Ophanging / demping?
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6369
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="Peter_Audi_A2"]Lees dit eens door:
http://www.audi-a2.nl/post6299.html[/quote]
Heel attent van je, maar de verwijzing naar dit draadje is in dit draadje al eens genoemd.
Echter, het is niet exact duidelijk waar het probleem nu precies vandaan kwam. Er werden verschillende opties genoemd. Vandaar dat ik had beloofd een foto te maken van het onderdeel dat we hebben gesmeerd. Het is nu wachten op het verlossende antwoord welk onderdeel dit nu precies is ;-)
http://www.audi-a2.nl/post6299.html[/quote]
Heel attent van je, maar de verwijzing naar dit draadje is in dit draadje al eens genoemd.
Echter, het is niet exact duidelijk waar het probleem nu precies vandaan kwam. Er werden verschillende opties genoemd. Vandaar dat ik had beloofd een foto te maken van het onderdeel dat we hebben gesmeerd. Het is nu wachten op het verlossende antwoord welk onderdeel dit nu precies is ;-)
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6369
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="chipsoer"]Tja ergerlijk, steeds weer terugkomende onderwerpen. :cry: De foto toont de stabilisatierubbers.[/quote]
Top Eric, dan gaan we die ook gelijk vervangen. Bedankt en tot de 30e!
Top Eric, dan gaan we die ook gelijk vervangen. Bedankt en tot de 30e!

Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- koop9
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
- Locatie: Zandvoort
- Motortype: (nog) geen Audi A2
ik zie al wat bruins bij de plastic bus die op de stabi stang zit, dit is het begin van geluiden.
die plastic bus hoort vast te zitten op de stang en daaroverheen de rubbers.
door (ik vermoed) roest zetten de bussen uit en scheuren ze, mede geholpen door de krachten die er standaard al op komen te staan tijdens het rijden.
niets aan te doen, je zal actie moeten ondernemen.
opties;
1/ nwe standaard stabistang monteren.
2/ eibach stabistang monteren. (die hier op het forum besproken is)
3/ lekker door rijden met gekraak.
4/ of..... de goedkope manier.... men kope bij dealer 2x de 6Q0411314P dit zijn rubbers.
dan maak je de beugels van de stabi los en haalt de oude rubbers er af, dan hak/ sla/ breek je de plastic bussen er van af.
stabi op die plek even schoonmaken en de nieuwe rubbers met de oude beugels monteren. let op dat je de linker en rechter beugel niet door elkaar haalt, voordat je de beugels helemaal vast draait moet je de stabi stang even richten zodat hij in het midden zit. en dan als laatste (belangrijk) 2 slangklemmen om de stabi tegen de rubbers monteren zodat hij niet kan verschuiven (dit word normaal gedaan door de opstaande rand van de plastic bus die je er net af gehaald hebt.
niet schrikken dat de nieuwe rubbers een te kleine binnen diameter hebben, dit klopt, stang 18mm en de rubbers 16mm, zitten ze lekker strak.
mooi klusje voor de zondag hans!!
die plastic bus hoort vast te zitten op de stang en daaroverheen de rubbers.
door (ik vermoed) roest zetten de bussen uit en scheuren ze, mede geholpen door de krachten die er standaard al op komen te staan tijdens het rijden.
niets aan te doen, je zal actie moeten ondernemen.
opties;
1/ nwe standaard stabistang monteren.
2/ eibach stabistang monteren. (die hier op het forum besproken is)
3/ lekker door rijden met gekraak.
4/ of..... de goedkope manier.... men kope bij dealer 2x de 6Q0411314P dit zijn rubbers.
dan maak je de beugels van de stabi los en haalt de oude rubbers er af, dan hak/ sla/ breek je de plastic bussen er van af.
stabi op die plek even schoonmaken en de nieuwe rubbers met de oude beugels monteren. let op dat je de linker en rechter beugel niet door elkaar haalt, voordat je de beugels helemaal vast draait moet je de stabi stang even richten zodat hij in het midden zit. en dan als laatste (belangrijk) 2 slangklemmen om de stabi tegen de rubbers monteren zodat hij niet kan verschuiven (dit word normaal gedaan door de opstaande rand van de plastic bus die je er net af gehaald hebt.
niet schrikken dat de nieuwe rubbers een te kleine binnen diameter hebben, dit klopt, stang 18mm en de rubbers 16mm, zitten ze lekker strak.
mooi klusje voor de zondag hans!!
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6369
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="koop9"]ik zie al wat bruins bij de plastic bus die op de stabi stang zit, dit is het begin van geluiden.
die plastic bus hoort vast te zitten op de stang en daaroverheen de rubbers.
door (ik vermoed) roest zetten de bussen uit en scheuren ze, mede geholpen door de krachten die er standaard al op komen te staan tijdens het rijden.
niets aan te doen, je zal actie moeten ondernemen.
opties;
1/ nwe standaard stabistang monteren.
2/ eibach stabistang monteren. (die hier op het forum besproken is)
3/ lekker door rijden met gekraak.
4/ of..... de goedkope manier.... men kope bij dealer 2x de 6Q0411314P dit zijn rubbers.
dan maak je de beugels van de stabi los en haalt de oude rubbers er af, dan hak/ sla/ breek je de plastic bussen er van af.
stabi op die plek even schoonmaken en de nieuwe rubbers met de oude beugels monteren. let op dat je de linker en rechter beugel niet door elkaar haalt, voordat je de beugels helemaal vast draait moet je de stabi stang even richten zodat hij in het midden zit. en dan als laatste (belangrijk) 2 slangklemmen om de stabi tegen de rubbers monteren zodat hij niet kan verschuiven (dit word normaal gedaan door de opstaande rand van de plastic bus die je er net af gehaald hebt.
niet schrikken dat de nieuwe rubbers een te kleine binnen diameter hebben, dit klopt, stang 18mm en de rubbers 16mm, zitten ze lekker strak.
mooi klusje voor de zondag hans!![/quote]
Ben blij dat de foto eindelijk duidelijkheid geeft over de echte oorzaak en er geen sprake meer is van gissen!
Door @chipsoer is me reeds aangeboden om het setje te monteren dat hij nog heeft liggen. Op 30 mei ligt de boel toch al helemaal los, pakken we dat gelijk mee. De Eibach optie klinkt me ook heel mooi in de oren, maar ik wil de investeringen op dit moment even bevriezen alhoewel ik me realiseer dat dit een once-in-a-lifetime opportunity is!
die plastic bus hoort vast te zitten op de stang en daaroverheen de rubbers.
door (ik vermoed) roest zetten de bussen uit en scheuren ze, mede geholpen door de krachten die er standaard al op komen te staan tijdens het rijden.
niets aan te doen, je zal actie moeten ondernemen.
opties;
1/ nwe standaard stabistang monteren.
2/ eibach stabistang monteren. (die hier op het forum besproken is)
3/ lekker door rijden met gekraak.
4/ of..... de goedkope manier.... men kope bij dealer 2x de 6Q0411314P dit zijn rubbers.
dan maak je de beugels van de stabi los en haalt de oude rubbers er af, dan hak/ sla/ breek je de plastic bussen er van af.
stabi op die plek even schoonmaken en de nieuwe rubbers met de oude beugels monteren. let op dat je de linker en rechter beugel niet door elkaar haalt, voordat je de beugels helemaal vast draait moet je de stabi stang even richten zodat hij in het midden zit. en dan als laatste (belangrijk) 2 slangklemmen om de stabi tegen de rubbers monteren zodat hij niet kan verschuiven (dit word normaal gedaan door de opstaande rand van de plastic bus die je er net af gehaald hebt.
niet schrikken dat de nieuwe rubbers een te kleine binnen diameter hebben, dit klopt, stang 18mm en de rubbers 16mm, zitten ze lekker strak.
mooi klusje voor de zondag hans!![/quote]
Ben blij dat de foto eindelijk duidelijkheid geeft over de echte oorzaak en er geen sprake meer is van gissen!
Door @chipsoer is me reeds aangeboden om het setje te monteren dat hij nog heeft liggen. Op 30 mei ligt de boel toch al helemaal los, pakken we dat gelijk mee. De Eibach optie klinkt me ook heel mooi in de oren, maar ik wil de investeringen op dit moment even bevriezen alhoewel ik me realiseer dat dit een once-in-a-lifetime opportunity is!

Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6369
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ik heb de stabilisatorstangrubbers met het door @koop9 genoemde artikelnummer eindelijk in huis. Ik heb niet specifiek om dit artikelnummer gevraagd, ze zijn door Audi geadviseerd en kennelijk gangbaar voor de vervanging.

Maar nu vraag ik mij het volgende af. Afgezien van het feit dat ik de slangklemmen optisch bezien niet de fraaiste oplossing vindt is het kennelijk de enige manier om de nieuwe rubbers op hun plek te houden nadat de bussen verwijderd zijn.
Waarom maakt Audi de rubbers kleiner en niet zoals de oorspronkelijke rubbers? Is dat om het bekende euvel voor langere termijn te voorkomen? En zijn er slangklemmen in de omloop die niet roesten? De ordinaire dingen die ik ken zijn na enige tijd flink verroest en als je dan de zaak weer eens los moet halen ben je de pineut.
Kan ik voor de montage wel de oorspronkelijke positie van de rubbers aanhouden? Dit mbt je opmerking over het centreren. Dat lijkt mij namelijk de eenvoudigste manier om dat te bewerkstelligen.

Maar nu vraag ik mij het volgende af. Afgezien van het feit dat ik de slangklemmen optisch bezien niet de fraaiste oplossing vindt is het kennelijk de enige manier om de nieuwe rubbers op hun plek te houden nadat de bussen verwijderd zijn.
Waarom maakt Audi de rubbers kleiner en niet zoals de oorspronkelijke rubbers? Is dat om het bekende euvel voor langere termijn te voorkomen? En zijn er slangklemmen in de omloop die niet roesten? De ordinaire dingen die ik ken zijn na enige tijd flink verroest en als je dan de zaak weer eens los moet halen ben je de pineut.
Kan ik voor de montage wel de oorspronkelijke positie van de rubbers aanhouden? Dit mbt je opmerking over het centreren. Dat lijkt mij namelijk de eenvoudigste manier om dat te bewerkstelligen.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6369
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
En hier de nieuwe koppelstangen:



De oude koppelstangen hebben een ronde stang, dit is vermoedelijk ook weer een verbeterde variant.
Ik neem aan dat de holle kant naar de motor wijst?



De oude koppelstangen hebben een ronde stang, dit is vermoedelijk ook weer een verbeterde variant.
Ik neem aan dat de holle kant naar de motor wijst?
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Zou i.p.v. een slangenklem ook een brede ty-rap mogelijk zijn?
Ik heb ze gezien van wel 13mm breed, wellicht zijn er nog bredere.
Ik heb ze gezien van wel 13mm breed, wellicht zijn er nog bredere.