Problemen met oliepeilen
Ik heb sinds februari een Audi A2 1.4.
Ik heb hier en daar gelezen dat het aflezen van je oliepeil een algemeen probleem is bij A2. Maar mijn probleem is dat ik helemaal geen olie zie op mijn oliepeilstok en er ook geen melding van krijg.
Laat ik het zo vertellen:
Toen ik het auto net nieuw had gekocht van een garage, kon ik het oliepeil gewoon aflezen en er zat er genoeg in. Maar na een bepaalde tijd begon het olie op het pijl steeds minder te worden tot dat het op zijn minimum kwam (maar geen melding). Dus ik besloot om rustig naar huis te rijden en de volgende dag olie bij te vullen. Toen ik volgende dag mij oliepeil wou controleren bleek er weer genoeg olie in te zitten.
Na een paar weken was het olie weer op minimum op mijn peilstok en het bleef een paar dagen ook gewoon op minimum staan. Dus ik had er wat olie bij gedaan tot dat het oliepeil weer op niveau was.
Na een paar uur te hebben gereden brandde mijn motorstoringslampje. Dit keer zat er te veel olie op mijn peilstok terwijl ik daarvoor het oliepeil netjes had gecontroleerd door de motor eerst stationair te laten draaien en vervolgens enkele minuten te wachten zonder dat de motor in werking was.
Na twee dagen brandde de motorstoringslampje niet meer en was het oliepeil weer op niveau.
En nu heb ik weer een aantal weken lang helemaal geen olie op mijn peilstok. Ik krijg ook geen melding dat het olieniveau te laag is. Ik rij er continu in en het motor draait lekker zonder rare geluiden.
Hierdoor ben ik bang om weer olie bij te vullen en dat er straks weer te veel olie in zit waardoor ik het motor alsnog zal beschadigen
Ik breng hem morgen even voor de zekerheid naar de garage om het te laten controleren.
Mijn vraag is of er iemand hiermee ervaring heeft? Werkt mijn oliesensor niet waardoor ik geen melding krijg of is mijn peilstok niet goed en hoe kan ik hiermee het best handelen?
Ik heb hier en daar gelezen dat het aflezen van je oliepeil een algemeen probleem is bij A2. Maar mijn probleem is dat ik helemaal geen olie zie op mijn oliepeilstok en er ook geen melding van krijg.
Laat ik het zo vertellen:
Toen ik het auto net nieuw had gekocht van een garage, kon ik het oliepeil gewoon aflezen en er zat er genoeg in. Maar na een bepaalde tijd begon het olie op het pijl steeds minder te worden tot dat het op zijn minimum kwam (maar geen melding). Dus ik besloot om rustig naar huis te rijden en de volgende dag olie bij te vullen. Toen ik volgende dag mij oliepeil wou controleren bleek er weer genoeg olie in te zitten.
Na een paar weken was het olie weer op minimum op mijn peilstok en het bleef een paar dagen ook gewoon op minimum staan. Dus ik had er wat olie bij gedaan tot dat het oliepeil weer op niveau was.
Na een paar uur te hebben gereden brandde mijn motorstoringslampje. Dit keer zat er te veel olie op mijn peilstok terwijl ik daarvoor het oliepeil netjes had gecontroleerd door de motor eerst stationair te laten draaien en vervolgens enkele minuten te wachten zonder dat de motor in werking was.
Na twee dagen brandde de motorstoringslampje niet meer en was het oliepeil weer op niveau.
En nu heb ik weer een aantal weken lang helemaal geen olie op mijn peilstok. Ik krijg ook geen melding dat het olieniveau te laag is. Ik rij er continu in en het motor draait lekker zonder rare geluiden.
Hierdoor ben ik bang om weer olie bij te vullen en dat er straks weer te veel olie in zit waardoor ik het motor alsnog zal beschadigen
Ik breng hem morgen even voor de zekerheid naar de garage om het te laten controleren.
Mijn vraag is of er iemand hiermee ervaring heeft? Werkt mijn oliesensor niet waardoor ik geen melding krijg of is mijn peilstok niet goed en hoe kan ik hiermee het best handelen?
