 kunnen en is de bandenslijtage in de toekomst aan de binnen en buitenzijde weer gelijk.
Hiermee zou het camber weer richting 0 kunnen en is de bandenslijtage in de toekomst aan de binnen en buitenzijde weer gelijk.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="pocoloco"]De monteur zal het misschien niet zeggen maar lees eens de rode regel onder de bon
ik zie een heleboel rood
hock:[/quote]
En ook nog in de rechterkolom (na het afstellen). Ben ik dus niet de enige ...
Hier nog wat achtergrondinfo over de diverse termen bij het uitlijnen:
http://www.marcovw.nl/Motor/Wielgeometr ... metrie.htm

ik zie een heleboel rood

En ook nog in de rechterkolom (na het afstellen). Ben ik dus niet de enige ...

Hier nog wat achtergrondinfo over de diverse termen bij het uitlijnen:
http://www.marcovw.nl/Motor/Wielgeometr ... metrie.htm
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- koop9
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
- Locatie: Zandvoort
- Motortype: (nog) geen Audi A2
ik zie toch echt aan de voorzijde een totaal sporing die van -0,19 naar +0,08 gaat !
dit was het probleem van jou schuin afgesleten voorbanden gekkie.
dat de wielvlucht voor niet helemaal perfect staat is niet zo heel erg, geen zorgen over maken.
de wielvlucht lukt alleen door het subframe te verschuiven maar soms haal je het niet en is het niet anders, je zal er meestal niet veel van merken tenzij het een grote afwijking is want dan zal hij gaan trekken naar 1 kant.
dit was het probleem van jou schuin afgesleten voorbanden gekkie.
dat de wielvlucht voor niet helemaal perfect staat is niet zo heel erg, geen zorgen over maken.
de wielvlucht lukt alleen door het subframe te verschuiven maar soms haal je het niet en is het niet anders, je zal er meestal niet veel van merken tenzij het een grote afwijking is want dan zal hij gaan trekken naar 1 kant.
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
[quote="Ger964"]Als de wielen niet af te stellen zijn omdat er geen afstelmogelijkheden zijn bestaan er misschien bij Audi cambercorrectieplaten. BMW levert ze voor auto's die schade hebben gehad en niet meer goed af te stellen zijn.
Hiermee zou het camber weer richting 0 kunnen en is de bandenslijtage in de toekomst aan de binnen en buitenzijde weer gelijk.[/quote]
Bedankt voor de tip.
[quote="pocoloco"]Heb nog eens goed het rapport bekeken , er zit een probleem in de askanteling .
1graad of te wel 60 minuten in vak termen buiten de tolerantie moet 4.20 zijn is 3.20 , maar of dit nu slijtage veroorzaakt aan beide wielen betwijfel ik .
hock:
Wat ik zou doen is , lijn hem nog eens uit bij een ander bedrijf om te zien of deze waardes kloppen voor je gekken dingen in je hoofd haalt . Jij weet het beste of je rechts wel eens ergens tegen aan bent gereden toch ??

tolerantie is 0.30 ,dus blijf er van die graad nog steeds 0.30 over die niet goed staat.[/quote]
Er is dus helemaal niks veranderd na het uitlijnen met de askanteling (camber) en daar betaal €55 (actieprijs) voor!?
Nee ik ben zeker nergens tegenaan gereden.
[quote="koop9"]ik zie toch echt aan de voorzijde een totaal sporing die van -0,19 naar +0,08 gaat !
dit was het probleem van jou schuin afgesleten voorbanden gekkie.
dat de wielvlucht voor niet helemaal perfect staat is niet zo heel erg, geen zorgen over maken.
de wielvlucht lukt alleen door het subframe te verschuiven maar soms haal je het niet en is het niet anders, je zal er meestal niet veel van merken tenzij het een grote afwijking is want dan zal hij gaan trekken naar 1 kant.[/quote]
Mooi dan zal het nu goed gaan met nieuwe banden begrijp ik. Dit merkte overigens de monteur ook op, maar hij kon het zich niet voorstellen dat dit zo'n groot gevolg zou zijn voor de absurde slijtage.
Is het dan nog belangrijk om die askanteling goed te krijgen? Er is niks aan gedaan bij de fastfitter!
Ik vertik het nogmaals geld te betalen (sorry voor jou advies). Ik ga liever met een klacht terug en dan lossen zij het maar op. Het staat tenslotte groen/rood
op papier.
Hiermee zou het camber weer richting 0 kunnen en is de bandenslijtage in de toekomst aan de binnen en buitenzijde weer gelijk.[/quote]
Bedankt voor de tip.
[quote="pocoloco"]Heb nog eens goed het rapport bekeken , er zit een probleem in de askanteling .
1graad of te wel 60 minuten in vak termen buiten de tolerantie moet 4.20 zijn is 3.20 , maar of dit nu slijtage veroorzaakt aan beide wielen betwijfel ik .