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Hallo Yusuf,
Welkom.
Merkwaardig van de verschillen in niveaus van de motorolie.
Het oordeel laat ik aan de deskundigen over.
De peilstok van een A2 op benzine is zwart en inderdaad op dit forum lees ik veel verhalen dat dit lastig is af te lezen.
De peilstok van een diesel A2 is overigens oranje, maar deze peilstok is langer dan die van de benzine.
Als tijdelijke noodoplossing van jou probleem denk ik aan om de peilstok eerst zeer goed te ontvetten en deze vervolgens van een dun laagje Tippex te voorzien.
Wil je je nog even voorstellen op de juiste plek?
audi-a2-even-voorstellen.html
Welkom.
Merkwaardig van de verschillen in niveaus van de motorolie.
Het oordeel laat ik aan de deskundigen over.
De peilstok van een A2 op benzine is zwart en inderdaad op dit forum lees ik veel verhalen dat dit lastig is af te lezen.
De peilstok van een diesel A2 is overigens oranje, maar deze peilstok is langer dan die van de benzine.
Als tijdelijke noodoplossing van jou probleem denk ik aan om de peilstok eerst zeer goed te ontvetten en deze vervolgens van een dun laagje Tippex te voorzien.
Wil je je nog even voorstellen op de juiste plek?
audi-a2-even-voorstellen.html
- Rinus
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
- Locatie: Alblasserdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Is niet helemaal waar, gekkie.
Wij hebben een benzine, en die peilstok is ook oranje. Ik heb de oude toentertijd vervangen, omdat het puntje afgebroken was (wat geen ongebruikelijk gebeuren is bij de A2). Ik heb zelfs nog een nieuwe hangen, en die is ook oranje (ik heb er toen gelijk 2 gekocht, waren de kosten toch niet). De zwarte zijn van een later bouwjaar, maar ze kunnen volgens mij gewoon dwars door elkaar gebruikt worden (zolang het maar voor benzineblokjes is). Het onderdeelnummer is gewoon leidend in deze.
Wij hebben een benzine, en die peilstok is ook oranje. Ik heb de oude toentertijd vervangen, omdat het puntje afgebroken was (wat geen ongebruikelijk gebeuren is bij de A2). Ik heb zelfs nog een nieuwe hangen, en die is ook oranje (ik heb er toen gelijk 2 gekocht, waren de kosten toch niet). De zwarte zijn van een later bouwjaar, maar ze kunnen volgens mij gewoon dwars door elkaar gebruikt worden (zolang het maar voor benzineblokjes is). Het onderdeelnummer is gewoon leidend in deze.
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6369
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="Rinus"]Is niet helemaal waar, gekkie.
Wij hebben een benzine, en die peilstok is ook oranje. Ik heb de oude toentertijd vervangen, omdat het puntje afgebroken was (wat geen ongebruikelijk gebeuren is bij de A2). Ik heb zelfs nog een nieuwe hangen, en die is ook oranje (ik heb er toen gelijk 2 gekocht, waren de kosten toch niet). De zwarte zijn van een later bouwjaar, maar ze kunnen volgens mij gewoon dwars door elkaar gebruikt worden (zolang het maar voor benzineblokjes is). Het onderdeelnummer is gewoon leidend in deze.[/quote]
Als je mij kunt vertellen waar die peilstokken met oranje punt te krijgen zijn dan houd ik me van harte aanbevolen. Ik heb ook een zwarte punt en het is een ramp om het peil af te lezen ...
Wij hebben een benzine, en die peilstok is ook oranje. Ik heb de oude toentertijd vervangen, omdat het puntje afgebroken was (wat geen ongebruikelijk gebeuren is bij de A2). Ik heb zelfs nog een nieuwe hangen, en die is ook oranje (ik heb er toen gelijk 2 gekocht, waren de kosten toch niet). De zwarte zijn van een later bouwjaar, maar ze kunnen volgens mij gewoon dwars door elkaar gebruikt worden (zolang het maar voor benzineblokjes is). Het onderdeelnummer is gewoon leidend in deze.[/quote]
Als je mij kunt vertellen waar die peilstokken met oranje punt te krijgen zijn dan houd ik me van harte aanbevolen. Ik heb ook een zwarte punt en het is een ramp om het peil af te lezen ...