Wat ik zou doen is , lijn hem nog eens uit bij een ander bedrijf om te zien of deze waardes kloppen voor je gekken dingen in je hoofd haalt . Jij weet het beste of je rechts wel eens ergens tegen aan bent gereden toch ??

tolerantie is 0.30 ,dus blijf er van die graad nog steeds 0.30 over die niet goed staat.[/quote]
Er is dus helemaal niks veranderd na het uitlijnen met de askanteling (camber) en daar betaal €55 (actieprijs) voor!?
Nee ik ben zeker nergens tegenaan gereden.
[quote="koop9"]ik zie toch echt aan de voorzijde een totaal sporing die van -0,19 naar +0,08 gaat !
dit was het probleem van jou schuin afgesleten voorbanden gekkie.
dat de wielvlucht voor niet helemaal perfect staat is niet zo heel erg, geen zorgen over maken.
de wielvlucht lukt alleen door het subframe te verschuiven maar soms haal je het niet en is het niet anders, je zal er meestal niet veel van merken tenzij het een grote afwijking is want dan zal hij gaan trekken naar 1 kant.[/quote]
Mooi dan zal het nu goed gaan met nieuwe banden begrijp ik. Dit merkte overigens de monteur ook op, maar hij kon het zich niet voorstellen dat dit zo'n groot gevolg zou zijn voor de absurde slijtage.
Is het dan nog belangrijk om die askanteling goed te krijgen? Er is niks aan gedaan bij de fastfitter!
Ik vertik het nogmaals geld te betalen (sorry voor jou advies). Ik ga liever met een klacht terug en dan lossen zij het maar op. Het staat tenslotte groen/rood

Hebben ze trouwens belast uitgelijnt?? Ik bedoel daar mee , gewicht in de auto gelegd ??
Bij veel duitse auto,s moet er gewicht in tijdens de uitlijning of dat ook zo is bij de A2 weet ik niet , zal vandaag eens voor je kijken.
BMW bijvoorbeeld 2x 70 kg voorin achter 2x 40 en kofferbak ook nog zoveel kg dan kan je pas uitlijnen en krijg je een ander beeld.
hock:
Bij veel duitse auto,s moet er gewicht in tijdens de uitlijning of dat ook zo is bij de A2 weet ik niet , zal vandaag eens voor je kijken.
BMW bijvoorbeeld 2x 70 kg voorin achter 2x 40 en kofferbak ook nog zoveel kg dan kan je pas uitlijnen en krijg je een ander beeld.

- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Nee er is niet belast uitgelijnd.
Is die askanteling nog belangrijk om dat aan te kaarten?
Eigenlijk moeten alle waarden groen zijn, behalve die van de wielvlucht. Daar betaal ik tenslotte voor.
Is die askanteling nog belangrijk om dat aan te kaarten?
Eigenlijk moeten alle waarden groen zijn, behalve die van de wielvlucht. Daar betaal ik tenslotte voor.

- koop9
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
- Locatie: Zandvoort
- Motortype: (nog) geen Audi A2
askanteling is niet af te stellen en staat bij vele auto´s niet helemaal binnen de waarde.
geen zorgen over maken dit merk je niet, pas als het echt spannend word zoals in de racerij dan word hier naar gekeken.
voor onze straat activiteiten is dit niet van belang.
als de sporing maar goed staat dat is de belangrijkste om schuin afslijten te voorkomen.
de wielvlucht (camber) mag iets afwijken maar bij te veel verschil kan dit de auto doen ¨trekken¨
uitlijnen draait om symmetrie, het belangrijkste is dat links en rechts gelijk staan, liever iets buiten de toleranties maar links en rechts gelijk, dan een te groot verschil L + R.
uitzonderring is de sporing die zoals gezegd wel op de juiste waarde moet staan.
geen zorgen over maken dit merk je niet, pas als het echt spannend word zoals in de racerij dan word hier naar gekeken.
voor onze straat activiteiten is dit niet van belang.
als de sporing maar goed staat dat is de belangrijkste om schuin afslijten te voorkomen.
de wielvlucht (camber) mag iets afwijken maar bij te veel verschil kan dit de auto doen ¨trekken¨
uitlijnen draait om symmetrie, het belangrijkste is dat links en rechts gelijk staan, liever iets buiten de toleranties maar links en rechts gelijk, dan een te groot verschil L + R.
uitzonderring is de sporing die zoals gezegd wel op de juiste waarde moet staan.
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Dank je wel Ronald,
Ik had vanmiddag net opnieuw een afspraak gemaakt met de uitlijner over de askanteling.
Die kan ik dus weer afzeggen, omdat dit niet te verstellen zou zijn.
Hoe vind je de rest van het meetrapport?
Zoals gezegd de auto rijdt recht en trekt niet met remmen, dit deed hij ook niet voor het uitlijnen.
Ik had vanmiddag net opnieuw een afspraak gemaakt met de uitlijner over de askanteling.
Die kan ik dus weer afzeggen, omdat dit niet te verstellen zou zijn.
Hoe vind je de rest van het meetrapport?
Zoals gezegd de auto rijdt recht en trekt niet met remmen, dit deed hij ook niet voor het uitlijnen.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="koop9"]askanteling is niet af te stellen en staat bij vele auto´s niet helemaal binnen de waarde.
geen zorgen over maken dit merk je niet, pas als het echt spannend word zoals in de racerij dan word hier naar gekeken.
voor onze straat activiteiten is dit niet van belang.
als de sporing maar goed staat dat is de belangrijkste om schuin afslijten te voorkomen.
de wielvlucht (camber) mag iets afwijken maar bij te veel verschil kan dit de auto doen ¨trekken¨
uitlijnen draait om symmetrie, het belangrijkste is dat links en rechts gelijk staan, liever iets buiten de toleranties maar links en rechts gelijk, dan een te groot verschil L + R.
uitzonderring is de sporing die zoals gezegd wel op de juiste waarde moet staan.[/quote]
Betekent dit dat zelfs bij een gloednieuwe auto al afwijkingen kunnen zitten t.o.v. de fabrieksopgave?
Ik kan me wel voorstellen dat bij een grote reparatie bijvoorbeeld het subframe niet exact op dezelfde plaats wordt teruggezet, en daarmee kleine afwijkingen in de wielstanden op kunnen treden.
Wordt hier bij het uitlijnen ook nog naar gekeken?
geen zorgen over maken dit merk je niet, pas als het echt spannend word zoals in de racerij dan word hier naar gekeken.
voor onze straat activiteiten is dit niet van belang.
als de sporing maar goed staat dat is de belangrijkste om schuin afslijten te voorkomen.
de wielvlucht (camber) mag iets afwijken maar bij te veel verschil kan dit de auto doen ¨trekken¨
uitlijnen draait om symmetrie, het belangrijkste is dat links en rechts gelijk staan, liever iets buiten de toleranties maar links en rechts gelijk, dan een te groot verschil L + R.
uitzonderring is de sporing die zoals gezegd wel op de juiste waarde moet staan.[/quote]
Betekent dit dat zelfs bij een gloednieuwe auto al afwijkingen kunnen zitten t.o.v. de fabrieksopgave?
Ik kan me wel voorstellen dat bij een grote reparatie bijvoorbeeld het subframe niet exact op dezelfde plaats wordt teruggezet, en daarmee kleine afwijkingen in de wielstanden op kunnen treden.
Wordt hier bij het uitlijnen ook nog naar gekeken?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 