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
De latere A2 1.4 benzine zijn BBY motoren.
Hebben de pijlstokken toch andere lengte of is die dan het zelfde?
Met verkeerde lengte pijlstok zou je zo nu en dan te weinig of te veel olie pijlen.
In jouw geval te kort dus te weinig?
Grt
Rolf
Hebben de pijlstokken toch andere lengte of is die dan het zelfde?
Met verkeerde lengte pijlstok zou je zo nu en dan te weinig of te veel olie pijlen.
In jouw geval te kort dus te weinig?
Grt
Rolf
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6369
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
@Rolf: Er is geen sprake van een verkeerde peilstok. Het is een algemeen bekend euvel dat de peilstokken en naar nu blijkt van de BBY motoren, een zwarte punt hebben die slecht afleesbaar is. Lengte is niet het probleem.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Misschien een wat omslachtige en kostbare manier is om de olie af te tappen en de motor met de juiste hoeveelheid te vullen, dan weet je zeker dat de hoeveelheid olie in je blok goed is. Als je daarna de peilstok bekijkt weet je meteen bij welke stand op de stok het niveau goed is. Waarom bij jou het niveau wisselt zou ik niet weten, naar mijn idee is het horizontaal zetten van de auto bij de 1.4 benzine van groot belang om een goede meting te krijgen.
Ik heb een oranje peilstok. Zolang er olie op zit, is hij gewoon goed af te lezen. Er is al een aantal weken geen druppel olie te bekennen op mijn peilstok. Laatste twee weken ben ik op vakantie geweest en mijn vader bleef er nog in rijden hier in Nederland
Na terugkomst heb ik het peil gecontroleerd, weer geen olie te bekennen. Voor de zekerheid heb ik plusminus een halve liter olie bij gedaan, maar nog steeds het zelfde verhaal. Motor draait nog steeds prima en geeft nog steeds geen melding van een te lage olieniveau.
Maar zoals vRees het zegt, was ik ook van plan om de olie af te tappen en de juiste hoeveelheid opnieuw te vullen. Maar het niveau kan soms per dag verschillen, ook al zit er genoeg olie in. Zoals eerder verteld is er momenteel een aantal weken geen druppel olie te bekennen op mijn peilstok.
Na terugkomst heb ik het peil gecontroleerd, weer geen olie te bekennen. Voor de zekerheid heb ik plusminus een halve liter olie bij gedaan, maar nog steeds het zelfde verhaal. Motor draait nog steeds prima en geeft nog steeds geen melding van een te lage olieniveau.
Maar zoals vRees het zegt, was ik ook van plan om de olie af te tappen en de juiste hoeveelheid opnieuw te vullen. Maar het niveau kan soms per dag verschillen, ook al zit er genoeg olie in. Zoals eerder verteld is er momenteel een aantal weken geen druppel olie te bekennen op mijn peilstok.
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
ik bedoelde deze post.
post16422.html
pijlstokken kunnen verschillen namelijk..
de lengte van indicatie bij sommige gele stokken afleesgedeelte is hoger...dan die zwarte
je kunt deze verkeerde pijstok waarschijnlijk gebruiken als je hem aanpast door balletje te verplaatsen door te verwarmen of weg te halen?
en bovenin te modificeren.
maar zelf markering max aanpassen met vijltje...
is maar een idee.
Of speuren naar nummervan de in gele uitvoering
post16422.html
pijlstokken kunnen verschillen namelijk..
de lengte van indicatie bij sommige gele stokken afleesgedeelte is hoger...dan die zwarte
je kunt deze verkeerde pijstok waarschijnlijk gebruiken als je hem aanpast door balletje te verplaatsen door te verwarmen of weg te halen?
en bovenin te modificeren.
maar zelf markering max aanpassen met vijltje...
is maar een idee.
Of speuren naar nummervan de in gele uitvoering
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl